Horeca: in de schijnwerpers
aar voor 2000
ïtrolerën en aanpassen van systemen
hebben als eerste alle systemen
ariri zich een computer, chip en/of soft-
e bevindt onderzocht en waar nodig
ipassingen verricht. Hiermee zijn we al
.997 begonnen en daaraan is veel tijd
aandacht besteed. Dit onderdeel is in
i 1999 voltooid.
continuïteitsplannen
hebben onze systemen in orde gemaakt,
jar we hebben geen 100% zekerheid
t onze omgeving ook alles op orde
pft. Denk hierbij aan een eventueel
vallen van de energie en telefoonvoor-
ning, maar ook aan leveranciers die
gelijk niet meer kunnen leveren. Wij
ben al deze risico's afgewogen en
rnodig actie ondernomen. Deze acties
gebundeld in de continuïteitsplannen
de verschillende afdelingen.
Roll-over-team
Als laatste werken we nu aan het goed
doorkomen van de laatste dagen van het
oude jaar en de eerste van het nieuwe.
Hiervoor maken we een draaiboek waarin
alle cruciale informatie en acties zijn op
genomen. Dit draaiboek zal onder meer wor
den gebruikt door een speciaal ingerichte
organisatie, het 'roll-over-team'. Hierin
zijn alle belangrijke afdelingen vertegen
woordigd om de stappen die gezet worden
tijdens de jaarovergang te volgen en
eventuele problemen en/of vragen snel te
kunnen aanpakken en te kunnen oplossen.
Al deze activiteiten dragen er toe bij dat
we met geheven glas een toost kunnen
uitbrengen op een nieuwe eeuw Heineken.
Jan Willem Klein Willink, Y2K
t' ee-
w
dei en
ni
tre >eld
ie
we mII-
g?
zi
yst em
H
lla es,
b
u tge-
k
aar he-
hi
ke en.
H
<ve bln-
h
de iele
e,
erlends
de aar-
seling natuurlijk in de schijnwerpers. We kunnen het ons dan ook
veroorloven om hierbij de mist in te gaan. Gaat er onverhoopt toch
mis, dan dienen we klaar te zijn om onmiddellijk tot actie over te
n. Hiertoe wordt door elke vestiging een draaiboek opgesteld, dat
met name richt op de voorbereidingen die getroffen moeten worden,
door wordt ervoor gezorgd, dat de grote dosis inzet en creativiteit die er
nen Horeca is, snel en adequaat
worden ingezet om onver-
>pte calamiteiten te lijf te gaan.
;wel het enerzijds frustrerend zal zijn om een hoop werk voor niks te
ben gedaan, hopen we anderzijds toch dat begin januari al ons werk
alle opgestelde noodplannen in de prullenbak mogen verdwijnen.
Carolien v.d. Werf en Jasper Hamaker, Y2K Horeca
Luuk van Doornik, coördinator Y2K non-IT.
Naast de aandacht die aan alle IT-systemen is gegeven, zijn ook de zogenaamde non-IT-aspecten niet
vergeten. Non-IT-aspecten zijn alle mogelijke apparaten en systemen waaraan je niet direct denkt en die
ook een mogelijk millenniumprobleem kunnen hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld telefooncentrales,
brandmeldinstallaties en beveiligingssystemen, liften en luchtbehandelingsinstallaties. In totaal zijn dit
honderden systemen en installaties die samen een checklist vormen. Van al deze zaken hebben we vast
gesteld welke kritisch zijn voor de bedrijfsprocessen en welke minder of helemaal niet. Vervolgens hebben
we prioriteiten gesteld in de volgorde van afhandelen. Bij alle zaken zijn allereerst de leveranciers gevraagd
zich garant te stellen voor de werking van hun product na 1 januari 2000.
Daarnaast was het noodzakelijk zelf of samen met de betrokken leverancier
door middel van testen vast te stellen of er zich daadwerkelijk een probleem
zou voordoen na 1 januari 2000. Dit alles is met succes afgerond. In een aantal gevallen bleek het noodzaak
de systemen of apparaten te vervangen voor 1 januari 2000, omdat aanpassen te duur of zelfs niet
mogelijk was. Uiteindelijk konden we vaststellen dat de checklist volledig 'dicht' was met afgewerkte of
nog bekende overlopende zaken die voor 1 januari 2000 zijn opgelost. De verantwoordelijke functiona
rissen (site-managers, hoofden Interne Dienst, vertegenwoordigers van Productie, Horeca en Proseco)
hebben allemaal een 'sign-off afgegeven om aan te geven dat zij hier achter staan. Ondanks alle hier
boven genoemde acties blijft Heineken toch afhankelijk van factoren van buitenaf.
Een van de belangrijkste die hier genoemd moet wor
den is de levering van energie. Leveranciers garan
deren in normale situaties binnen acht uur weer le
vering van stroom. Toch is het in normale omstan
digheden wel eens voorgekomen dat de stroom uit
viel. Dit bleek in de praktijk echter maar enkele se
conden of minuten te zijn. Tijdens de millennium
overgang garanderen de energieleveranciers dezelf
de betrouwbaarheid als anders. Dit accepteert
Heineken en daarom nemen we daarvoor geen extra
maatregelen.
Uit bovenstaande moeten we niet concluderen dat
we het jaar 2000 dan maar op ons laten afkomen en
maar zien wat er gebeurt. Nee, ook de non-IT-aspec
ten zijn aangesloten op de 'roll-over-teams' die voor,
tijdens of vlak na de jaarovergang op locatie aanwe
zig zijn om een eerste controle uit te voeren, vast te
stellen of er problemen zijn en wat hieraan gedaan
moet worden. Hiervoor zijn ook externe mensen (van
leveranciers) aanwezig. Dit alles is er op gericht om
ervoor te zorgen dat alles gewoon werkt als de me
dewerkers in 2000 op hun werkplek komen.
Samenvattend kunnen we stellen dat Heineken
Nederland op het gebied van non-IT-zaken, na zorgvuldi
ge inventarisatie, probleemafhandeling en probleem-
beheersing, klaar is voor het jaar 2000.