Wie verre reizen maakt Met ingang van het volgende nummer beginnen we een nieuwe serie. Daarin laten we regelmatig een expatriate aan het woord over zijn of haar uitzending. Tenminste, als onze collega's in het buitenland iets van zich willen laten horen. Wij zijn benieuwd hoe bijvoorbeeld hun verhuizing is verlopen, hoe het ging met de gewenning, hoe een gemiddelde werkweek verloopt. Er zijn natuurlijk onderwerpen te over. Wij zouden het leuk vinden -en vele lezers met ons- over dit soort zaken te lezen. Daarom zoeken we expats die hieraan willen meewerken. Zij kunnen contact opnemen met de redactie van Vers van 't Vat. Ons adres staat achterop dit blad in het colofon. Deze keer nemen we alvast een kijkje achter de schermen van de afdeling Personeeldienst Internationaal (PDI). Wat gebeurt er allemaal vóór dat iemand wordt uitgezonden? En wat doet PDI ver der nog voor onze medewerkers in den vreemden? Boudewijn Koster van PDI vertelt. Veel regelwerk voor PDI Voor een uitzending van een Heineken-medewerker naar het buitenland komt heel veel kijken. Denk alleen maar aan de voorbereiding daarop: een eerste oriënterend gesprek met medewerkers van de Personeeldienst Internationaal, de medische keuring en voorlichting, de vaccinaties, een cultuurcursus, mediatraining, fiscale voorlichting, maar ook zoiets als een taalcursus. En daar naast praktische zaken als info over de functie, huisvesting, het lokale vervoer, scholing, het werk van de partner, het Heineken Partner Netwerk. Maar ook het regelen van werkvergunningen, inreis- en verblijfsvergunningen, verzekeringen en niet te vergeten de beloning komen aan de orde. Tijdens de uitzending zelf hebben we contact met de expatriates over salarisaanpassingen, verlofafspraken, loopbaaninformatie en beoorde lingen, tussentijdse opleidingen en cursussen en uitwisselingen over ontwikkelingen op de standplaats zelf en de organisatie waarin de expatriate is geplaatst. Uiteraard hebben we ook regelmatig telefonisch contact of bezoeken we de expatriate op zijn werkplek. Na de terugkeer uit het buitenland wikkelen we personele zaken af, regelen we eventueel testen voor de kinderen die naar een nieuwe school gaan, geven we een fiscale voorlichting en maken we voor de expatriate een afspraak met de P&O-manager waar hij of zij daarna onder gaat vallen. Maar uiteraard hebben we dan ook oog voor eventuele problemen als emotionele stress, verlies van verantwoordelijkheid of zelfstandig heid en teruggang in arbeidsvoorwaarden bij het betrekken van een nieuwe functie. Kortom, wij van PDI houden van begin tot eind contact met al onze uitgezonden medewerkers. Wat dat betreft wil de PDI voor alles een volwaardige 'P&O-dienst' op afstand zijn voor onze expats. Boudewijn Koster, Regionale personeelsfunctionaris Azië

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 10