merk van de eeuw HEINEKEN'S BIER 1900-1960 <9€uniemAcA! k I Nog even en het is 2000. Een bijzonder jaartal. Alle reden dus om terug te blikkenvooral nu Heineken tot het merk van de eeuw is gekozen. Vorig jaar, in 1998, hebben we een special uitgebracht over het 125-jarig bestaan van het Heineken merk. Daarom nu alleen in vogelvlucht wat er de af gelopen honderd jaar rondom het merk is gebeurd, met herinneringen van Heineken-medewerkers. Rit einekens Bier :Dmmm GEBOTTELD ./o br0UWERY 15 •25 \m-VW-' g£ Heineken 11 januari 1900: Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij N.V. en het merk Heineken vieren hun 27e verjaardag. Het nog jonge merk heeft een jaarlijks debiet (afzet) dat minder is dan 200.000 hectoliter. Maar het stijgt snel. Er is scherpe concur rentie met d'Oranjeboom. Grote vreugde dan ook als in 1901 kan worden vastge steld 'dat op de veranda en in de wachtkamers aan het station D.P. ook ons Gerste I verkrijgbaar is' (in plaats van Oranjeboom). Ook worden met succes onderhandelin gen gevoerd over levering aan het paviljoen op de Scheveningse Pier. Op 30 mei is daar al 120 hectoliter gedronken! Reclame is er die jaren nauwelijks. In 1914 iuidt het standpunt dat 'uitgaven voor advertenties als weggegooid geld worden beschouwd, die louter den uitgever of drukker ten goede komen'. Pas na de Eerste Wereldoorlog voorziet HBM cafés van emaillen uithangborden en lichtbakken. Kwaliteit is die jaren al heel belangrijk. In 1917 wordt ir. Henry Pierre, zoon van de in 1893 overleden Gerard Adriaan Heineken, benoemd tot president-directeur van Nederlands grootste brouwerij. Het is zijn levensdoel de techniek van het bierbrouwen te vervolmaken en daarmee een waarborg te scheppen voor een kwaliteit die onafgebroken ten voorbeeld kan worden gesteld. Door de economische crisis van de jaren dertig en met name tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog daalt de bierconsumptie. Vasthouden -en verhogen- van het marktaan deel wordt zeer belangrijk, In 1947 daalt, ondanks een hete zomer, het bierverbruik per hoofd van de bevolking naar 16,6 liter. Een belangrijke reden daarvan is de bierkwaliteit tijdens de oorlogsjaren. De brouwerijen deden er onder leiding van het Centraal Brouwerij Kantoor toen alles aan om te blijven brouwen, ook om te voorkomen dat brouwerijpersoneel in Duitsland te werk zou worden gesteld. Maar de grondstoffen waren in die tijd schaars. Het stamwortgehalte bedroeg daardoor nog maar 4 in plaats van 12%. Om te benadrukken dat de bierkwaliteit na de oorlog weer goed is, komt er een campagne van de gezamenlijke brouwerijen 'Het bier is weer best', met onder meer promoties in restaurants en biertap wedstrijden. Al snel is de cam pagne een succes. De bier- afzet stijgt. In de eerste jaren na 1945 krijgt de export binnen Heineken de hoogste prioriteit. Daar is al eerder iets aan gedaan, maar de Tweede Wereldoorlog heeft daar een abrupt einde aan gemaakt. In 1933 was Heineken ook het eerste biermerk dat na de drooglegging als importbier op de Amerikaanse markt ver krijgbaar was. Na zijn terugkomst van een stage in de V.S. stelt Alfred Henry Heineken, de zoon van de heer H.P. Heineken, in 1946 voor het imago van het Heineken merk te verbeteren door uni formiteit, kwaliteit en consequente uitvoering van reclame-uitingen in binnen- en buitenland. De merknaam Heineken wordt voortaan ge schreven met de schuine, 'lachende', e. Een andere naoorlogse activiteit is het openen van de thuisverbruikmarkt. 1 juni 1948 ligt Heineken's flessenbier voor het eerst in de winkels. Er zijn speciale reclame-uitingen voor. Zoals 'Heineken's Bier. Ook bij u thuis'. Merkkracht wordt steeds belangrijker. Daarom besteedt Heineken veel aan dacht aan de presentaties op de win kelvloer. Het tot dan toe grijs-rode etiket maakt begin jaren vijftig plaats voor het ook in het buitenland gebruikte groe ne etiket. Eindjaren vijftig zijn de merkbekendheid en de vraag naar fles senbier zó groot, dat een nieuwe brouwerij moet worden gebouwd. Zo gaat Heineken 's-Her- togenbosch in 1958 in bedrijf. Een beken de reclameleus uit die jaren: "Heerlijk Helder Heineken". <8 2

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 15