WBm Dit hebben de brandmanagers altijd ai gewild. Aan het eind van de
jaren tachtig werd in de frisdrankindustrie besloten om de groene
1,5 liter prb-fles als standaardfles te kiezen. Deze standaardfles gold
in principe voor alle frisdranken, behalve voor Pepsi en Coca-Cola.
Sindsdien was de standaard groene frisdrankfles veel marketingmen
sen een doorn in het oog. Vooral voor vruchtenlimonades vonden zij deze
groene fles niet wenselijk, aangezien de kleur van het product zo niet
goed te zien is. Neem SiSi als voorbeeld, die komt toch veel beter
tot zijn recht in een transparante fles! Maar er was nou eenmaal een
la een lange periode waarin de meeste frisdranken, behalve de A-
lerken cola's, altijd in groene flessen zaten, gingen veel merken
e laatste paar jaar over op transparante flessen (1,5 liter),
rumona begon vorig jaar met de introductie van de witte 1,5
liter frisdrank, namelijk met Sisi zonder prik 1,5 liter en Dr
Pepper 1,5 liter. Dit jaar is de overgang uitgebreid naar de
1 liter frisdranken. De marketeers van Vrumona zijn er
helemaal gelukkig mee.
afspraak gemaakt om de standaard
groene fles te en dus moes-
I ten we wel. Er zijn echter altijd enkele
frisdranken buiten Vrumona geweest
die zich nooit aan deze afspraak heb-
I ben gehouden. De afgelopen jaren
zagen we dat steeds meer bekende merken en ook winkelmerken overgingen
op een transparante fles. Wij vonden dat we niet roomser dan de Paus hoef
den te zijn en dus besloten we ook op de doorzichtige fles over te gaan. Dat
hadden we vorig jaar al met de 1,5 literfles gedaan, maar in week
12 van dit jaar volgden dus ook de 1 literflessen.
Wij zijn er als marketingafdeling erg blij mee. De consumenten ^^B
willen immers zien wat ze kopen en dat kan nu. Dat geldt voor-
al voor de frisdranken met fruit zoals SiSi en de nieuwe Royal
Club SprinklerZ-varianten. We hebben voor Royal Club het
design van de etiketten aangepast en de doppen veran-
derd, omdat de kleuren van de verschillende Royal
Clubvarianten natuurlijk heel anders naar voren komen in j
een transparante fles. Straks is waarschijnlijk ons hele
assortiment doorzichtig. Het enige merk dat onveranderd H
zal blijven is Seven-Up. Het leuke is dat we nu al van
consumenten horen dat ze onze merken in de nieuwe E
flessen mooier vinden. Ze zeggen zelfs dat de kwaliteit
beter is geworden!
'«1 Er een
1-literfles voor Pepsi
Cola maar deze had
ij. een zogenaamde swirl,
ySLaijjl dat is een ingeperste I
Üw§ draaiing in de hals. Op de swirlfles kon geen halsetiket
:tVf geplakt worden, wat zeer gewenst is bij de Specialties.
jij Bovendien was het 1-liter swirlpark toe aan vervanging.
Daarom is besloten het volledige 1-liter swirlpark in één
keer te vervangen door een heldere fles zonder swirl. Voor
rnjfr
1999 zal Vrumona 8.8 miljoen nieuwe witte flessen kopen.
Op dit moment is ruim tweederde van de nieuwe flessen reeds
evoerd. Inmiddels zijn naast Pepsi Cola nu al SiSi Orange, Royal Club
ter Lemon Light, Royal Club Tonic, en Tonic Light en de nieuwe smaak
apeZ in witte flessen in de supermarkt te vinden. Op zeer korte termijn zul-
SiSi Action, ZeuZ, FizZ en ZesT volgen.
oude swirlflessen worden vernietigd. Het overgrote deel wordt in Den
sch uitgesorteerd. De overige 10 wordt aan de lijn door een camera herkend
uitgestoten. Een bijkomend voordeel van het in één keer vernieuwen van het
ballagepark is dat er meer inzicht komt in emballagecirculatie in de markt,
it werkdagen na de eerste uitlevering kwamen de eerste nieuwe witte 1-
flessen al weer terug bij Vrumona. Naar verwachting is het project eind juli
edig afgerond. Algemeen kunnen we zeggen dat het project naar wens verloopt.
rieke Heemskerk, Teamleider Distributie, projectleider nieuwe 1-literfles
Ester van Dusseldorp, Brandmanager SiSi en Rivella