WBm Dit hebben de brandmanagers altijd ai gewild. Aan het eind van de jaren tachtig werd in de frisdrankindustrie besloten om de groene 1,5 liter prb-fles als standaardfles te kiezen. Deze standaardfles gold in principe voor alle frisdranken, behalve voor Pepsi en Coca-Cola. Sindsdien was de standaard groene frisdrankfles veel marketingmen sen een doorn in het oog. Vooral voor vruchtenlimonades vonden zij deze groene fles niet wenselijk, aangezien de kleur van het product zo niet goed te zien is. Neem SiSi als voorbeeld, die komt toch veel beter tot zijn recht in een transparante fles! Maar er was nou eenmaal een la een lange periode waarin de meeste frisdranken, behalve de A- lerken cola's, altijd in groene flessen zaten, gingen veel merken e laatste paar jaar over op transparante flessen (1,5 liter), rumona begon vorig jaar met de introductie van de witte 1,5 liter frisdrank, namelijk met Sisi zonder prik 1,5 liter en Dr Pepper 1,5 liter. Dit jaar is de overgang uitgebreid naar de 1 liter frisdranken. De marketeers van Vrumona zijn er helemaal gelukkig mee. afspraak gemaakt om de standaard groene fles te en dus moes- I ten we wel. Er zijn echter altijd enkele frisdranken buiten Vrumona geweest die zich nooit aan deze afspraak heb- I ben gehouden. De afgelopen jaren zagen we dat steeds meer bekende merken en ook winkelmerken overgingen op een transparante fles. Wij vonden dat we niet roomser dan de Paus hoef den te zijn en dus besloten we ook op de doorzichtige fles over te gaan. Dat hadden we vorig jaar al met de 1,5 literfles gedaan, maar in week 12 van dit jaar volgden dus ook de 1 literflessen. Wij zijn er als marketingafdeling erg blij mee. De consumenten ^^B willen immers zien wat ze kopen en dat kan nu. Dat geldt voor- al voor de frisdranken met fruit zoals SiSi en de nieuwe Royal Club SprinklerZ-varianten. We hebben voor Royal Club het design van de etiketten aangepast en de doppen veran- derd, omdat de kleuren van de verschillende Royal Clubvarianten natuurlijk heel anders naar voren komen in j een transparante fles. Straks is waarschijnlijk ons hele assortiment doorzichtig. Het enige merk dat onveranderd H zal blijven is Seven-Up. Het leuke is dat we nu al van consumenten horen dat ze onze merken in de nieuwe E flessen mooier vinden. Ze zeggen zelfs dat de kwaliteit beter is geworden! '«1 Er een 1-literfles voor Pepsi Cola maar deze had ij. een zogenaamde swirl, ySLaijjl dat is een ingeperste I Üw§ draaiing in de hals. Op de swirlfles kon geen halsetiket :tVf geplakt worden, wat zeer gewenst is bij de Specialties. jij Bovendien was het 1-liter swirlpark toe aan vervanging. Daarom is besloten het volledige 1-liter swirlpark in één keer te vervangen door een heldere fles zonder swirl. Voor rnjfr 1999 zal Vrumona 8.8 miljoen nieuwe witte flessen kopen. Op dit moment is ruim tweederde van de nieuwe flessen reeds evoerd. Inmiddels zijn naast Pepsi Cola nu al SiSi Orange, Royal Club ter Lemon Light, Royal Club Tonic, en Tonic Light en de nieuwe smaak apeZ in witte flessen in de supermarkt te vinden. Op zeer korte termijn zul- SiSi Action, ZeuZ, FizZ en ZesT volgen. oude swirlflessen worden vernietigd. Het overgrote deel wordt in Den sch uitgesorteerd. De overige 10 wordt aan de lijn door een camera herkend uitgestoten. Een bijkomend voordeel van het in één keer vernieuwen van het ballagepark is dat er meer inzicht komt in emballagecirculatie in de markt, it werkdagen na de eerste uitlevering kwamen de eerste nieuwe witte 1- flessen al weer terug bij Vrumona. Naar verwachting is het project eind juli edig afgerond. Algemeen kunnen we zeggen dat het project naar wens verloopt. rieke Heemskerk, Teamleider Distributie, projectleider nieuwe 1-literfles Ester van Dusseldorp, Brandmanager SiSi en Rivella

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 7