Jaarverslag 1998 KEN N.V. 1,1 r'.|% Heineken heeft in 1998 zijn positie in de wereldbiermarkt kunnen uit bouwen. In Polen zijn wij marktleider geworden in een groeiende biermarkt. En in Afrika en het Verre Oosten verhoogden wij onze deel name in een aantal brouwerijen. Dat staat in het jaarverslag over 1998 dat begin april is uitgekomen. Ieineken heeft een buitengewoon goed jaar achter de rug. De netto winst nam toe met 29% tot 981 mil joen gulden. De netto-omzet steeg met 2% tot 13,8 miljard gulden. De verkopen van onder toezicht van Hei neken gebrouwen bieren stegen van 73,8 miljoen hectoliter naar 79,1 mil joen hectoliter. Een aantal factoren droeg bij aan de goede gang van zaken. Het volume nam toe en het aandeel in de afzet van bieren met een hogere marge steeg. Met name het Heineken-merk groeide. De afzet van Heineken bier steeg met 4% tot 19,4 miljoen hectoliter. De Amstel-verko- pen namen met 5% toe tot 7,6 mil joen hectoliter. Ook onze speciaalbie- ren lieten een stijging zien. KOSTE»VOORDELE» In Italië en Frankrijk hebben de aan kopen uit voorgaande jaren tot een versterking van de marktpositie geleid. De integratie van de verwor ven ondernemingen werd vrijwel vol tooid en leverde aanmerkelijke kos tenvoordelen op. In de Verenigde Sta ten en Latijns-Amerika namen de ver kopen van onze merken Heineken en Amstel opnieuw toe. De economische situatie in het Verre Oosten leidde in een aantal landen tot een daling van de bierconsumptie, maar de invloed op ons totale resultaat bleef beperkt. Het voordeel van de hogere gereali seerde wisselkoers voor de inkomen de dollarstroom overtrof de nadelen PERSOMEEL In 1998 bedroeg het gemiddelde aantal medewerkers van Heineken N.V. 33.511 tegen 32.421 in het voorgaande jaar. In Europa werd de stijging van het aantal personeelsleden, als gevolg van de consolidatie van Zywiec in Polen, Ariana in Bulgarije en Corgon in Slowakije, gecompenseerd door een daling ten gevolge van algemene herstructurering en door de verkoop van wijnactiviteiten en drankengroothandels in Frankrijk. Het verenigen van Kumasi en ABC in Ghana Brewe ries had een toename van het aantal medewerkers in Afrika tot gevolg. De daling van het personeelsbestand in de regio Asia Pacific, die vooral in Indonesië plaatsvond, werd gedeel telijk gecompenseerd door de groei in China (Hainan) en Viet- van zwakkere valuta's elders in de wereld. WERELDBIERMARKT De ontwikkelingen in de wereldbier markt wijzen op een vertraging van de groei en een versnelling van de con centratie. In de traditionele biermark ten vertoont de bierconsumptie wei nig of geen groei meer. Het toenemen de belang van premium- en speciaaf- bieren biedt kansen, hoewel hoogge spannen verwachtingen ten aanzien van de groei van deze biermarkten niet op korte termijn zullen worden gerealiseerd. "Wij blijven positief over de langetermijnontwikkelingen en zullen dan ook voortgaan met het ver sterken van onze positie in deze mark ten als zich hiertoe mogelijkheden voordoen", zegt de heer Karei Vuur steen, voorzitter van de Raad van Bestuur in het voorwoord van het jaarverslag. "Brouwerijen met een brede marktpositie of een sterke posi tie in een specifiek marktsegment hebben duurzame groeimogelijkhe den. Met name brouwerijen die niet beschikken over sterke merken staan onder druk. Dit leidt tot een versnelde concentratie. Een aantal ondernemin gen trekt zich terug uit bepaalde markten of zelfs geheel uit de bierin dustrie. We verwachten dan ook dat er zich mogelijkheden zullen voor doen om de onderneming verder te versterken en uit te bouwen. De onderneming richt zich hoofdzakelijk op bier. Kernpunten van het beleid zijn een verbetering van de marge door verhoging van het aandeel van premium- en speciaalbieren in de afzet; versterking en uitbouw van posities in winstgevende markten; opbouw van nieuwe posities in attrac tieve groeimarkten met het doel marktleider of leider in het premium segment te worden en continue ver betering van de kostenstructuur", aldus de heer Vuursteen. LEIPEHDE POSITIE Hij vervolgt: "De onderneming heeft een goede uitgangspositie om in te spelen op de groeiende belangstelling van de consument voor premium- en J a a r v e r sja g 19 9'; S HEIHEKEH MEPERLAHP Het volume van de biermarkt in Nederland lag onder het niveau van dat van het voor gaande jaar. Het aandeel van pilsnerbie bleef met 90% onveranderd hoog. In he: toegenomen segment van de speciaalbie ren groeide vooral het aandeel van amberbieren verder, terwijl dat van wit bieren gelijk bleef. Alcoholvrij bier neem: verder in belang af. De afzet van Heinekei 1 Nederland daalde met de markt. Het marktaandeel bleef gehandhaafd. Heine ken bier verbeterde zijn positie, in tegen stelling tot Brand en Amstel. Amstel zag zijn totaal aandeel door de verdere dalinc van het alcoholvrij bier segment lich dalen. Het resultaat bleef op vrijwel gelijl niveau door een verbetering van de ver koopmix, een prijsverhoging voor fustbie en kostenbeheersing. Ons amberbier Vo mocht zich verheugen in de toenemend! belangstelling van de consument. speciaalbieren. De volumegroei en de betere marges in deze twee marktseg menten maken het mogelijk het resultaat te verbeteren. Vooral, het Heineken-merk heeft internationaal een goede plaats in het premium-seg ment van vele biermarkten veroverd en heeft de potentie om deze positie verder uit te bouwen." Heineken is ervan overtuigd dat het bereiken van de leidende positie in biermarkten mogelijkheden biedt tot het behalen van betere rendementen. "Daarom worden bestaande marktpo sities verder versterkt en uitgebouwd. Autonome groei en verwervingen zijn middelen de positie van marktleider te bereiken. Binnen dit kader past de verwerving in de afgelopen jaren van brouwerijen in Europa en elders in de wereld. Wij hebben inmiddels veel ervaring opgebouwd met het samen voegen en optimaliseren van nieuwe

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 4