Loeiende sirenes Yanr u geknipl 14 Fris goedkoper, verkeer veiliger DEN HAAG - Drie orgaiv" hebben v£ Redactie: Yvonne van Stek Wie dagelijks het nieuws op de radio, televisie of in de krant volgt, komt regelmatig berichten tegen over zaken die met Heineken hebben te maken. Over bierverbruik bijvoorbeeld. Of over minister Borst, die 's avonds geen alcoholreclames meer op televisie wil. Er zijn ook vele berichten over uiteen lopende onderwerpen waarbij je denkt: zouden die nu ook van invloed zijn op onze brouwerij? Of hoe zou Heineken denken over het onderwerp uit het nieuwsbericht? Vanaf nu lichten we er elke maand een paar uit en leggen die voor aan de 'Heineken-deskundigen' op dat terrein. Veiliger door fris "De Consumentenbond, Veilig Verkeer Nederland en het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie hebben gisteren in een brief hard uitgehaald naar de Tweede Kamer: schaf de verbruiksbelasting op frisdranken af en verhoog de accijnzen op alcoholhoudende dranken. Met deze gezamenlijke actie willen de organisa ties het alcoholgebruik in het verkeer tegengaan. Als automobilisten vaker grij pen naar een glas frisdrank komt dat de veiligheid op de Nederlandse wegen ten goede, zo stellen ze. Dat lezen we in april in De Telegraaf. Hanneke Heeres, Public Affairs (Public Relations Heineken Nederland) zegt over dit bericht: "Het argument dat de verkeers veiligheid wordt bevorderd door fris drank goedkoper te maken raakt kant noch wal. Het is namelijk niet hard te maken dat er daardoor minder mensen met een alcoholhoudend drankje op achter het stuur gaan zitten. Het gebruik van alcohol en verkeersdeelname gaan niet samen. Mensen moeten via voorlichting herhaaldelijk gewezen worden op deze gedragsregel. Onze werknemers krijgen deze boodschap te horen tijdens de 'Fris op het Werk' sessies. Rond oud en nieuw en carnaval plaatst Heineken advertenties in de landelijke dag bladen om mensen op een ludieke manier te herinneren aan de regel 'glaasje op laatje rijden'. Daarnaast werken we via STIVA aan voorlich ting rondom dit thema." En de reactie van Algemeen Directeur Vrumona, Ruud Overgaauw luidt: "Het standpunt van de Nederlandse Frisdranken Industrie(NFI) waarvan ook Vrumona lid is, luidt al vele jaren dat de verbruiksbelasting op frisdranken, mineraal- en bronwa ters, siropen, vruchtensappen en watercoolers dient te worden afge schaft omdat deze belasting (tot 20 cent per liter) als discriminerend ervaren wordt ten opzichte van vele andere alcoholvrije dranken."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 14