DE VERPAKKERS YEAR OF PACKAGING 99 GRIP 66 ONIOVMOVd JO HV3A Paul van Daalen en andere Heineken- medewerkers fietsen al meer dan Qn^uli tien jaar tijdens de eerste week van v|lvl IICI MO I IOIi9 september in de Franse Alpen. Zij hebben inmiddels alle cols bedwongen die er te vinden zijn. Ook bekende uit de Tour de France, zoals Alpe 'd Huez, Mont Ventoux, Galibier enzovoort. Dit jaar zijn de vier fietsdagen gecombineerd met twee wandeldagen in de ber gen. Wandelingen van ongeveer zeven uur! Paul gaat zelf al twaalf jaar mee, vertegenwoordiger Hans Beukeboom uit Amsterdam driejaar. "Je ziet, er werken ook nog sportievelingen in de Horeca", zegt Paul zelf hierover. "En na 33 jaar horeca-ervaring heb ik nog een aardige conditie." Dit jaar zat de Mont Ventoux weer in het programma. "Misschien hebben sommige lezers deze wel eens met de auto beklommen.... Ga dan maar na wat de klim op de fiets betekent." In elk geval baarde de groep in de mooie Amstel-kleding veel opzien. "Ik verzeker je dat we behoorlijk wat bekijks hebben gehad en dat er aardig wat foto's zijn gemaakt." Het Jaar van Verpakken is een Europees fo rum, dat zich richt op het verkrijgen van grip op de complexiteit van verpakken. Grip staat dan ook voor Getting Results In Packaging; het verlagen van de verpakkingskosten per hectoliter van 52 gulden naar 45,50 gulden (zie vergelijkbare industrieën). Dit zou voor Europa een realistische kostenbesparing van zo'n 180 miljoen gulden betekenen. Het Jaar van Verpakken richt zich in eerste in stantie op de vijf grote werkmaatschappijen binnen Europa (Nederland, Italië, Griekenland, Frankrijk en Spanje). In het volgende millennium is de aandacht gericht op Heineken-brouwerijen binnen de rest van Europa. Afgevaardigden van de vijf Europese werk maatschappijen werken met behulp van workshops bij de brouwerijen (zogenoemde Point of Views, PoV) een week lang gezamenlijk aan een door de brouwerij bepaald thema. Op die manier wisselen ze ervaringen uit en kijken ze naar mogelijke verbeteringen voor de afdelingen Verpakken. De deelnemers komen uit alle lagen van de organisatie. Niet alleen ontstaat zo een Europees netwerk, ook wordt ieder thema vanuit verschillende uitgangs punten en ervaringen benaderd. Oplossingen worden gevonden door 'good practices' (de pieken van een berg) met elkaar te delen om op die manier de betere en hogere pieken te kunnen bepalen. De resultaten van de PoV's worden gecommuniceerd in het zogenoemde 'GRIP-magazine'. In een PoV worden er moge lijkheden gevonden voor verbeteringen, die veelal door middel van een pilot worden ge realiseerd. Twee pilots zijn al van start ge gaan: één in Zoeterwoude en één in Massafra. Ook vindt in januari 2000 een con ferentie plaats, om de resultaten en ervarin gen te delen en ons voor te bereiden op de toekomst. Daarnaast zal er een zogenoemde 'Verpakken-Atlas' worden uitgebracht, die meer openheid biedt en inzicht geeft in de kos ten en wetenswaardigheden van de Europese verpakkinglijnen. Wilt u meer weten over het Jaar van Verpakken, dan kunt u terecht bij HTS Packaging Operations. Marjan Middelhof, HTS, Zoeterwoude Grip op In de presidentletter van 1999, legde de bestuursvoorzitter K. Vuursteen nadruk op het belang van innovaties en kosten binnen Heineken. Ondanks het feit dat onze brouwerijen goed presteren, is er nog een grote winst te behalen als we kijken naar soortgelijke industrieën buiten Heineken. In het bijzonder op het complexe gebied van Verpakken blijven de echte resultaten van kostenverlaging veelal uit. En juist de kosten van verpakken zijn relatief hoog, zo'n 60 cl 70% van de totale productie kosten. Met het oog op de toenemende complexiteit is daarom begin 1999 op initiatief van PP&C en HTS het Jaar van Verpakken in het leven geroepen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 22