Opening Heineken Learning DE VERNIEUWERS Vrijdag 28 mei 1999 was het dan zover. De opening van het Heineken Learning Center in Amsterdam werd een feit. De medewerkers van de Heineken University sloten hiermee een periode van bouwen af. De openingsceremonie werd verricht door Guus Lubsen van de Raad van Bestuur. Hij gaf samen met Sandra Gaarenstroom (manager van de Heineken University) in een toespraak nog eens het belang van kennisproductiviteit aan en de rol die het Heineken Learning Center volgens hem hierin zal gaan vervullen. Daarna werden de genodigden rondgeleid door het Heineken Learning Center. De 'echte' opening vond plaats op 7 juni toen de eerste officiële Heineken University Conferentie in het Heineken Learning Center van start ging. Deze conferentie stond geheel in het teken van Kennismanagement en was ontwikkeld in samen werking met het HTS-Knowledge Team. De verbouwing De ruimte waar nu het Heineken Learning Center is gevestigd, is gelegen op de derde verdieping van het Keldergebouw. Een ruimte die gebouwd was om tanks te huisvesten met dikke warmte-isolerende muren om de tanks in een gekoelde ruimte te laten staan. Daar hebben bouwkundigen onder leiding van Kees van Kasteel van ons eigen Bouw Adviesbureau zes maanden hard gewerkt om een oude kelder ruimte te 'herscheppen' in een hyper modern Learning Center. Een van de grootste uitdagingen lag in het feit dat in de één meter dikke muren ramen moesten worden uitgezaagd. Want lagerend bier heeft geen daglicht nodig, maar een Learning Center zonder daglicht kan natuurlijk niet. Wat is het Heineken Learning Center en waar om heeft Heineken dat nodig? In 1998 is de Heineken University opgericht. Het is een van de doelstellingen van de Heineken University om kennis in onze onderneming op een snelle en effectieve wijze beschikbaar te maken op de plaatsen waar deze kennis nodig is. Nu blijkt dat kennis meer is dan het opschrijven van watje weet (Informatie). Om werkelijk kennis te ontwikkelen moeten mensen toegang tot die kennis hebben, maar vooral ook toegang tot de mensen die de kennis hebben. Kort gezegd, kennis ontstaat als mensen met kennis bij elkaar komen (Interactie) Ons kennismanagement had dus een 'huis' nodig. Een plek waar medewerkers die met de ontwikkeling van kennis bezig zijn elkaar kunnen ontmoeten maar ook verbindingen kunnen leggen met buiten staanders. Een plek die daarvoor speciaal ingericht is. Hotels en conferentie-oorden zijn daar ook voor gemaakt, maar die missen natuurlijk het Heineken- gevoel, de sfeer, de intimiteit en de veiligheid van met elkaar zijn. Het oog van de medewerkers van de Heineken University was al snel' op de locatie aan de Stadhouderskade gevallen. Daar ligt immers de oor sprong van onze onderneming. De wortels van het bedrijf. Het gebouw staat ook in het teken van de geschiedenis. Men kan er kennisnemen van de ontwikkeling van onze onderneming door de jaren heen. Om juist daar een Learning Center te bouwen waarborgt dat de Toekomst van onze onderneming verbonden is met de Geschiedenis. En hoe geweldig is het niet dat we internationale gasten van onze buitenlandse vestigingen nu kun nen ontvangen in ons eigen 'huis'? Wiebe Buising, Heineken Learning Center

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 18