Colonne 8 houdt Clean-Out Nieuw vervoer voor CTD Brand Heineken Zoeterwoude zoekt alternatieve vervoersm ogelijkheden inds enkele maanden is een studie naar fternatieve transportmogelijkheden gaan- e voor de aan- en afvoer van de verschil- ende goederenstromen van de brouwerij in Zoeterwoude. Deze studie onderzoekt de nogelijkheden van alternatieve transport- nodaliteiten voor de aan- en afvoer van owel exportcontainers als de aanvoer van nout en buikglas. in eerste instantie werd er alleen gekeken naar de mogelijkheid om via een binnenvaartterminal n Alphen aan den Rijn, de exportcontainers naar de havens van Rotterdam en Antwerpen te ver voeren. Nu wordt ook bezien of de mout vanuit Mouterij Albert in Ruijsbroek gpw (België) in aanmerking komt IS" om per binnenschip naar Zoeterwoude te worden ver- voerd. In deze opzet worden de containers met exportproducten per truck over de nieuwe Ril van Zoeterwoude naar Alphen aan den Rijn gebracht. to's: PR oor de hand liggend is hierbij de vraag of er in iaats van via Alphen aan den Rijn niet kan orden doorgevaren via de Oude Rijn naar het nsteekhaventje aan de Rijndijk. Daarbij wordt tevens gekeken naar de mogelijkheden om in de oekomst eventueel ook de aanvoer van buikglas muit de glasfabriek in Moerdijk te combineren et een van deze vervoersvarianten. failterminal Naast het alternatief van vervoer over het water wordt tegelijkertijd ook gekeken naar de optie om via een railterminal in Zoeterwoude per spoor iet vervoer van grondstoffen, verpakkingsmate- alen en exportproducten op langere termijn lijvend te kunnen garanderen. Tijdens de studie 'ordt gebruikgemaakt van de ervaringen die nmiddels zijn opgedaan in de vestiging Den 3osch. Via de BCT (Bossche Container Terminal) werden in 1998 ca. 13.000 exportcontainers per binnenschip vervoerd. Ook spelen mogelijkheden om het Heineken-vervoer te combineren met ver voer van andere verladers in de regio een rol. Een werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de Heineken Export Group en Heineken Nederland/Zoeterwoude, zal eind mei een haalbaarheidsstudie afronden en met aanbeve lingen komen. Cees van Elk De Commercieel Technische Dienst van Brand ontving 27 april drie nieuwe bussen van Mercedes-Benz Nederland. Jos van Loo (hoofd CTD) nam de sleutels voor de nieuwe wagens in ontvangst. De komende twee jaar worden alle CTD-wagens van Brand vervangen. De bussen van het type 310 D zijn voor Brand in twee betekenissen nieuw. De CTD gaat na ruim drie jaar Peugeot gereden te hebben over op de servicewagen die binnen het concern gebruikelijk is. Verder zijn de wagens uitgevoerd in de ver nieuwde huisstijl van de Brand Bierbrouwerij. Deze huisstijl, met een logo in rood, wit, zwart en goud, geeft de wagens een dynamischer uiterlijk dan voorheen. Verder is de laadruimte van de wagens aangepast aan de specifieke eisen van de CTD-monteurs. Arthur Rooden, persvoorlichter Brand Buntiik - Als voorbereiding op de komende zomer is er van 5 tot en met 9 april schoongemaakt op de 1,5 liter PET retourlijn bij Vrumona. Hierbij waren zowel de drie pro ductieteams als het zogenoemde WEI team II betrokken. 'Schoon Genoeg' is een reeds ouder thema, dat als een rode draad onderwerpen op het gebied van hygiëne aan elkaar knoopt. Zo werd in dit kader al eerder afgesproken dat er aan de productielijnen niet meer wordt gerookt, gegeten of koffie gedronken. Hiervoor zijn nu de teamruimtes, vlakbij de werkplek, beschikbaar. Ook werden in samenwerking met Henkei Ecolab alle chemische schoonmaakmiddelen nader bekeken op effectiviteit, juiste toepassing en, uiteraard, verbruik(kosten). In de Schoon Genoeg Week, ook wel Clean-Out genoemd, is een programma doorlopen van oplei ding training op het gebied van hygiëne, alsmede het écht grondig onder handen nemen van de lijn. In de training zijn onderwerpen besproken als persoonlijke hygiëne, invloed van vuil op storingen, schoonmaaktechniek, microbiologie en veiligheid. Er was echter ook aandacht voor verkoopkwaliteit. Teamleider Buitendienst Thuisverbruik Fred van Leeuwen nam bij de start van de derde dag de groep mee als 'consument'. Hij heeft ze door middel van een in het bedrijfsrestaurant opge bouwde verkoopdisplay laten zien hoe belangrijk schone flessen en kratten zijn. Tijdens de schoonmaakwerkzaamheden zelf leek het af en toe wel een heuse revisie: banen en machines werden soms zelfs gedemonteerd en opengemaakt om er echt goed bij te kunnen. Positieve reacties Zeer positief waren de reacties van de teams op het feit dat men een hele week met collega's uit de andere ploegen kon werken. Het begrip voor elkaar wordt aanzienlijk vergroot als je bijvoor beeld met je collega sniffer-operator kunt praten over de ins en outs van zo'n machine. Orangina In deze week werden tevens de vuiler- en de limonadevoorbereidingsinstallatie gereedgemaakt voor het produceren van Orangina. Dit product bevat namelijk grote vezels, waardoor er speciale aan passingen moeten worden gedaan aan de vuller- kranen en de pasteur. Dit om te voorkomen dat de vezels in de machines achterblijven of zich ophopen. De week werd afgesloten met een schone lijn. Alle deelnemers kregen een certi ficaat van deelname aan het oplei dingsprogramma. We zijn klaar voor de zomer: zowel qua kennis als op het gebied van hygiëne! Sander Molkenboer, manager rayon BLC Bunnik Dick Appel van Mercedes- Benz Nederland overhandigt de sleutels aan Jos van Loo. Links: Sjèr Bartholamee Rechts: ]os Benders beiden Monteur)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 7