Systeem
Volgen Ople
Sagitta computersysteem
Discuss Order Entry/Cargo
AMST
..VMTOGW
Jan Vis, informaticus
Heinekennl
m de hoek kijken, want om een logistieke prestatie neer te zetten heeft men IT
odig. Sinds de oprichting van DCS heeft er heel veel inspanning gezeten in het
opkrikken" van de IT voor DCS. De intensieve samenwerking tussen management
n gebruikers van DCS en het account DCS van Information Services (voorheen
1 IM) geven alle vertrouwen in de toekomst.
I laar we zijn er nog niet en krijgen de komende jaren nog zware trajecten voor
nze kiezen zoals de implementatie van het softwarepakket SAP en een nieuw
1 /arehouse Management Systeem. IT DCS? Gezien alle ontwikkelingen de
I tatste tijd heb ik er, als accountmanager van Information Services voor DCS,
lie vertrouwen in. Ik wens u veel plezier bij het lezen over een aantal nieu
we ontwikkelingen die tot standgekomen zijn (of gaan komen) via intensieve
amenwerking tussen DCS en Informations Services!
Louis Eggen, Account Manager DIM/DCS
Ruud van Oost, Customer Support and Control
De DCS Binnenland operatie distribueert alle Heineken producten uiteenlo
pend van Wieckse Witte-fusten tot en met Brand-actieproducten naar Food
en Horeca klanten. Doordat de distributiecentra van de winkelketens en
drankenhandels nog maar beperkte openingstijden kennen, wordt de DCS
Binnenland operatie geconfronteerd met beladingspieken. Door de capaciteit
van mensen en middelen af te stemmen op deze pieken in de dag en de
week, zou een zeer dure distributie-operatie ontstaan. Door in plaats hiervan
met een wisselopleggerconcept te werken, kunnen de
pieken afgevlakt worden, ontstaat een gelijkmatiger
werkdruk en verbetert de leveringsperformance. Maar
noeveel opleggers moetje nu inzetten voor dit wisselopleggerconcept om
cot die totale piekafvlakking te komen? Daarvoor is VOS ontwikkeld. Dit
Volgen Oplegger Systeem volgt precies wat er met de wisselopleggers ge-
oeurt. Hoe lang ze op de Brouwerij aanwezig zijn, hoe lang het duurt om
ie te lossen, hoeveel er beschikbaar zijn, et cetera. Door dit inzicht is
DCS Binnenland in de nabije toekomst in staat volledige piekafvlakking
e realiseren en daarbij haar leveringsperformance te verbeteren.
Efficiency en kwaliteit gaan bij DCS Binnenland nu en in de toekomst,
nede door VOS, hand in hand.
Nico Rietveld, Teamleider Binnenland
Broek in
a 20 Waterlar
Sagitta is een computersysteem van de douane waarmee bedrijven
elektronisch aangifte kunnen doen. Aangezien er twee soorten aan
giftes zijn (invoer en uitvoer), bestaat het systeem uit
'Sagitta Invoer' en 'Sagitta Uitvoer'. Bij DCS gebruiken we
alleen het uitvoergedeelte, waardoor we in de volksmond
slechts praten over Sagitta. DCS maakt sinds juni 1998 gebruik van
het systeem, dat werd gekoppeld aan het bij DCS al bestaande Xmas
voorraadsysteem. Het is hierdoor mogelijk alle Sagitta zaken te re
gelen vanuit dit oude, vertrouwde systeem.
Wat betekent Sagitta voor Heineken? Vroeger was de aangifte een pa
pieren handeling. Hierdoor moest er altijd douane aanwezig zijn op
het Heineken-terrein. Nu met Sagitta de aangifte elektronisch ge
beurt, is de douane niet langer constant aanwezig, maar slechts af en
toe voor monsternames. Voor Heineken betekent dit veel meer vrijheid
met de tijdstippen van belading. Door de elektronische aangifte is een
aantal papieren documenten nu overbodig. Door deze papierbespa
ring draagt Heineken met Sagitta ook zijn steentje bij aan het milieu.
Voor het binnenlandse
order verwerkingsproces
wordt gebruik gemaakt van een aantal computer
systemen. Voor de eerste schakel, order entry en
verdeling van orders, maken we gebruik van een
zelfontwikkeld computersysteem onder de naam
Discuss Order Entry. In dit systeem worden klantor
ders deels via EDI ingelezen.
Het overige deel wordt handmatig ingevoerd. Na dit
proces kunnen de landelijke verkopen van produc
ten worden verdeeld over de verschillende distribu
tiedepots. Vervolgens wordt een ritplanning gemaakt
voor de verschillende expeditiegebieden (Zoeterwoude
en Den Bosch). Dit gebeurt in het programma
Cargo. Dit programma zorgt ervoor dat de
vrachtwagens zo optimaal mogelijk wor
den ingezet in het provincievervoer, reke
ning houdend met rijtijden, tijdafspraken
bij de klant, laad/lostijden, et cetera. Na
deze fase zijn de orders gereed voor uit
voering. Zonder de bovengenoemde syste
men zouden we minder flexibel kunnen omgaan
met de wensen van onze klanten en niet de servi
ce kunnen bieden die door de markt wordt geëist.