mrCMTOI MSTEL Wanneer je als leek met de mensen van Trade Marketing praat, kun je maar beter goed opletten. In een duizelingwek kend tempo vliegen de vaktermen en de strategieën je om de oren. Als interviewer pak je dan dapper je pen en probeert het tempo op een beetje verantwoorde wijze te volgen. Onbegonnen werk voorzover het gaat om termen als category management, business consultants, category consultants, zelfspiegelend schap, can coolers en efficient consumer re sponse. Wel is meteen duidelijk dat deze vier man sterke afdeling onder leiding van Joop Knuist, onderdeel van Verkoop Thuisverbruik binnen de Heineken Nederland organisatie, uit een perfecte mix van theorie en praktijk bestaat. Zij zijn niet alleen op de hoogte van de onderzoeken en theorieën over wat een consument op de winkelvloer aanzet tot kopen, de wensen en benodigdheden van de detaillist en natuurlijk het belang van de Brouwerij. Zij zetten deze kennis ook om in de optimale manier om het product bier op de winkelvloer te presenteren. Bovendien geeft de afdeling adviezen over de vertaling van verzamelde gegevens over aankoopgedrag aan verkoop, marketing en de detailhandel. De belangrijkste gedachte achter deze handelwijze is, dat een goede samenwerking binnen de keten voor iedereen, van brouwer tot consument, voordeel oplevert. Al met al een afdeling met een zeer breed werkgebied dat in de toe komst steeds belangrijker zal worden. Wilma Gertenaar Bierpresentaties De Category Consultants (Kees Blokland en Diederik Bliek) houden zich bezig met de bier presentatie op de winkelvloer. De bieromzet is 4% van de supermarktomzet. De biercatego rie is in de laatste tien jaar gegroeid van 65 tot ruim 400 product-/ verpakkingscombinaties. Tegelijkertijd is de ruimte in de supermarkt slechts met één meter toegenomen in die periode (van gemiddeld 5 naar 6 meter). Het is een hele kunst om de juiste producten op de juiste plaats in de juiste supermarkt aan te bieden, want de consument in Nederland heeft overal andere bieren op het boodschap penlijstje staan. Opvallend is ook dat pils bijna 90% van de bierafzet doet; binnen pils doen 8 merken 80% van het totale volume. Wanneer je die hardlopers in pils niet voldoende ruimte geeft loopt de consument de kans om 'mis te grijpen'. Dit wordt ook wel out of stock genoemd. Met een goede presentatie voorkomen we dus out of stock, geven we de consument de producten die hij wil en de supermarktondernemer een hoog bijvulgemak. Om dat allemaal mogelijk te maken hebben we voor de bierpresentatie een basisfilosofie ontwikkeld: GKS: Grootbuik Kleinbulk Schap, een presen tatievorm waarbij elk product de ruimte krijgt die het nodig heeft: grote stapels kratten (grootbuik) voor de hardlopers in pils, kleine stapels (kleinbulk) voor de langzamer lopende varianten en daarboven planken voor de six- packs en de blikken. Door het toepassen van de Nederlondse biermarkt I t Grolsch I >/'l Onmmelsch Biond IT) Heinoken Geen merk- deze presentatie wordt misgrijpen voorkomen. Heel veel supermarkten in Nederland hebben inmiddels zo'n soort schap staan. Ook geven we adviezen over stellingen voor de bierpresentatie in de winkel, zoals het 'Zelf Spiegelend Schap:' een bierschap dat er door de schuine plaat sing van de planken voor zorgt dat de sixpacks bier steeds netjes vooraan staan. De Can Cooler, een koelkast (voor blikjes bier) in de vorm van een Heineken-blik, is een voor de presentatie w primaire marktpenetratie groter dan 35% het verzorgingsgebied van een supermarkt de kopers het assortiment

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 16