"Ketenmanagement moet zo plaatsvinden dat we het vereiste niveau van klantenservice halen tegen minimale kosten." Na uw buitenlandse periode werd u in 1991 European Production Coördinator. Wat hield die functie precies in? "Dat was in de tijd dat de Raad van Bestuur McKinsey had binnengehaald. Er was toen een nieuw project gestart, waarbij het idee ontstond om de Europese productiestructuur te veran deren en brouwerijcapaciteit te concentreren. We moesten efficiënter gaan werken, de productivi teit moest omhoog en de kosten omlaag. Daar heb ik heel wat ervaring opgedaan voor mijn huidige functie als director Supply Chain Management, waarbij er in de hele keten kosten bewuster en effectiever gewerkt moet worden." Betekent een en ander ook een nieuwe re organisatie? "Zo zou ik het niet willen noemen. Meer eer andere manier van inrichting en aansturing var de bedrijfsprocessen. De unitgedachte blijft daarbij overeind, maar de units zullen strakker concreter, worden aangestuurd. Er is minde, plaats voor zelfstandig opereren. Er moet juist een integratie van planningen worden doorge voerd. Ketenmanagement moet zo plaatsvinder dat we het vereiste niveau van klantenservice halen, tegen minimale kosten. Ook is er behoef te aan een goed informatiesysteem. In dat kade wordt nu overal in de organisatie SAP ingevoerd Welke buitenlandse periode vond u het leukst? "Alle landen hebben zo hun charme. De overgang naar Singapore vond ik echter de moeilijkste. Het heeft naar mijn gevoel vreselijk lang ge duurd voordat ik begreep hoe de mensen daar denken en voelen. Maar toen ik eenmaal in het Verre Oosten zat, had dat ook iets fasci nerends. Het is een totaal andere cultuur. En dan Griekenland en Spanje... fantastisch gewoon. Ook in Spanje kun je jarenlang rondreizen en nog steeds nieuwe dingen ontdekken. In de spaar zame vrije tijd die ik had heb ik dan ook heel wat bezocht en bekeken. Het was vaak een kwestie van goed plannen." Hoe luidt uw opdracht precies? "We moeten ketenmanagement gaan invoeren Dat wil zeggen: we moeten de goederenstroom over de hele keten heen aansturen, met als doe de klantenservice te verhogen en zo kosten effectief mogelijk te werken." U heeft een tijd lang in het buitenland vertoefd. Hoe sprak men uw naam daar uit? "Ze maakten er iets van Keekebiekie van en in Spanje zeiden ze: Senior Kakebeek of Don Marinus. Dat was een eind in de goede richting. Ik hoefde m'n voornaam ook niet te veranderen. Marien was voor de buitenlandse mensen uit te spreken. In sommige landen is het een meis jesnaam. In Ierland bijvoorbeeld kreeg ik veel brieven beginnend met miss Marien Kakebeeke."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 4