I De voorliefde voor vliegen zat er bij Fred al vroeg in. Als kleine jon gen wilde Fred, zoals vele jongens, piloot worden. Toen hij vijftien jaar geleden in de buurt van Leiden kwam wonen, zag hij regelmatig vanaf het militaire vliegveld Valkenburg motor zweefvliegtuigen opstijgen. Fred Hol vast: "Dat motorzweefvliegen leek mij wel wat en ik ben toen vrij snel lid geworden van de Aeroclub ACV in Valkenburg. In ongeveer twee jaar heb ik mijn brevet gehaald. Voor het behalen van een brevet volg je lessen met een instructeur. Je begint met alleen rechtuit vliegen en later komen de bochten en dan het starten en lan den. Afhankelijk van de vorderingen zijn er twintig tot veertig vlieglessen nodig voor het zogenaamde 'solo gaan'. Je gaat dan voor het eerst alleen vliegen en voor mij was dat een van de meest ingrijpende momenten uit mijn leven. Omdat starten makkelijker is dan landen, gaat alles goed zolang je in de lucht bent. Maar dan moet je toch ook een keer voor het eerst alleen lan den...." SOLO "Voor het behalen van een brevet moet je tien vlieguren solo maken waarna je nog een aantal uren over land naar andere vliegvelden toe gaat. Daarna maak je een vlucht naar het buitenland. Als de examenvlucht die daarop volgt, goed wordt doorstaan, krijg je een brevet en dan mag je zelf overal naartoe vliegen. Van alle vluch ten moet je een logboek bijhouden waarin je noteert hoe lang je vloog, waarheen etc. Het vliegtuig heeft zelf ook een logboek waarin je alles bij houdt ten behoeve van het onder houd. Met een brevet wordt het vlie gen pas echt leuk en kan je mensen meenemen om bijvoorbeeld hun huis vanuit de lucht te laten zien. Ik begon ook al snel met vluchten naar het bui tenland. Daarvoor haalde ik mijn radiografie-brevet, waarmee ik con tact met verkeerstorens van vliegvel den kan houden. Inmiddels heb ik zo'n vijfhonderd vlieguren op mijn naam staan. Vliegen blijft altijd mooi; iedere keer als ik op de grond sta wil ik zo snel mogelijk weer omhoog. Als het goed weer is probeer ik elke week Fred Holvast, hoofd van de Export Transport Afdeling te Amsterdam, is al ruim twintig jaar werkzaam bij Heine- ken. Sinds twee jaar heeft hij een kantoor in het WTC op Schiphol met een heel bijzonder uil- zicht over de start- en landingsbanen van de luchthaven. Dagelijks ziet hij, samen met de spot ters langs de startbanen, vele vliegtuigen aan zich voorbijkomen. Maar het liefst vliegt Fred zelf, want hij heeft een bijzondere hobby: motorzweefvliegen. Fred Holvast: "Ik vind motorzweven leuker dan gewoon zweefvliegen, waarbij je de hele dag op het vliegveld moet wachten voor een vlucht van vijf minuten. Daarbij zijn wij minder afhankelijk van het weer. Een motor zwever heeft, zoals het woord al zegt, ook een motor en allerlei apparatuur aan boord. Als je wilt en het weer het toelaat, kun je de motor uitzetten en zweefvliegen. Daarvoor is thermiek. een keer te vliegen. Bijvoorbeeld op zondagochtend even koffie drinken op Texel of een dag naar Engeland. Met zo'n 180 kilometer per uur ben je in twee uur aan de overkant." VRIJWILLIGERS

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 18