Integrale
Op de nog niet in gebruik genomen
Nil achter de brouwerij in Zoeter-
woude is onlangs een proef gedaan
met twintig auto's die met hoge
snelheid op circa een meter onder
linge afstand over de weg reden.
De bestuurder van de eerste auto
bepaalde de snelheid en de richting.
Alle auto's waren voorzien van een
volgradar om gas te geven, te remmen
en te sturen en daarmee de afstand
tot de voorganger op een meter te
houden. Daarna werd hetzelfde
geprobeerd, maar dan zonder radar.
En u raadt het al: bij de eerste de
beste keer dat de eerste moest remmen
botsten er verderop in de rij een paar
op elkaar. De moraal van dit verhaal:
als men alleen maar op de remlichten
van de voorganger kan reageren
gaat het óf langzaam óf fout. Dit
voorbeeld raakt de kern van Supply
Chain Management, ook wel keten-
beheersing of integrale ketenbestu
ring genoemd.
De besturing van de hele goederenstroom,
over alle schakels in de keten 'van graan tot
kraan' moet gericht worden op de klant, de
eerste schakel in de keten. Als we bijvoorbeeld
kijken naar onze Export naar de USA, dan loopt
de goederen- en informatiestroom over vele
schakels: Heineken USA, Heineken Export,
Heineken Nederland, verschillende units, afdelin
gen en teams. Daarbij treedt soms ook het
'remlichteffect' op!
Wat wij willen bereiken met de invoering van
Supply Chain Management is een betere bestu
ring van de goederenstroom zodat er én betere
service wordt geleverd aan de klanten (in bin
nen- en buitenland) én kosteneffectiever wordt
gewerkt. Heel belangrijk daarbij is een betere en
snellere informatievoorziening. Vergelijk het met
bovengenoemd voorbeeld: het gaat veel beter als
alle auto's via de radar als het ware hetzelfde
'zien' als de bestuurder van de eerste auto.
In dat licht moet ook de invoering van het
automatiseringspakket SAP worden gezien. SAP
is een integraal 'Supply Chain breed' pakket dat
ons in staat stelt om de informatie over de
goederenstroom beter en sneller te verwerken en
aan alle schakels in de keten direct ter beschik
king te stellen. Zonder dat iedereen daar eerst
iets mee moet doen en het dan pas doorgeeft (de
remlichten!). Zodat iedereen weet wat de klant
vraagt en wat er met de klant afgesproken is.
Goed Supply Chain Management vergt goed
geregisseerde aanpassingen op vele gebieden:
- De fysieke goederenstroom (bijvoorbeeld meer
dozen in een container transporteren)
- Informatietechnologie (bijvoorbeeld de invoering
van SAP)
- Organisatie (bijvoorbeeld duidelijker verantwoor
delijkheid voor service aan klanten)
- Bedrijfsprocessen (bijvoorbeeld de beste manier
van 'order-to-cash')
- Financieel (bijvoorbeeld een beter op ketenactivi
teiten gebaseerde kostprijsberekening)
Voor het NL-US Supply Chain Programma werd al
vastgesteld dat, om een veel betere service aan
onze Amerikaanse klanten te kunnen leveren,
de bovenstaande aspecten over de hele keten
moeten veranderen. Omgekeerd heeft dat tot
gevolg dat we Supply Chain Management niet
alleen maar voor Heineken USA kunnen invoeren.
We moeten dat tegelijkertijd ook voor de andere
markten van Export en voor het binnenland doen,
omdat deze goederenstromen niet gescheiden
door de brouwerijen lopen. Vandaar ook de be
noeming van een directeur Supply Chain
Management, die als taakstelling heeft om
Supply Chain Management bij Heineken in
Nederland in te voeren.
Het betekent overigens niet dat alles wat bereikt
is in het kader van Mensen Maken Heineken
nu overboord gezet wordt, integendeel. De resul
taten daarvan zijn en blijven een noodzakelijke
basis voor de invoering van Supply Chain
Management. Het wordt dus Mensen Maken
Heineken én Supply Chain Management!
Gert Bolderman
Supply Chain NL-USA Program Manager