Heineken-gevoel in Inter net bar' TOP 3 BARS OVERALL d ■""EZESSHESEOB"' Van links naar rechts Arnoud Wynio, José Evers en Patrick de Koning in samenwerking met onder meer KLM, Veronica en het NBT, om Nederland te promo ten. De toeristische route op deze site loopt na tuurlijk langs de meest aansprekende Heineken-horeca-etablissementen." Nieuw op de Heineken-site zijn het Chatbar Network en de Heineken-Shop. Arnaud Wynia: "Op onze site kunnen mensen allerlei vragen stellen, en steeds vaker bleek dat men graag Heineken-artikelen wilde kopen. We zijn daar om kort geleden begonnen met een virtuele winkel op internet waar bezoekers allerlei Heineken-artikelen zoals caps, sweaters en bierglazen kunnen kopen. Binnen twee weken waren er al honderd orders geboekt." Patrick de Koning over de Chatbar: "Als bar keeper kan men als gastheer optreden voor an dere chattende bezoekers Dit blijkt een schot in de roos te zijn. In de eerste maand hebben de verschillende bars zo'n 30.000 bezoekers mo gen verwelkomen. Het blijkt dat bezoekers een virtuele bar de meest logische omgeving vinden om te chatten." José Evers: "Wij geloven dat pas over drie jaar de gevolgen van nieuwe media voor onze busi ness voelbaar zijn. Als de meest internationale bierbrouwer ter wereld willen wij toonaange vend zijn op Internet en een concurrentievoor deel behalen door direct met onze consument te communiceren. Natuurlijk bevinden wij ons nog in een experimentele fase, maar als we echt toonaangevend willen zijn, is het van cru ciaal belang er nu bij te zijn." Arnaud Wynia is van mening dat de echte kracht van Internet zich bevindt op lokaal niveau. "Internet is natuurlijk een wereldwijd medium waar iedereen toegang toe heeft. Maar bezoe kers willen vooral informatie die is toegespitst op hun lokale situatie. Vandaar dat wij het motive ren eri stimuleren van de Operating Companies als een van de belangrijkste activiteiten van de afdeling Interactive Marketing zien. We willen hen enthousiast maken voor Internet en hen stimuleren om een eigen lokale site te bouwen. Wij adviseren hen daarin en hebben daartoe voor alle Operating Companies een speciale 'toolkit' ontwikkeld." Yvonne van Stek "Door Internet kunnen we een directe dialoog met de consument aangaan en inzicht verkrij gen in de drijfveren en interesses van onze con sument", begint José Evers. "Zo vragen wij op de Heineken-site welke muziek iemand aan spreekt zodat we hem of haar gericht kunnen uitnodigen voor muziekfestivals die Heineken sponsort. Wat we vooral willen met onze site is het 'Heineken-gevoel' uitdragen en mensen in beweging brengen. Zorgen dat ze naar de bars gaan waar Heineken verkrijgbaar is en het 'Heineken-gevoel' centraal staat." Patrick de Koning: "Internet gaat verder dan on ze website alleen. Internet is een communica tiemedium. Om de bezoeker van je site te blij ven boeien is de informatie die je biedt van cru ciaal belang. We zoeken naar samenwerkings verbanden. Een mooi voorbeeld is de samen werking van Amstel met het Nederlands Bureau voor Toerisme en het VVV Amsterdam. Amstel heeft met hen samen de site 'Visit Amsterdam' opgezet. De site is bedoeld voor iedereen, met name buitenlandse toeristen, die Amsterdam willen bezoeken en een indruk willen krijgen van het aanbod aan cultuur, horeca en uit- j>- Sm* "3 Sinds april van dit jaar is de af deling Interactive Marketing van start gegaan. Alle reden om eens nader kennis te maken. José Evers (hoofd van deze afdeling), Patrick de Koning, verantwoordelijk voor de Heineken- en Murphy's-site en Arnaud Wynia, werkzaam voor de Amstelsite en de Heineken shops, stellen zich zelf aan u voor.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 10