RSC 'WayiEER
LEIDEN
NIJMEGEN
HAARLEM
MAASTRICHT
In de horeca is het
H Ineken-krat zichtbaar
vi< de gratis Boomerang-
ka irtenrekken. Daarin zit
ee i opgevouwen krat dat
ge 'ruikt kan worden als
be vaardoos voor de
bot merangkaarten.
week 36 week 37
week 38
week 39
week 40
Ai icampagne
Tv campagne
S es promation
;ep terrlw bove ringweg
aft lagMtersch aafsmeer
ch endflsept mber
ochtend 13 september
middag 16 september
middag 13 september
17 september
1 ifi_--üjÉÈffi
j IBP!m11( -
Op 9 september maakt het gele Heineken krat plaats voor
een groen krat. Groen hoort bij Heineken. Het geeft die
uitstraling van kwaliteit, verfrissing en natuurlijkheid.
In tests is gebleken dat de consument een duidelijk hogere
waardering heeft voor het groene krat. Daarnaast
betekent de introductie ervan dat we vanaf september
een consistent merkbeeld voeren: alles wat met
Heineken te maken heeft is voortaan Heineken-groen.
;«smV.
Waarom deze vernieuwing? In principe vernieuwen we het kratten-
park elke tien tot vijftien jaar. Ooit begonnen we met gele houten
kistjes, later volgden de kunststof kratten. Ook nu veranderen
we en past Heineken zijn presentatie aan aan de wensen van
de huidige en de toekomstige consument. Bovendien is het oude
krat gewoon aan vervanging toe. Daarom een consument-
vriendelijker krat, met nieuwe, afgeronde handvatten aan de
zijkanten en een centraal handvat, waardoor het krat beter kan
worden gedragen. Het krat is nu lichter, steviger en ergonomi-
scher. Ook is het nog interstapelbaar. En het is groen. Heerlijk,
helder groen, met een fris logo. Want dat hoort bij Heineken.
Uiteraard gaat de introductie van het nieuwe krat niet met stille
trom. De handel is al geïnformeerd via een broadsheet dat op
te vouwen is tot het nieuwe, groene krat. De consument is enkele
weken warm gemaakt met de mededeling 'wij gaan verhuizen'
op de rugetiketten van de 30cl. flessen. En, enkele dagen voor
de grote omschakeling, startte Heineken een massale
'geheimzinnige' abri-campagne onder de slogan: 'Nederland
wordt steeds groener'. In de advertentie is een uitsparing te
zien van een krat. Pas op 9 september wordt duidelijk waarom
het gaat: het nieuwe, groene krat. Daarnaast is er veel televisie
reclame en vindt de consument op de winkelvloer uitgebreide
saiespromoties, onder meer in de vorm van een miniatuur
kratje dat als flesopener kan worden gebruikt. In de horeca is
het Heineken-krat zichtbaar via de gratis Boomerang-kaarten-
rekken. Daarin zit een opgevouwen krat dat gebruikt kan worden
als bewaardoos voor de boomerangkaarten. Primair willen we
zo de consument bekendmaken met het nieuwe krat. En in
tweede instantie levert het meer om- en afzet op. Bovendien:
het groene krat mag gezien worden. Dat onderstrepen we nog
eens door de komende tien dagen door Nederland een speciale
trein te laten rijden die het groene krat in optima forma toont.
Namens het Brandteam
Hans Böhm, brandmanager Heineken