Carry Fransen (brandmanager speciaalbieren Thuisverbruik), Alexander Koch (jr. brandmanager speciaalbieren Thuisverbruik), Arno Donkersloot brandmanager Murphy's Horeca) en Malcolm Fogarty (Murphy's business developer Horeca) zijn blij met het succes van Murphy's. Murphy's Irish Red Beer is een Iers speciaalbier met, zoals de naam al aangeeft, een roodgouden kleur. Deze ontstaat door het licht geroos terde gerstemout dat Murphy's op het brouwrecept heeft staan. Dit Ierse speciaalbier heeft een verfijnd bittere smaak en een alcoholpercen tage van 5% en is daarmee verfris send en doordrinkbaar. De horeca- introductie, zomer 1997, is zeer succesvol verlo pen. In eerste instantie zijn alleen Ierse pubs benaderd, maar nu worden ook Nederlandse horecabedrijven beleverd met Murphy's Irish Red Beer. En zeker nu de Ier Malcolm Fogarty het horeca-marketingteam gedurende een jaar ver sterkt, heeft Murphy's zich binnen Horeca posi tief ontwikkeld. Op basis van de huidige successen is besloten het merk nu ook in Thuisverbruik te introduceren. Het bier zal begin augustus op het schap staan in een two-pack: twee opvallende 50 cl flessen. Op de fles sen zit trouwens geen statiegeld. Tijdens de introductie van Murphy's Irish Red Beer krijgt de consument een gratis authentiek Iers 'pint' glas, dat bij elk two-pack is meegeseald. Vanaf de introductie wordt Murphy's Irish Beer ondersteund met commercials op radio en tv. Voor de winkelvloer is opval lend reclamemateriaal gemaakt. De offi ciële introductie vindt 30 juli plaats met de symbolische overhandiging van een aantal two-packs aan een supermarkt of slijterij in Amersfoort. Aansluitend is er een introductieparty in en bij de Begin augustus is Murphy's Irish Red Beer verkrijgbaar in super markten en slijterijen. De populariteit van dit product in de horeca en de interesse van de consument voor Ierland zijn belangrijke redenen voor deze introductie in het Nederlandse thuisverbruikkanaal. Mensen willen ook thuis genieten van dit Ierse bier. Een intro ductie op de winkelvloer kon kortom niet uitblijven. Murphy's Irish Pub aan de Hof 16 in Amersfoort. Binnen verzorgt de Ierse singer/songwriter Danny Guinan de muziek. Buiten treedt de populaire Britpop- formatie Supersub (gratis) op. Murphy's geschiedenis De geschiedenis van de Murphy brouwerij voert terug tot 1856. De 31-jarige James Jeremiah Murphy kocht samen met zijn vier broers 'Lady's Well Brewery' in Cork en noemde de brouwerij James J. Murphy Co. Aanvankelijk brouwde de brouwerij porter, een zwaar donkerbruin bier, en Lady's Well ale. Op het recept van dit laatste bier is de receptuur voor Murphy's Irish Red Beer gebaseerd. In 1889 werd het donkere stout bier Murphy's Irish Stout geïntroduceerd. In die tijd besloten de eigenaren ook de brouwerij uit te breiden en te vernieuwen. Overname door Heineken Sinds 1978 brouwt Murphy's in Cork in licentie Heineken bier. 1 april 1983 was Murphy Brewery Ireland Ltd. een feit, volledig eigendom van Heineken Internationaal Beheer B.V. In de jaren die daarop volgden, is veel geld geïnvesteerd in uitbreiding en modernisering. In 1992 werd het hoofdkantoor van de brouwerij, gebouwd op de plaats van de oude mouterij van Lady's Well, geopend. Het merk Murphy's is wereldwijd, na Heineken en Amstel, het derde concernmerk van Heineken N.V. Het bier is verkrijg baar in meer dan 65 landen. Carry Fransen, brandmanager speciaalbieren Thuisverbruik

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 18