Kosterlijk Dagboek uit Budapest Geknipt Bockbier! De Momentopname Persoonlijk Ideeënbus Ook SLA is groen! Verbouwing entree hoofdkantoor Zoeterwoude Integrale ketenbeheersing Nieuw vaatje; Die leren kunnen er wat van Recepties Geflitst Geachte Consumentenservice Met vertrouwen 2000 in Heineken in Israël Verhuizing Vrumona Verhuizing Heineken Export Groep Cartoon Henk Visser Colofon Over heilig vuur en samenwerking; interview Kees Westra Het Heineken-aandeel en de halfjaarcijfers Sociaal Beleid 2000 Er wordt wel gezegd dat de enige constante in het leven, verandering is. Met name door de spectaculaire ontwikkelingen in de informatietechnologie lijkt het inderdaad alsof veranderingen steeds sneller om zich heen grijpen. Zowel in ons privéleven als in ons werk. Voor ondernemingen geldt dat, willen zij op een kwalitatief goede manier het hoofd boven water houden, zij meer dan ooit op dergelijke veranderingen moeten anticiperen. Sterker nog, daarin het voortouw moeten nemen. Het Mensen Maken Heineken-proces was daarvan een sprekend voorbeeld: de busi nessunitgedachte, resultaatgerichtheid, de filosofie dat mensen de belangrijkste ga rantie bieden voor succesvol ondernemer schap. Dit zijn ingrediënten waarmee we als brouwerij in staat zijn onze toppositie te behouden en verder te versterken. Daar waar MMH ons heeft gebracht, biedt het ons nu weer de kans een volgende, uitdagende stap te zetten. Want we staan aan de vooravond van een nieuwe verande ring, het zogenoemde 'ketenmanagement' Waarom gaat het? Willen we in een steeds complexere markt de allerbeste service blijven leveren, dan moeten we ervoor zorgen dat alle werkzaamheden die nodig zijn voor het leveren van een perfect product op een heldere en efficiën te manier kunnen worden uitgevoerd. In het ketendenken be doelen we dan de samenhang van alle stappen in het totale proces van 'graan tot kraan': van grondstoffen naar gereed product, van verkoop via distributie, tot binnenland- en ex portafnemers. Ketendenken maakt het meer dan ooit noodzakelijk dat we over de juiste informatie beschikken, ten dienste van onze organisatie als geheel. Het onlangs door Heineken gekozen SAP-systeem, een geïntegreerd bedrijfssysteem, biedt ons in de toekomst actuele, betrouwbare en effectieve informatie voor de handelingen die in dit totale proces moeten worden verricht, leder deel van die informatie biedt de medewerker inzicht in voorafgaande en volgende processtappen. Het sys teem verhoogt ook de efficiency: dubbel 'inkloppen', om maar een voorbeeld te noemen, zal tot het verleden behoren. Zonder enige twijfel speelt informatietechnologie dus een prominente rol binnen de ketenfilosofie. Sterker nog, het is een onmisbaar hulpmiddel. Veel belangrijker is echter dat ketendenken een concept is om als individu, als team en als organisatie de manier van werken te verbeteren. Dat wil zeggen, een grotere nadruk op de kwaliteit van ieders functioneren en de toegevoegde waarde die dat oplevert voor het geheel. Tegelijkertijd wordt een nadere invulling gegeven aan de ma nier waarop we verantwoordelijkheid geven en nemen. In de ketengedachte kunnen we dus optimaal gebruikmaken van de opbrengsten uit het MMH-proces. Want de mens blijft de onmisbare schakel om onze klanten optimaal service te ver lenen en de concurrentie een stap voor te blijven. Mare Koster, directeur Financiën Heineken Nederland Heineken Hottest Soul party 4 oktober Bokkendag; PBS via Browsehuis

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 2