mint Heineken Quality Award Dit is toch Productie, waarom moet het dan mooi zijn'. rr In april kwam voor alle deelnemers aan de spanning een einde. Toen werd bekend dat van de veertig brouwerijen die meedongen naar de Brewery of the Year Award, Zoeterwoude (voor de tweede maal) de winnaar was van deze kwaliteitsprijs. 27 mei reikte daarom Raad van Bestuurs voorzitter de heer Vuursteen de prijs uit aan twee medewerkers van de Zoeterwoudse unit. De werkgroep die zich met de jurering bezighoudt, beschrijft wat de Award voor een prijs is en waarop bij de jurering is gelet. De Brewery of the Year Award is een Heineken kwaliteitsprijs. Hij is in 1993 in het leven geroepen om die brouwerij te belonen/huldigen, die erin slaagt de beste kwaliteit van het Heineken product op de winkelvloer te zetten. Om dat te bepalen tellen we de kwaliteit van het fysieke product (bier) en de verpakkingskwaliteit bij elkaar op. Uiteindelijk is de Award natuurlijk bedoeld als stimulans voor alle brouwerijen in de wereld die Heineken brouwen, om een zo hoog mogelijke productkwaliteit te realiseren. Zowel voor het bier als voor de verpakking worden voortdurend allerlei verschillende eigenschappen gemeten. Alle brouwerijen krijgen elk kwartaal gedetailleerde informatie over de bevindingen, zodat ze op basis daarvan eventueel beslissingen kunnen nemen voor verbeteringen. Uiteraard krijgen ze ook een overzicht van de eindscores voor de Award. Voor de vaststelling van de fysieke productkwaliteit worden van alle brouwerijen die Heineken brouwen, maandelijks monsters beoordeeld op een aantal kwaliteitsaspecten. Zoals schuim, kleuren bitter heid en de smaakwaardering. Om de aandacht voor 'freshness' te stimuleren, wordt vanaf dit jaar ook drie maanden oud bier meegenomen in de beoordeling. Dit leidt tot een bepaald puntentotaal, dat voor de helft meetelt in de eindbeoordeling. Een extern controlebureau, SGS genaamd, brengt daarnaast de verpakkingskwaliteit en de leeftijd van het product op de winkelvloer in kaart. Op basis van een steekproef in een aantal winkels in circa dertig landen kijken zij onder meer of en hoe alle etiketten op de flessen zitten. Of ze bijvoorbeeld vrij zijn van krassen, scheuren en rimpels. Ook kijken ze naar de kwaliteit van de flessen en blikken (scuffing, deuken, krassen, enzovoort). Hoe minder het aantal 'fouten', hoe hoger het uiteindelijke puntentotaal. Dit telt voor de andere helft mee in de eindbeoordeling. Deze verpakkingskwaliteit wordt elk kwartaal gemeten. Een werkgroep voert de coördinatie van beide metingen en de daaruit voortvloeiende bereke ningen voor de Award uit. Deze werkgroep bestaat uit Marketing Research Manager Henk Eising, Packaging Strategy Manager Bert-Jan Grootes, Quality Systems Manager Brian Sarre en Assistent Marketing Information Systems Yarti Suratman. De groep komt geregeld bijeen, omdat het in kaart brengen van de gecon stateerde fouten en het vaststellen van de scores voor de Award vrij intensief werk is en grote nauwkeurigheid vereist. De werkgroep brengt uit eindelijk verslag uit aan de jury van de Brewery of the Year Award, bestaande uit de voltallige Raad van Bestuur, director Corporate Production Policy Control De Man en marketing director Hooft Graafland. In de afgelopen jaren is de Award achtereenvolgens gewonnen door Den Bosch, Schiltigheim, Zoeterwoude, Pedavena en Mons. Dit jaar is de winnaar - voor de 2e keer - Zoeterwoude. En om precies te zijn: Zoeterwoude lokaal. Met andere woorden: dat deel van de unit dat zich bezig houdt met de productie van Heineken voor de binnenlandse markt. Goede tweede werd Nieuw- Zeeland, bijna op de voet gevolgd door Den Bosch lokaal. Naast de Brewery of the Year Award is er ook een prijs voor die brouwerijen waarvan de prestaties vergeleken met vorig jaar opmerkelijk verbeterd zijn. Die prijs ging dit jaar naar Nieuw-Zeeland. Henk Eising, Bert Jan Grootes, Brian Sarre en Yarti Suratman Terwijl nog volop geschuurd, getimmerd en geïnstalleerd werd, liepen we met Taco Zantinge, rayonmanager Brouwen, over het marktplein van de brouwerij in Zoeterwoude. "We willen de Controlekamer vóór juni afronden, dus er moet nog stevig worden doorgewerkt", vertelde hij eind april. Het plan voor een centrale ruimte is ontstaan vanuit de gedachte dat het met de huidige auto matiseringssystemen mogelijk is vanaf één plek de controle over het gehele brouwproces uit te voeren. Een eerste aanzet voor de verbouwing werd anderhalf jaar geleden gemaakt, omdat het onnodig was te werken met drie verschillende controlekamers: een in het Brouwhuis, een in het Dienstgebouw en een bij de Energiedienst. De nieuwe ruimte wordt gebouwd in het Dienstgebouw en bestaat uit drie afzonderlijke kamers: de eigenlijke controlekamer, een pauze ruimte en een vergaderruimte. De ruimte is continu bezet, doordat de operators in ploegendienst werken. Daarom is het van belang dat de ventilatie, verwarming en zonwering goed zijn geregeld. Maar ook aan de sfeer van de nieuwe controle kamer is veel aandacht besteed. "We hebben bij het bouwen van de controlekamer sterk geluisterd naar wat de mannen zelf wilden", vervolgt Zantinge. "Het management wilde de operators, die in vijf ploegen van negentien man werken, eigenlijk boven het marktplein stationeren. Zelf wilden zij echter een ruimte met daglicht, dus daarom heeft de kamer nu een raam naar buiten. Bovendien hebben we gelet op een sfeervolle uit straling. In samenwerking met het Heineken Bouwadviesburo besloot de werkgroep daarom voor de pauzeruimte geen kantoormeubilair, maar caféstoelen en tafels aan te schaffen. Ook besloot de werkgroep veel natuurlijke tinten te gebruiken en in plaats van met de geijkte witte spaanplaat met origineel beuken te werken." "Het is hier een beetje de cultuur dat dingen wel functioneel, maar niet mooi hoeven te zijn. Er wordt gedacht: dit is toch Productie, waarom moet het dan mooi zijn?" Dat gold echter niet voor de voorzijde van de Controlekamer. Omdat de Controlekamer op de rondleidersroute ligt, heeft de ruimte ook een PR-functie. De mannen vonden het prima als er gasten langskwamen, maar ze hadden geen behoefte aan aapjes kijken. Om die reden werd onder meer besloten getint glas in de pui te laten zetten. "Met al die maatregelen hebben we ervoor kunnen zorgen dat de kamer geen steriele ruimte is geworden. Het leuke is dat het in deze opzet nauwelijks duurder is geworden. De clou is dat als je overal van tevoren over nadenkt, je voor hetzelfde geld iets mooiers krijgt", besluit Taco Zantinge opgewekt. Karien Ris Controller Jelle Freke: "Ik geloof dat we allemaal blij zijn met het nieuwe onderkomen. Het gaat er mooi uitzien en de werkomgeving zal denk ik een stuk prettiger worden. We zaten tot nu toe altijd maar in hokjes die verbouwd waren. Nu krijgen we echt iets nieuws. Ik zit in de werkgroep en het viel me op dat de dingen in goed overleg zijn gebeurd: eerst hebben we grof alle wensen op papier gezet en daarna hebben we een goede communicatieslag kunnen maken. Zo konden we rekening houden met de wensen van iedereen. Hoe alles organisatorisch in zijn werk gaat, moeten we afwachten, maar qua werkruimte gaat iedereen er op vooruit.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 5