Hij komt uit een oud Zeeuws geslacht, "generaties hebben hier gewoond, zelfs tot in de vijfiiende eeuw is onze stamboom terug te vinden", maar heeft daar zelf maar korte tijd van zijn leven gewoond. Het grootste gedeelte bracht hij door in het buitenland. Sinds kort vertoeft hij in het Amsterdamse en werkt bij te Zoeterwoude. Een gesprek met de vorig jaar ienoemde nieuwe director Supply Chain Management >an Heineken Nederland, Marien Kakebeeke. Marinus Guatherus Kakebeeke werd geboren in 1943 te Rilland-Batb (Zeeland). Hij stu deerde aan de HBS te Bergen op Zoom en ging vervolgens naar de Landbouwhogeschool te Wageningen. Na zijn kandidaatsexamen studeerde hij gedurende twee jaar aan de University of Guelph in OntarioCanada. In 1971 kwam hij als Productie trainee bij Heineken terecht. Van 1972-1974 was hij technological controller bij Vrumona te Bunnik. De vier jaren die daarop volgden werkte hij als brewery manager in het Griekse Thessaloniki en van 1978 tot en met 1982 als technical manager in Singapore en Maleisië. u hebben we in Nederland wat klantenservice 3treft geen klachten. In de USA wel. Vandaar dat e de belevering aan de USA als eerste willen inpakken. In Nederland kunnen we binnen 24 ir leveren. In de USA duurt het bij elkaar (vanaf laden tot en met leveren aan de horeca) zo'n vee tot drie maanden voordat de klant zijn eineken krijgt. Heineken USA is nu een onder- nek gestart om te bekijken hoe die service kan orden verbeterd. We willen ergens in dat land norraden gaan opbouwen, zodat we vanuit die norraad de klanten kunnen beleveren. Net zoals c nt hier vanuit de brouwerij gebeurt. Ve kunnen dan op basis van verkoopverwachting en voorraad bier aanvullen. Binnenkort start enn pilot in een kleiner gebied om een en ander u t te testen. Tegelijkertijd willen we ook naar c j inrichting van Export in haar geheel kijken. I at kan daar verbeteren? En in een later stadium omt de binnenlandse markt aan de beurt, 'ant ook hier kunnen zaken nog beter geregeld 'orden. Daarbij valt onder meer te denken an de eerdergenoemde invoering van SAP en en integratie van de planning." Het organiseren rondom de keten is ook een van de gedachten geweest achter de restyling van Vers van 't Vat, waarin nu rubrieken als "De verpakkers" en "De beeldvormers" zijn opgenomen. Informatie voor en door de lezers. Stel dat u het blad VVV zou maken. Wat zou u er dan in dat kader inzetten? "Ik zou er veel meer informatie inzetten over de industrietak die van invloed is op Heineken. Wat doet de concurrentie? Wat drijft andere bedrijven? Ik heb ontzettend lang in het bui tenland gezeten en daar waren dit soort berichten heel gewoon. Bovendien, ook onze Nederlandse markt staat onder druk. We hebben zo'n 54% van de markt in handen, een goede voor sprong die zo kan worden ingehaald. Het is dus belangrijk om alert te zijn op de markt waarin we opereren. Ook voor onze mede werkers. Dat is ook belangrijk voor de motivatie om iets te doen. Want als de motivatie van on ze mensen goed is, is dat een goede basis om verder te bouwen aan de versterking van onze positie als onderneming." Marguerite de Ruijter Zijn buitenlandperiode werd onderbroken van 1983 tot 1986 toen hij werkzaam was als regional technical manager van het Verre Oosten. In 1986 kwam hij wederom in het buitenland terecht als technical manager bij El Aguila in Spanje. Van 1991-1993 was hij in Amsterdam werkzaam als European Production Coördinator. Zijn voorlaatste functie was die van managing director in Ierland (1993-1998), waarna hij per 1 december 1998 de nieuwe functie van director Supply Chain Management in Zoeterwoude aan vaardde. Marien Kakebeeke is getrouwd en heeft twee kinderen. In zijn vrije tijd houdt hij van uitgaan (concerten, bioscoop, theater) en zeilen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 5