Horeca: in de schijnwerpers aar voor 2000 ïtrolerën en aanpassen van systemen hebben als eerste alle systemen ariri zich een computer, chip en/of soft- e bevindt onderzocht en waar nodig ipassingen verricht. Hiermee zijn we al .997 begonnen en daaraan is veel tijd aandacht besteed. Dit onderdeel is in i 1999 voltooid. continuïteitsplannen hebben onze systemen in orde gemaakt, jar we hebben geen 100% zekerheid t onze omgeving ook alles op orde pft. Denk hierbij aan een eventueel vallen van de energie en telefoonvoor- ning, maar ook aan leveranciers die gelijk niet meer kunnen leveren. Wij ben al deze risico's afgewogen en rnodig actie ondernomen. Deze acties gebundeld in de continuïteitsplannen de verschillende afdelingen. Roll-over-team Als laatste werken we nu aan het goed doorkomen van de laatste dagen van het oude jaar en de eerste van het nieuwe. Hiervoor maken we een draaiboek waarin alle cruciale informatie en acties zijn op genomen. Dit draaiboek zal onder meer wor den gebruikt door een speciaal ingerichte organisatie, het 'roll-over-team'. Hierin zijn alle belangrijke afdelingen vertegen woordigd om de stappen die gezet worden tijdens de jaarovergang te volgen en eventuele problemen en/of vragen snel te kunnen aanpakken en te kunnen oplossen. Al deze activiteiten dragen er toe bij dat we met geheven glas een toost kunnen uitbrengen op een nieuwe eeuw Heineken. Jan Willem Klein Willink, Y2K t' ee- w dei en ni tre >eld ie we mII- g? zi yst em H lla es, b u tge- k aar he- hi ke en. H <ve bln- h de iele e, erlends de aar- seling natuurlijk in de schijnwerpers. We kunnen het ons dan ook veroorloven om hierbij de mist in te gaan. Gaat er onverhoopt toch mis, dan dienen we klaar te zijn om onmiddellijk tot actie over te n. Hiertoe wordt door elke vestiging een draaiboek opgesteld, dat met name richt op de voorbereidingen die getroffen moeten worden, door wordt ervoor gezorgd, dat de grote dosis inzet en creativiteit die er nen Horeca is, snel en adequaat worden ingezet om onver- >pte calamiteiten te lijf te gaan. ;wel het enerzijds frustrerend zal zijn om een hoop werk voor niks te ben gedaan, hopen we anderzijds toch dat begin januari al ons werk alle opgestelde noodplannen in de prullenbak mogen verdwijnen. Carolien v.d. Werf en Jasper Hamaker, Y2K Horeca Luuk van Doornik, coördinator Y2K non-IT. Naast de aandacht die aan alle IT-systemen is gegeven, zijn ook de zogenaamde non-IT-aspecten niet vergeten. Non-IT-aspecten zijn alle mogelijke apparaten en systemen waaraan je niet direct denkt en die ook een mogelijk millenniumprobleem kunnen hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld telefooncentrales, brandmeldinstallaties en beveiligingssystemen, liften en luchtbehandelingsinstallaties. In totaal zijn dit honderden systemen en installaties die samen een checklist vormen. Van al deze zaken hebben we vast gesteld welke kritisch zijn voor de bedrijfsprocessen en welke minder of helemaal niet. Vervolgens hebben we prioriteiten gesteld in de volgorde van afhandelen. Bij alle zaken zijn allereerst de leveranciers gevraagd zich garant te stellen voor de werking van hun product na 1 januari 2000. Daarnaast was het noodzakelijk zelf of samen met de betrokken leverancier door middel van testen vast te stellen of er zich daadwerkelijk een probleem zou voordoen na 1 januari 2000. Dit alles is met succes afgerond. In een aantal gevallen bleek het noodzaak de systemen of apparaten te vervangen voor 1 januari 2000, omdat aanpassen te duur of zelfs niet mogelijk was. Uiteindelijk konden we vaststellen dat de checklist volledig 'dicht' was met afgewerkte of nog bekende overlopende zaken die voor 1 januari 2000 zijn opgelost. De verantwoordelijke functiona rissen (site-managers, hoofden Interne Dienst, vertegenwoordigers van Productie, Horeca en Proseco) hebben allemaal een 'sign-off afgegeven om aan te geven dat zij hier achter staan. Ondanks alle hier boven genoemde acties blijft Heineken toch afhankelijk van factoren van buitenaf. Een van de belangrijkste die hier genoemd moet wor den is de levering van energie. Leveranciers garan deren in normale situaties binnen acht uur weer le vering van stroom. Toch is het in normale omstan digheden wel eens voorgekomen dat de stroom uit viel. Dit bleek in de praktijk echter maar enkele se conden of minuten te zijn. Tijdens de millennium overgang garanderen de energieleveranciers dezelf de betrouwbaarheid als anders. Dit accepteert Heineken en daarom nemen we daarvoor geen extra maatregelen. Uit bovenstaande moeten we niet concluderen dat we het jaar 2000 dan maar op ons laten afkomen en maar zien wat er gebeurt. Nee, ook de non-IT-aspec ten zijn aangesloten op de 'roll-over-teams' die voor, tijdens of vlak na de jaarovergang op locatie aanwe zig zijn om een eerste controle uit te voeren, vast te stellen of er problemen zijn en wat hieraan gedaan moet worden. Hiervoor zijn ook externe mensen (van leveranciers) aanwezig. Dit alles is er op gericht om ervoor te zorgen dat alles gewoon werkt als de me dewerkers in 2000 op hun werkplek komen. Samenvattend kunnen we stellen dat Heineken Nederland op het gebied van non-IT-zaken, na zorgvuldi ge inventarisatie, probleemafhandeling en probleem- beheersing, klaar is voor het jaar 2000.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 5