I
De voorliefde voor vliegen zat er bij
Fred al vroeg in. Als kleine jon
gen wilde Fred, zoals vele jongens,
piloot worden. Toen hij vijftien jaar
geleden in de buurt van Leiden kwam
wonen, zag hij regelmatig vanaf het
militaire vliegveld Valkenburg motor
zweefvliegtuigen opstijgen. Fred Hol
vast: "Dat motorzweefvliegen leek mij
wel wat en ik ben toen vrij snel lid
geworden van de Aeroclub ACV in
Valkenburg. In ongeveer twee jaar
heb ik mijn brevet gehaald. Voor het
behalen van een brevet volg je lessen
met een instructeur. Je begint met
alleen rechtuit vliegen en later komen
de bochten en dan het starten en lan
den. Afhankelijk van de vorderingen
zijn er twintig tot veertig vlieglessen
nodig voor het zogenaamde 'solo
gaan'. Je gaat dan voor het eerst alleen
vliegen en voor mij was dat een van de
meest ingrijpende momenten uit mijn
leven. Omdat starten makkelijker is
dan landen, gaat alles goed zolang je in
de lucht bent. Maar dan moet je toch
ook een keer voor het eerst alleen lan
den...."
SOLO
"Voor het behalen van een brevet
moet je tien vlieguren solo maken
waarna je nog een aantal uren over
land naar andere vliegvelden toe gaat.
Daarna maak je een vlucht naar het
buitenland. Als de examenvlucht die
daarop volgt, goed wordt doorstaan,
krijg je een brevet en dan mag je zelf
overal naartoe vliegen. Van alle vluch
ten moet je een logboek bijhouden
waarin je noteert hoe lang je vloog,
waarheen etc. Het vliegtuig heeft zelf
ook een logboek waarin je alles bij
houdt ten behoeve van het onder
houd. Met een brevet wordt het vlie
gen pas echt leuk en kan je mensen
meenemen om bijvoorbeeld hun huis
vanuit de lucht te laten zien. Ik begon
ook al snel met vluchten naar het bui
tenland. Daarvoor haalde ik mijn
radiografie-brevet, waarmee ik con
tact met verkeerstorens van vliegvel
den kan houden. Inmiddels heb ik
zo'n vijfhonderd vlieguren op mijn
naam staan. Vliegen blijft altijd mooi;
iedere keer als ik op de grond sta wil ik
zo snel mogelijk weer omhoog. Als
het goed weer is probeer ik elke week
Fred Holvast, hoofd van de Export Transport Afdeling te
Amsterdam, is al ruim twintig jaar werkzaam bij Heine-
ken. Sinds twee jaar heeft hij een kantoor in het
WTC op Schiphol met een heel bijzonder uil-
zicht over de start- en landingsbanen van de
luchthaven. Dagelijks ziet hij, samen met de spot
ters langs de startbanen, vele vliegtuigen aan zich
voorbijkomen. Maar het liefst vliegt Fred zelf, want
hij heeft een bijzondere hobby: motorzweefvliegen.
Fred Holvast: "Ik vind motorzweven
leuker dan gewoon zweefvliegen,
waarbij je de hele dag op het vliegveld
moet wachten voor een vlucht van
vijf minuten. Daarbij zijn wij minder
afhankelijk van het weer. Een motor
zwever heeft, zoals het woord al zegt,
ook een motor en allerlei apparatuur
aan boord. Als je wilt en het weer het
toelaat, kun je de motor uitzetten en
zweefvliegen. Daarvoor is thermiek.
een keer te vliegen. Bijvoorbeeld op
zondagochtend even koffie drinken
op Texel of een dag naar Engeland.
Met zo'n 180 kilometer per uur ben je
in twee uur aan de overkant."
VRIJWILLIGERS