Buitendienst buitengeWO0JI kill iV DE VERKOPERS JA k. J Vrumona buitendienst is de snelste stijger binnen de drankencategorie in thuisverbruik Eenmaal in de twee jaar wordt er een verkiezing gehouden onder zelfstandige supermarktmanagers en franchisene mers (met ten minste 500 m2 verkoop vloeroppervlak) van "het verkoopteam van het jaar". Deze enquête wordt uit gevoerd door het vakblad Distrifood en de verkiezing wordt mede georgani seerd door de organisatie Interselling. Het is dus een oordeel van onze klanten. Zij beoor deelden de buitendiensten op kennis en vakman schap, betrouwbaarheid en meedenken in marktre- sultaten. In 1995 kwam Vrumona nog niet eens voor in de uitslag. En in 1999 werd Vrumona maar liefst vierde bij de verkiezing in de categorie dran ken (koffie/thee/frisdrank/bier/alcoholische dran ken). Daarmee is Vrumona door de klanten verkozen tot snelste stijger in de categorie dranken. jl In de afgelopen 3,5 jaar is er dan ook ontzettend veel veranderd bij de buitendiensten, waarvoor Fred van Leeuwen en Ernst van der Veer als Sales Managers Retail verantwoordelijk zijn. De buitendienst is sterk uitgebreid van twaalf personen eind 1995 naar 29 personen nu. De rayons zijn sterk verkleind en Vrumona is veel gerichter winkels gaan bezoeken en ook meer winkels zoals ook de supermarkten van grootwinkel bedrijven. Ter vergelijking: onze grootste concurrent Coca Cola heeft totaal circa tachtig personen in de buitendienst, die supermarkten en slijterijen bezoekt. Veel belangrijker nog bij deze verkiezing is de investering in kwaliteit die er gedaan is: opleiding en training van de vertegenwoordigers die er op gericht is om het optimale uit de samenwerking met de supermarkt te halen. Bijvoorbeeld door adviezen te geven hoe de supermarkt zijn schap het beste in kan richten gezien de lokale marktsituatie, zodat het fris drankenschap voor de supermarkt het meeste omzet en rendement oplevert. Vrumona heeft door haar brede pakket frisdranken immers een enorme kennis van de frisdrankencategorie opge bouwd. Vrumona zal het van Coca Cola ook nooit winnen qua kwantiteit, maar we kunnen wel winnen qua kwaliteit. Daarnaast is in de manier van werken nog veel meer veranderd. Elke vertegenwoordiger heeft de beschikking over een eigen budget gekregen. „.«a-vajews irr - - - Daardoor kan hij veel sneller inspelen op lokale promotie-activiteiten van een ondernemer. Er is veel meer en vooral goed uitziend point-of- sale materiaal ontwikkeld, waardoor een display veel meer opvalt en de ondernemer meer gaat verkopen. Bijvoorbeeld: levensgrote kartonnen afbeeldingen van figuren uit de populaire StarWars films. De hele buitendienst is ook geautomatiseerd. Hierdoor kunnen er heel veel zaken worden gevolgd UITSLAG CATEGORIE DRANKEN 1 Douwe Egberts (Koffie/thee) 7,8 2 Coca-Cola Nederland B.V. 7,5 3 Heineken Nederland B.V. 7,4 4 Vrumona B.V. 7,3 5 Grolsche Bierbrouwerijen B.V. 7,2 6 Nestlé Nederland B.V. 7,2 7 Nutricia Nederland B.V. 7,0 8 Riedel Drankenindustrie 6,9 9 Intebrew N.V. 6,8 10 Hero Nederland B.V. 6,5 11 Raak Holland B.V. 6,2 12 Bacardi-Martini 5,9 en geëvalueerd. Fouten kunnen daardoor snel wor den opgespoord en in de toekomst worden voorkomen. Er wordt hard gewerkt aan een nog individuelere en professionelere aanpak van supermarkten die dat wensen. Daardoor zullen wij als een nog belang rijker adviseur/sparringpartner worden gezien voor de frisdrankcategorie in de supermarkt. Natuurlijk moet dit Vrumona wel geld opleveren (win-win gedachte). Deze verkiezing tot snelste stijger binnen de drankencategorie en de 9e plaats in de overall ranking is een mooi compli ment van onze klanten aan het totale Retailteam. Er is al veel bereikt, maar er valt ook nog veel te doen. We willen graag nog meer klanttevre denheid realiseren en zo Heineken en Coca Cola voorbijstreven. Ernst van der Veer, Sales Manager Retail

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 16