1970-1980 '5 Heineken Heineken blikbier t Is altijd 11 Goede redenen om dit kratje mee te nemen. 17 P <v Thuisverbruik wordt steeds belangrijker. De Heineken-reclame richt zich ook op de huisvrouw. Al snel blijkt dat toch hoofdzakelijk de man de merkkeuze bepaalt. De reclame moet zich dus op een andere doelgroep richten. Over de nieuwe campagne in 1973 spreken kenners in de reclamewereld van een trendbreuk. Heineken wordt gebracht als het meest gewenste bier. Heineken is voor iedereen, voor elke dag, op elke plaats en op elk moment. De begrippen gezelligheid, humor en originaliteit worden gekoppeld aan het Heineken merk. Een succesformule, die Heineken doet groeien tot het populairste bier van Nederland. In 1975 opent Heineken Zoeterwoude, de grootste en modernste brouwerij van Europa, waardoor er nog meer bier kan worden gebrouwen en gebotteld. Bier in blik is begin jaren zeventig geweldig in opmars. Volgens de Vers van 't Vat van januari 1971 is er sprake van een 'bliksemopmars': "Er worden thans meer dan 10 miljoen blikjes per jaar verkocht". Heineken stimuleert de verkoop door reclamemateriaal voor winkeliers en door kleurrijke advertenties in radio-, televisie- en opiniebladen, die letterlijk als blikvangers fungeren. De blikfabrikant komt met de slogan 'Blij met bier uit blik'. "Kenmerkend voor de reclame in de jaren zeventig was vooral dat we 'niets goeds mochten zeggen' over het merk Heineken", vertelt Peter de Lange (van 1970 tot 1992 corporate advertising manager in Amsterdam). "Uit alle markt onderzoeken die we in Nederland hielden bleek namelijk dat zulke uitspraken onmiddellijk argwaan zouden wekketi bij de consumenten. Men wist toch wel dat Heineken een kwalitatief goed en smaakvol bier was. Ook zorgden we ervoor dat we ons in de reclame aan de grenzen van het toelaatbare bewogen. Wij interpreteerden dat door vooral niet te jonge modellen in de reclame-uitingen te laten zien, maar ook door te voorkomen dat er meerdere biertjes of een café met vooral veel drinkende mensen werden getoond. In de beleving van de consument bestond Heineken ah een heerlijk smakend, alom vertegenwoordigd bier, een deel van de samenleving. Dus zorgden we ervoor dat Heineken bier overal vertegenwoordigd was, op televisie, op de radio, in tijdschriften en buitenreclame en, vóór het Heizeldrama in België, in voetbalstadions. In die tijd wijzigden we onze reclameslogan Heerlijk, Helder, Heineken tijdelijk in Eerlijk, Helder, Heineken. De heer Heineken stond dit schoorvoetend toe. Later zijn ive toch in de reclame op de oude slogan teruggekomen, opnieuw vanwege het feit dat Heineken zich als merk moeilijk veranderingen kon permitteren. De wereldwijde campagne in de grote magazines zoals Times en Newsweek ottder de slogan "ifyou make a great beer, you don't have to make a great fuss", heef ook zeker bijgedragen tot de waardering van het Heinekenmerk op de Nederlandse markt. fiofckfl/ geen opener nodig geen statiegeld geen breuk i? gemakkeluk mee te nemen h snel gekoeld ucht in gewicht ruimte besparing .!ü!'V«nu De jaren tachtig zijn de jaren van stabilisatie in de bierconsumptie. De consumptie per hoofd van de bevolking stijgt niet langer. Vergrijzing van de bevolking en een veranderend drinkgedrag zijn hiervoor verantwoordelijk. Door de economische recessie in het begin van de tachtiger jaren daalt het besteedbaar inkomen van veel consumenten. Mensen zijn niet bereid veel geld uit te geven aan 'een product zo gewoon als pils'. Reclame, promoties en verpakking moeten de bijzonderheid van het merk communiceren. Een andere belangrijke ontwikkeling in de jaren tachtig is de individu alisering. De belangstelling voor 'exclusieve bieren' stijgt snel. De druk op het A-merk wordt in de jaren tachtig flink opgevoerd. Het loslaten van de verticale prijsbinding halverwege de jaren zeventig begint nu gevolgen te hebben. Het is van groot belang onderscheidend te blijven. Jan Schapink vertelt hoe er vanuit verschillende disciplines binnen de brouwerij gewerkt werd om origineel en opvallend te blijven. "In het begin van de jaren tachtig begon Albert Heijn A-merken voor een lage prijs te verkopen. Dit voorbeeld werd onmiddellijk door anderen gevolgd. Het verschil tussen A- en B- merken werd ook in prijs veel kleiner. Het werd dus zeer belangrijk om op andere manieren onderscheidend te zijn. Een goed voorbeeld hiervan was de dagbladcampagne die iti deze jaren gevoerd werd. In deze campagne werd in grote advertenties in de dagbladen ingegaan op de actualiteit. Elfstedentocht, Moederdag, vakantie, het waren allemaal thema's die terug kwamen in de dagbladadver tenties. Deze campagne was succesvol en vernieuwend. Het bureau dat dit alles bedacht had, werd dan ook overstelpt met aanvragen van bedrijven voor zo'n zelfde campagne. Een ander groot succes in de jaren tachtig was de thuisverbruik- promotie van zes Heineken gla zen met verschillende etiketten. Dit alles ondersteund door de popidaire televisiecommercials met beroemde conferencestukjes en bekende liedjes fragmenten. Ze zijn lang zeer succesvol gebleven. 10 Halve liters en 'n handvat.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 17