met een missie De financiële afdeling EFI speelt een zeer belangrijke rol binnen Heineken Nederland. Toch is niet bij iedereen bekend waar deze afdeling zich precies mee bezighoudt. Wij gingen op zoek naar de mensen achter de cijfers en kwamen terecht bij Mare Koster, Cock van Boheemen, Loek Werring, Joost Jordaan, Nenne Figee, Rutger Reijntjes, Ernst Jan van der Wal en Ronald den Elzen. De afdeling EFI (Economische Financiële Informatie) is volop in beweging. De ruim 130 medewerkers van de DIM, de Centrale Financiële Administratie, Planning en Control Nederland, de Centrale Inkoop, de Interne Accountantsdienst en Assurantiën/Risk Management werken momenteel aan drie grote projecten. Naast de dagelijkse boek houdkundige werkzaamheden besteden zij aandacht aan de reorganisatie van de DIM voor de support- en beheerfunctie. Tegelijkertijd bereidt de afdeling Verslag geving van CFA de fusie met Planning en Control voor. De afdeling Inkoop is op dit moment bezig de effectiviteit van de inkoopactiviteit te verbeteren en daarmee aanzienlijke kosten te besparen. Een ander groot project is het millenniumvraagstuk waar de DIM eveneens in sterke mate bij betrokken is. Vanwege de implementatie van een nieuw geautomatiseerd boekhoud systeem in de Centrale Financiële Adminis tratie wordt het boekhoudsysteem vervangen door een nieuw pakket, Smart Stream, waar ook veel tijd in gaat zitten. Bovendien wordt hard nagedacht over de manier waarop EFI de invoering van de euro binnen Heineken moet gaan regelen. "De euro komt er in alle hevigheid aan", vertelt Mare Koster. "Dat is een gegeven waar we aardig aan moeten gaan trekken, de komende tijd. De grote vraag daarbij is natuurlijk welke consequentie de euro heeft voor de huidige werkwijze en voor de relaties met klanten. We verwachten dat de invoering van de euro nog meer impact heeft op de organisatie dan het millenniumprobleem." Omdat IT in toenemende mate belangrijk is voor de ondersteuning van het bedrijf, is EFI tevens bezig met het ontwikkelen van een brede automatiseringsstrategie voor een langetermijninformatieplan. Elke paar jaar moet gekeken worden hoe je de bedrijfs processen op de beste manier kunt organi seren. En omdat dat inmiddels alweer een aantal jaren geleden gebeurd is, wordt nu weer gewerkt aan een langetermijn informatieplan. "Je ziet dat we een aantal zeer interessante projecten hebben lopen, die essentieel zijn voor het functioneren van de organisatie", aldus Mare Koster. Karien Ris

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 16