Heineken-presentatie op 27e EBC-congres 29 MAY - 3 1999 "Heineken is een pracht bedrijf met een schitterend consumentenproduct. Dat stralen de medewerkers ook uit. Of ik nu bij de COR ben of op locatie met mensen praat... overal bespeur ik een zekere trots zijn op', ook in jullie blad en dat is erg belangrijk voor een bedrijf. Ook wordt er hier veel gelachen. Kortom, Heineken is een onderneming waarvan ook ik graag deel uitmaak. m Heineken Sybilla Dekker is sinds juli 1998 voorzitter van de Raad van Commissarissen van Heineken Nederlands Beheer. De eerste vrouw in deze functie, die zij met veel plezier vervult. "Nederland mag blij zijn dat er hier een concern is dat zo goed draait als Heineken. Mensen zijn daar trots op. Terecht zou ik zeggen, want dat succes is een enorme prestatie zowel van de bestuurders als van de medewerkers." U bent nu voorzitter van de Raad van Commis sarissen. Moesten de andere commissarissen erg wennen aan een vrouw als voorzitter? "Natuurlijk kenden ze me al, dat scheelt. Maar elke voorzitter heeft zijn eigen manier van lei dinggeven, daar vorm ik geen uitzondering op. Daar moeten de leden aan wennen, ja. Dat heeft overigens niets te maken met het feit dat ik vrouw ben. Ik vraag, ook in mijn eigen werk, een hoge inzet van mensen en kwaliteit. Je moet op elkaar kunnen rekenen en je eigen verantwoordelijk heid nemen. En je moet kunnen lachen. Wat dat laatste betreft zit ik bij Heineken sowieso goed." Wat vindt u van het aantal vrouwen in leiding gevende posities binnen Heineken? "Dat percentage is in alle Nederlandse bedrijven nog veel te laag. Daar vormt Heineken geen uitzondering op." Wat trekt u aan bij Heineken? Zou u bijvoorbeeld ook ja hebben gezegd tegen een willekeurig ander bedrijf? "Voor mijn functie als algemeen directeur AWVN kom ik in veel bedrijven en is het ook goed ver schillende soorten bedrijven van dichtbij mee te maken. Toen ik in 1990 gevraagd werd voor de Raad van Commissarissen trok ■Jjjt,. me dat meteen aan. Heineken is een bekend, boeiend Nederlands C-SLC bedrijf. Ik heb hier geleerd dat consumenten-marketing een apart vak is. Ik vind het ook knap hoe de merkfilosofie in de reclame uitingen wordt doorgevoerd. Zoals in de jongste Heineken-commercials, waarin persoonlijke rela ties en de welbewuste keuze voor Heineken in beeld worden gebracht. Ik ben nu nog in afwach ting van de eerste Heineken-commercial waarin een vrouw zo'n hoofdrol speelt." Marguerite de Ruijter Vorige maand vond in het Franse Cannes het 27e congres plaats van de European Brewery Convention (EBC). Aan dit tweejaarlijkse congres namen ruim 600 mensen deel, afkomstig uit 44 landen. Door middel van lezingen en posters werden de resultaten van onderzoek op het gebied van brouwgrondstoffen, gisting, bierkwaliteit en brouwtechnologie gepresenteerd en bedis cussieerd. Reinoud Noordman, Process Engineer bij de sectie Product Process Development van HTS Research Develop ment gaf namens Heineken een lezing over de toepassing van membraanfiltratie als een alternatief voor de huidige kiezelgoer-filtra- tie. Deze laatste wordt algemeen toege past voor het bereiden van helder bier, maar het gebruik van kiezelgoer heeft enige nadelen. Onder andere wordt het in een aantal landen steeds moeilijker om de kie zelgoer na gebruik op een verantwoorde wijze te verwerken. De kosten hiervan zijn hoog en worden naar verwachting in de toe komst nog hoger. Membraanfiltratie is daar om een interessant alternatief. Op enthou siaste en heldere wijze zette Reinoud uit- EUROPEAN BREWERY CONVENTION 27 TH INTERNATIONAL CONGRESS een hoe membraanfiltratie werkt en wat de voordelen ervan zijn vergeleken met de hui dige manier van werken in de brouwerij. Uit de vragen die na de presentatie gesteld werden bleek de grote interesse voor dit onderwerp. Onder de vele toehoorders bevonden zich ook Heineken-collega's uit Argentinië, Frankrijk, Griekenland, Nederland, Italië, Slowakije, Spanje, Nieuw-Zeeland en Zwitserland. Het congres bood dus tevens de gelegenheid elkaar weer te ontmoeten en bij te praten. De heer Lubsen, Raad van Bestuur, was op de eerste dag van het congres ook aanwe zig en woonde een aantal lezingen bij, onder andere over het thema bier en gezondheid. Hier gaven specialisten, afkomstig van buiten de brouwindustrie, wetenschap pelijke informatie over alcoholconsumptie en gezondheidsaspecten. Een onderwerp waar uiteraard veel interesse voor bestaat onder brouwers omdat met name de posi tieve gezondheidsaspecten van bier tot nu toe onvoldoende belicht zijn. Leen Verhagen, Manager sectie Process Technology HTS-R&D

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 5