Bosschenaren beslisse Een miljoen gsm's erbij in drie maanden Op 16juni heeft in de brouwerij 's-Hertogenbosch een workshop plaats gevonden om input te verkrijgen voor een vernieuwd driejarenplan. Hiervoor waren in totaal 43 brouwerij- en OR- medewerkers uitgenodigd door de bedrijfsleiding. Het was voor de Bossche brouwerij de eerste keer dat medewerkers op deze wijze werden betrokken bij de totstandkoming van beleid en plannen. Vijf jaar geleden zou dit binnen de organisatie nog onmogelijk zijn geweest! De resultaten van deze dag zullen door de bedrijfsleiding verwerkt worden als een "rode draad" in het komende driejarenplan dat voor 2000 tot en met 2003 geldt. De bedrijfsleiding heeft aangegeven een dergelijke opzet in de komende jaren te willen blijven gebruiken. Het doel van deze workshop was om samen aandachtspunten te formuleren met een prioriteitenstelling. Hierbij werd te werk gegaan aan de hand van het model voor zelfevaluatie van het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK- model). Het INK-model is een model dat de organisatie helpt haar positie te bepalen en te verbeteren op weg naar totale kwaliteit. Organisatie- en resultaatgebieden worden hierbij systematisch bekeken. De deelnemers werd de mogelijkheid gegeven om eigen aandachts gebieden toe te voegen per organisatie- en resultaatgebied. Vervolgens werd onder bege leiding van een lid van de bedrijfsleiding in werkgroepjes gediscussieerd over een categorie indeling van alle genoteerde aandachtspunten. Elke groep presenteerde het eindresultaat aan de gehele groep. Tot slot kon eenieder zijn of haar stem uitbrengen op die categorie, binnen de organisatie- en resultaatgebieden, waaraan hij of zij de hoogste prioriteit wilde geven. De Unit manager, Herman Ubbink, was zeer tevreden over eenieders voorbereiding, de getoonde inzet, de open en opbouwende wijze van discussiëren en betrokkenheid. De bedrijfs leiding zal de komende tijd aan de hand van deze uitkomsten het voor het driejarenplan te formuleren beleid vaststellen. Afdeling Total Quality Management, Brouwerij 's-Hertogenbosch Redactie: Wilma Gertenaar bron: Telegraaf 7 juli 1999 Eén op de drie Nederlanders heeft een mobiele telefoon. Alleen al in de afge lopen drie maanden kwamen er 1 miljoen mobiele bellers bij. Daarmee was de 14 Van onze financiële redactie MAASTRICHT, woensdag Eén op de drie Nederlanders ueeft een mobiele telefoon. Al- m al in de afgelopen drie 'den kwamen er 1 mil- - Mele bellers bij. w Daar mee V" groei van het gebruik van zaktelefoons in Nederland de grootste van alle Europese landen, zo maakte telecom- bedrijf Libertel gisteren bekend. Hans Marck weet als Telecommunicatie- manager precies of de groei binnen ons bedrijf net zo explosiefis als die in het land. Dit blijkt inderdaad overeen te komen. Vanaf dit moment wordt in de afdeling Horeca bij vertegenwoordigers en chaujfeurs per regio de mobiele telefoon geïntrodu ceerd. Het gaat dan om 600 toestellen car-kits. Voor dit doel heeft Heineken Nederland kortgeleden een contract gesloten met een nieuwe provider. Het verschil tussen providers zal volgens Hans Marck uiteindelijk niet in de kosten per telefoontje maar in de geboden service gaan zitten. Hans verwacht dat de telefoon een soort draagbare computer zal worden. Niet alleen bestemd voor gesprekken maar ook om je banksaldo op te vragen, iets op te zoeken op Internet en geschreven berichten uit te wisselen. In de afgelopen tijd is gebleken dat de data-communicatie (elektronisch verstuurd, geschreven bericht) 40% van alle berichtge ving verzorgt. De gesproken communicatie verzorgt nog 60%. Als deze ontwikkeling zich doorzet is het dus mogelijk dat de mobiele telefoon uiteindelijk meer geschreven dan gesproken woord door gaat geven.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 14