ipstijgende warme lucht, nodig en die omt in Nederland alleen in de zomer oor. Onze club heeft op dit moment ijf motorzwevers. Het leuke van deze lub is dat we proberen om vliegen oor iedereen toegankelijk te maken, liegen hoeft namelijk niet altijd heel kostbaar te zijn. Je kunt de kosten bij ons vergelijken met die van autorijles sen. We hebben niemand in dienst want alles wordt op vrijwillige basis door deskundige amateurs gedaan. De contributie van de leden dekt alle vas te kosten en de variabele kosten wor den gedekt door de inkomsten uit vlieguren, leder lid heeft bij ons dan ook een taak, zoals bestuurslid, tech neut, schoonmaker, noem maar op. Zelf houd ik mij bezig met de toe komstplanning voor de club. Ik bekijk wat er op ons afkomt en adviseer wel ke vliegtuigen er bijvoorbeeld gekocht of verkocht moeten worden." LEUKE TRIPS Fred Holvast vervolgt: "Met een aantal leden van de club maak ik regelmatig leuke trips en daarnaast gaan we elk jaar twee weken met de vliegtuigen op vakantie naar Frankrijk. Vanaf het vliegveld in Frankrijk maken we dan trips in de omgeving. Zo landde ik op het hoogste vliegveld van Europa in St. Moritz en vloog ik rondom de Mont Blanc. Twee jaar geleden wilden wij iets echt bijzonders gaan doen. Tij dens een etentje ontstond het plan voor een vlucht over Scandinavië naar de Noordkaap. Dat plan had nog al wat voeten in de aarde want we moesten rekening houden met allerlei veiligheidseisen en routes gaan bestu deren. We zijn er dan ook een hele winter mee bezig geweest. Al die aspecten die bij vliegen komen kijken, maken het juist zo leuk. Je moet ken nis hebben van het weer, techniek, kaartlezen enzovoort." NOORDKAAP "Na vele uren voorbereiding kwam het er in de zomer van 1998 dan ein delijk van. Heen vlogen we over Zwe den en terug over Noorwegen. On- Fred Holvast in een motorewever op vliegveld Valkenburg. "Als er mensen interesse hebben in motoreweven, kunnen ze altijd contact met me opne men." (telefoon: 020-3166402 of e-mail l.b._holvasl@heineken.nl). 's Zondags vliegt Fred Holvast regelma tig over Zoeterwoude derweg sliepen we in hotels en we zijn in totaal negen dagen weggeweest. Dat was echt een hele speciale erva ring. Het weer zat ons soms niet mee en daarom heeft de reis ook langer geduurd dan we gepland hadden. Maar het was echt een onvergetelijke belevenis. Toen we eenmaal in het hoge noorden over de laatste bergrug vlogen, landden we in de avondzon op het vliegveld, waarna we de mooi ste vlucht ooit maakten. In de midzo mernachtzon vlogen we met een fan tastisch uitzicht over de Noordkaap en de Noorse fjorden weer terug naar het zuiden. De reis naar de Noordkaap is niet makkelijk te overtreffen maar we zijn nu toch weer bezig met nieuwe plannen. Misschien vliegen we wel naar de Griekse eilanden. In ieder geval vlieg ik op zondag regelmatig even over Zoeterwoude om te kijken of er wel stoom uit de brouwerij komt. Ook vlieg ik vaak over Hoek van Hol land om te kijken of er beweging is bij de containerterminals. Dan zie ik dat het nog steeds goed gaat met Heine- ken en dan ben ik weer gerust", besluit Fred Holvast.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 19