HEINEKEN Heineken EE5555i Heineken Heineken' jESHUjl Customer Service Teams bij Export Schiphol VOL IN BEELD Goed merkgebruik Goed bedrijfsgebruik Niet toegestaan Heineken HEINEKEN versterken van de positie van het merk op het schap en naar de consument. Vrijwel iedere consument herkent Heineken direct, in welke communicatie dan ook. Consistentie en helderheid zijn in deze communicatie het belangrijkst. De directe herkenbaarheid van het Heineken-merk mag op geen enkele manier in gevaar worden gebracht. Het succes van het Heineken-merk heeft echter ook zijn schaduw kanten. Er zijn immers altijd mensen die van een succesformule willen profiteren zonder dat zij daar zelf inspanningen voor hoeven te doen. Onze afdeling Juridische Zaken (Corporate Legal and Business Affairs) wordt dan ook regelmatig gecon fronteerd met uitingen voor bier of andere producten die een aantal visuele kenmerken van het Heineken- merk gebruiken om bij de consument de indruk te wekken dat het om een product van ons gaat. Gelukkig bestaat er zoiets als 'Merkenrecht' dat ons in staat stelt om deze inbreuken met juridische middelen te stoppen. Echter, dat kan alleen maar met succes gebeuren als wij ons zelf ook strikt aan de regels houden bij het gebruik van ons merk, zoals onder meer vastgelegd in de 'Rules Guidelines' en in de 'Brand Identity Guidelines'. Het spreek woord zegt immers "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Als wij zelf niet duidelijk en consistent zijn in het gebruik van ons merk, dan verzwakt dat de krachtige positie daarvan. Daarom vragen wij u als 'mede-eigenaren' van ons merk, geen merkattributen te gebruiken voor communicatie die niets met het (bier)merk 'Heineken' te maken hebben en ook de visuele kenmerken niet uit het gegeven verband te trekken. Dit geldt met name voor het gebruik van de kleur Heineken-groen, de rode Heineken-ster en de Heineken-balk. Bijgaande illustraties geven u een indruk van goed gebruik en van oneigenlijk gebruik. Help mee de kracht van ons Heineken-merk te beschermen en vermijd oneigenlijk gebruik van merkattributen. Indien u vragen hebt of advies wilt, dan zijn wij graag bereid u te helpen: Corporate Legal and Business Affairs: Mw. Henê de Koning-Ghijsen of Mw. Pauline Rosen Jacobson. Corporate Brands Design: Cees Oostrum of Jelle Hess. Cees Oostrum, brands designmanager TRUCK DEPARTMENT RICHTLIJNEN VOOR DIENSTFIETSGEBRUIK GEITEN FOK VERENIGING BOOGSCHIET VERENIGING aar aanleiding van de wens van onze klanten om de steeds nauwere sa- ienwerking tussen Heineken en hun organisaties wereldwijd te versterken, bij Export gekeken of het mogelijk was alle operationele contacten met en op één plek neer te leggen. Daartoe ging afgelopen januari een werk- oep van start om te zien hoe een en ander kon worden georganiseerd, m zeker te zijn van een snelle voortgang, bestond de werkgroep uit ver- ^genwoordigers van alle betrokken afdelingen, vertegenwoordigers van e Ondernemingsraad en twee leden van het MT. Middels klankbord- oepen werden ideeën in de organisatie getoetst. Er zijn nu acht teams svormd en er wordt aan gewerkt om de kantoren en de computersystemen aan te passen dat deze teams in september van start kunnen gaan. Op it moment worden onze klanten met een speciale brochure geïnformeerd ver deze ontwikkeling. De komende tijd gaan we ook de organisaties die auw samenwerken met Export, uitgebreid op de hoogte stellen over wat een n ander voor hen betekent. Zodra de teams een plekje hebben gevonden n de afdelingen volledig zijn ingericht, vertellen wij graag in Vers van 't at hoe een en ander er nu uit ziet. Fred Holvast, namens de werkgroep Fijnstructuur '■S. „is. -. w| Inmiddels is het Heineken-merk ge- oeid tot een van de bekendste biermerken van de ereld en daarmee is het een van de belangrijkste azittingen van ons bedrijf geworden. Het belang- kste 'kroonjuweel' dat we als bedrijf hebben, te men met het merk Amstel en Murphy's. Het zal c sn ook niemand verwonderen dat we zeer voor- i ahtig met de merkidentiteit en haar visuele uitingen c ngaan. Zo zorgvuldig zelfs dat er -binnen Corporate f arketing- een afdeling is die zich wereldwijd bezig- audt met de zorg voor onze merken en voor het aineken-merk in het bijzonder. De visuele kenmerken in het merk spelen een cruciale rol in het constant Nu volop in productie, binnenkort op de markt. In het volgende nummer meer hierover.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 13