Opening hal nabij Noodzaak en fabeltjes Zijn onze gewoontes nu eigenlijk wel zo gewoon? Wanneer we naar de ons omringende landen kijken zien we al gauw dat het ook anders kan. Zo zal in België niemand je vreemd aankijken wanneer je voordat je in de trein naar je werk stapt nog een pint in de stationsrestauratie drinkt. Een Afrikaan die honger heeft en zijn bier drinkt om écht twee bruine boterhammen naar binnen te krijgen, ervaart het bier drinken als pure noodzaak. In Afrika denkt men dat bier kracht geeft. In Oost-Europa is men van mening dat bier goed is voor de seksuele prestaties, in Aziatische landen worden mannen aantrekkelijk gevonden als ze dronken zijn... Natuurlijk generaliseer ik nu maar het feit blijft dat de redenen om alcohol te nuttigen zeer cultureel bepaald en de fabeltjes over de ef fecten van alcohol vaak eeuwenoud zijn, en diep geworteld zitten. Verantwoord alcoholgebruik Ondanks alle fabeltjes zijn de gevolgen van alcoholgebruik voor het menselijk lichaam in het algemeen gelijk. Dat zorgt ervoor dat we, overal ter wereld, kunnen aangeven waar de grens ligt tussen gebruik en misbruik van alcohol. Verantwoord alcoholgebruik kan worden gedefi nieerd. Binnen Heineken wordt veel aandacht besteed aan een verantwoord alcoholbeleid. Naast de opstelling van duidelijke beleidslijnen, de Corporate Alcohol Policy Statement, en de Rules Regulations op het gebied van marketing, sponsoring en advertisement, wordt binnen iedere brouwerij een Alcohol Werk-beleid geïm plementeerd. Een Alcohol Werk-beleid met als kernelementen 'Moderate Responsible drinking' onder de noemer Cool@Work. Ondersteuning is en blijft hard nodig De Raad van Bestuur heeft er bij de opzet van een Internationaal Alcohol Werk-beleid op aan gedrongen dat het be leid moet kunnen pas sen binnen de lokaal geldende waarden en normen. In 1997 is een corporate stuurgroep opgericht met afgevaar digden van Marketing, Communication, Human Resources, Medical Services en een externe consultant op het gebied van alcoholzaken. Deze stuurgroep ondersteunt de lokale brouwerijen bij het opzetten van een Alcohol Werk-beleid door middel van workshops, een interactieve databank en consultancy. Ondersteuning en motivatie zijn en blijven hard nodig. Duidelijk moet worden dat het Heineken gaat om het stimuleren van ver antwoord alcoholgebruik. Onze boodschap luidt: Enjoy life and stay Cool@Work Katinka van Cranenburgh project assistant Alcohol Work Binnen Heineken Nederlands Beheer kent iedereen 'Fris Op 't Werk'. Dit is een van de eerste Alcohol Werk-projecten binnen Heineken wereldwijd. Inmiddels is in de meeste brouwerijen de Alcohol Werk-discussie op gang gekomen. De stadia waar in de lokale projecten zich bevinden, verschillen per werk maatschappij van implementatieplannen tot de evaluatiefase. De verbouwing van de hal in Zoeterwoude vordert gestaag en ligt nog steeds op schema. De opening zal over niet al te lange tijd gebeuren. Uiteraard houdt Vers van 't Vat u op de hoogte. Voor meer gedetailleerde informatie over het verloop van de verbouwing, verwijzen we u naar de verschillende nieuwsbrieven. Oudejaarsavond 1999: Amstel De Belofte en champagne liggen te wachten in de koelkast. Wat is oud nieuw vieren zonder een toost met een goed glas champagne? Niets! Het hoort er gewoonweg bij, net zoals een wijntje bij het eten, een cognacje bij de koffie, een biertje tijdens het stappen, en ga zo maar verder. Net zo gewoon is het, dat we geen alcohol drinken tijdens het werk, niet drinken voor circa vijf uur 's middags en frisdrank en malt drinken als we nog moeten autorijden. Het drinken of juist laten staan van alcoholische versnaperingen is een onderdeel van onze gewoontes geworden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 14