Systeem Volgen Ople Sagitta computersysteem Discuss Order Entry/Cargo AMST ..VMTOGW Jan Vis, informaticus Heinekennl m de hoek kijken, want om een logistieke prestatie neer te zetten heeft men IT odig. Sinds de oprichting van DCS heeft er heel veel inspanning gezeten in het opkrikken" van de IT voor DCS. De intensieve samenwerking tussen management n gebruikers van DCS en het account DCS van Information Services (voorheen 1 IM) geven alle vertrouwen in de toekomst. I laar we zijn er nog niet en krijgen de komende jaren nog zware trajecten voor nze kiezen zoals de implementatie van het softwarepakket SAP en een nieuw 1 /arehouse Management Systeem. IT DCS? Gezien alle ontwikkelingen de I tatste tijd heb ik er, als accountmanager van Information Services voor DCS, lie vertrouwen in. Ik wens u veel plezier bij het lezen over een aantal nieu we ontwikkelingen die tot standgekomen zijn (of gaan komen) via intensieve amenwerking tussen DCS en Informations Services! Louis Eggen, Account Manager DIM/DCS Ruud van Oost, Customer Support and Control De DCS Binnenland operatie distribueert alle Heineken producten uiteenlo pend van Wieckse Witte-fusten tot en met Brand-actieproducten naar Food en Horeca klanten. Doordat de distributiecentra van de winkelketens en drankenhandels nog maar beperkte openingstijden kennen, wordt de DCS Binnenland operatie geconfronteerd met beladingspieken. Door de capaciteit van mensen en middelen af te stemmen op deze pieken in de dag en de week, zou een zeer dure distributie-operatie ontstaan. Door in plaats hiervan met een wisselopleggerconcept te werken, kunnen de pieken afgevlakt worden, ontstaat een gelijkmatiger werkdruk en verbetert de leveringsperformance. Maar noeveel opleggers moetje nu inzetten voor dit wisselopleggerconcept om cot die totale piekafvlakking te komen? Daarvoor is VOS ontwikkeld. Dit Volgen Oplegger Systeem volgt precies wat er met de wisselopleggers ge- oeurt. Hoe lang ze op de Brouwerij aanwezig zijn, hoe lang het duurt om ie te lossen, hoeveel er beschikbaar zijn, et cetera. Door dit inzicht is DCS Binnenland in de nabije toekomst in staat volledige piekafvlakking e realiseren en daarbij haar leveringsperformance te verbeteren. Efficiency en kwaliteit gaan bij DCS Binnenland nu en in de toekomst, nede door VOS, hand in hand. Nico Rietveld, Teamleider Binnenland Broek in a 20 Waterlar Sagitta is een computersysteem van de douane waarmee bedrijven elektronisch aangifte kunnen doen. Aangezien er twee soorten aan giftes zijn (invoer en uitvoer), bestaat het systeem uit 'Sagitta Invoer' en 'Sagitta Uitvoer'. Bij DCS gebruiken we alleen het uitvoergedeelte, waardoor we in de volksmond slechts praten over Sagitta. DCS maakt sinds juni 1998 gebruik van het systeem, dat werd gekoppeld aan het bij DCS al bestaande Xmas voorraadsysteem. Het is hierdoor mogelijk alle Sagitta zaken te re gelen vanuit dit oude, vertrouwde systeem. Wat betekent Sagitta voor Heineken? Vroeger was de aangifte een pa pieren handeling. Hierdoor moest er altijd douane aanwezig zijn op het Heineken-terrein. Nu met Sagitta de aangifte elektronisch ge beurt, is de douane niet langer constant aanwezig, maar slechts af en toe voor monsternames. Voor Heineken betekent dit veel meer vrijheid met de tijdstippen van belading. Door de elektronische aangifte is een aantal papieren documenten nu overbodig. Door deze papierbespa ring draagt Heineken met Sagitta ook zijn steentje bij aan het milieu. Voor het binnenlandse order verwerkingsproces wordt gebruik gemaakt van een aantal computer systemen. Voor de eerste schakel, order entry en verdeling van orders, maken we gebruik van een zelfontwikkeld computersysteem onder de naam Discuss Order Entry. In dit systeem worden klantor ders deels via EDI ingelezen. Het overige deel wordt handmatig ingevoerd. Na dit proces kunnen de landelijke verkopen van produc ten worden verdeeld over de verschillende distribu tiedepots. Vervolgens wordt een ritplanning gemaakt voor de verschillende expeditiegebieden (Zoeterwoude en Den Bosch). Dit gebeurt in het programma Cargo. Dit programma zorgt ervoor dat de vrachtwagens zo optimaal mogelijk wor den ingezet in het provincievervoer, reke ning houdend met rijtijden, tijdafspraken bij de klant, laad/lostijden, et cetera. Na deze fase zijn de orders gereed voor uit voering. Zonder de bovengenoemde syste men zouden we minder flexibel kunnen omgaan met de wensen van onze klanten en niet de servi ce kunnen bieden die door de markt wordt geëist.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 21