Stadsbrouwerij Maastricht-bier: jong bier met frisse smaak Brouwerij De Ridder te Maastricht heeft er een nieuw bijzonder speciaalbier bij: Stadsbrouwerij Maastricht-bier. Dit is vanaf komende september exclusief ver krijgbaar bij Mitra's slijterijen en Konmar supermarkten. De receptuur is ontwikkeld in Maastricht en het bier werd in eerste instantie op zeer kleine schaal voor en door de brouwers van De Ridder gebrouwen. Binnenkort kan de Nederlandse bierliefhebber ook thuis genieten van dit verfrissende speciaalbier! Stadsbrouwerij Maastricht-bier wordt vanwege een speciaal en verkort brouw- proces door de makers ook wel 'jong bier' genoemd. Het heeft een frisse smaak en een bijzonder rijk aroma. Het bier is niet gefilterd, waardoor de volle smaak wordt behouden en het bier licht troebel van kleur is. Met een alcoholper- „■L.um centage van 5% vol. is Stads brouwerij Maastricht een mak kelijk doordrinkbaar speciaalbier. Peter van Besouw, brouwerij- meester brouwerij De Ridder Verder kan de Bier Scan het verzorgingsgebied van iedere individuele supermarkt laten zien inclusief het type mensen dat er woont. En ten slotte vergelijkt het systeem nog de huidige bierafzet met de potentiële bierafzet in het verzorgingsgebied. Op dit moment zijn we al weer bezig met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van koelingen en schappen; daarover horen jullie binnenkort vast meer eeld van een impulsverhogende presentatie ntwikkeld door de Trade Marketing afdeling, et maken van presentatieplannen voor su- ermarktketens en individuele supermarkton- ernemers behoort eveneens tot het taken- akket van de Category Consultants. Deze lannen tekenen we met behulp van een pacemanagementprogramma. In dat pro- ramma maken we ook simulaties van nieuwe erpakkingen. Zo kunnen marketeers al in een roeg stadium zien hoe 'hun' product eruit ziet een schap met diverse andere verpakkin- en. De thuisverbruikvertegenwoordigers hebben e mogelijkheid om zelf schappenplannen te ma- en voor supermarktondernemers met behulp an de Bier Scan. )e Bier Scan is het voorbeeld van een project 'aarin de kennis en het specialisme van de er trade marketeers samengevoegd zijn tot én software tooi. De vertegenwoordiger kan iet behulp van de Bier Scan het bier assorti- rient van de supermarkt beoordelen op rende- lent, grootte en samenstelling; vervolgens ordt er automatisch een schappenplan ge laakt dat de vertegenwoordiger samen met e ondernemer nog kan aanpassen. Biermanagement De voornaamste taak van de Business Consultants, Hans Jakop Burkens en Noël Buur, is het adviseren van supermarktorganisaties in het 'managen' van de categorie bier op het gebied van assortiment, winkellogistiek, promotie- en prijsbeleid. Veelal vindt dit plaats in gezamen lijke projecten tussen Heineken en de detail handel. Dit wordt aangeduid als Category Management. Doel is die producten en pro moties aan te bieden waarom de kopende con sument vraagt, en dat op de juiste plaats en tegen de juiste prijs en kosten. Hiermee wordt Efficient Consumer Response (ECR), een be grip dat sterk in de belangstelling staat van de detailhandel, in de praktijk gebracht. Dankzij onze kennis over de bierkoper en onze zelf ontwikkelde tools zijn we dé sparringpartner van winkelketens, zoals bijvoorbeeld Albert Heijn en C1000. Door uitgebreid kopersonderzoek kunnen we bepalen welke klanten naar welke supermark ten gaan en waar zij meestal hun bier kopen. Zo kunnen we uitspraken doen over bijvoor beeld de gezinsfase, de gelezen bladen, de gemiddelde leeftijd en de promotiegevoelig heid van de kopers bij individuele winkels. Of van de kopers bij één winkelformule. Uiteraard komt daarbij ook aan bod hoeveel bier er wordt gekocht en van welke merken. Op basis van deze informatie, gecombineerd met gege vens over verkopen en rendement van bier producten, geven we supermarkten advies over de optimale samenstelling van hun assortiment. Daarbij houden we ook rekening met de regio waarin een winkel is gevestigd en met de klanten die in het verzorgingsge bied van de winkel wonen. Zo heeft bijvoor beeld een winkel in Wassenaar andere klanten met andere bieraankopen dan een winkel in Amsterdam-Noord. De verhoudingen tussen de verschillende bier merken worden voor een belangrijk deel be paald door de regio waarin een winkel staat. In bijgaand schema (zie links), waarin de aan dachtsgebieden van Trade Marketing als een proces zijn weergegeven, is de regionaliteit van bier geïllustreerd met een kaartje van Nederland. Hierin is met kleuren aangegeven in welke ge bieden welke merken het grootst zijn. Uit onderzoek blijkt dat in Zuid-Holland en Zeeland het grootste deel van de ondervraag de mensen meestal voor Heineken kiest, ter wijl in de noordelijke provincies de voorkeur vaker naar Amstel uitgaat. medewerkers afdeling Trade Marketing Peter ven Besouw

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 17