EKEN AMb I Heineken laliteitsbier prima partner, aangezien deze firma technologisch gezien een leidende positie heeft op het gebied van glas productie. Medio juli 1996 werd op het 20 hectare metende onbebouwde terrein in Moerdijk de raamovereen komst getekend. De daadwerkelijke bouw startte een jaar later in augustus 1997. Negen maanden daarna was de fabriek - met een fundering van 2000 betonnen heipalen - klaar voor gebruik en werd zij gefaseerd in wer king gesteld. "Gekozen is voor Moer dijk omdat dat logistiek gezien heel strategisch tussen Zoeterwoude en Den Bosch in ligt", vertelt directeur Van de Bergh. "Voor de aanvoer van grondstoffen en de afvoer van flessen kunnen we kiezen uit transportmoge lijkheden over snelweg, spoor én water (via het Hollands Diep). Momenteel gaat alles nog per vracht wagen, maar er zijn vergevorderde plannen voor vervoer per schip. Met één duwboot vervoer je twintig keer zo veel als met een vrachtwagen." GEKHIIPTE DRUPPELS Het witgloeiende glas dat uit de oven komt, vloeit via 'feeders' naar met water gekoelde scharen, die het mate riaal in druppels knippen. TWee impo sante flessenvormmachines maken die druppels eerst hol en persen ze vervolgens in de juiste vorm. Helder oranje en nog steeds gloeiend heet worden de aldus gemaakte flesjes via een lopende band afgevoerd. Ze krij gen eerst een oppervlaktebehandeling (hot-end coating). Vervolgens is de koeloven aan de beurt, die de flesjes eerst weer opwarmt en vervolgens langzaam afkoelt. Dit gebeurt om het glas spanningsvrij te maken. Als de flessen weer te voorschijn komen, hebben ze hun karakteristieke groene kleur. Daarmee is de productie echter nog niet ten einde. De flesjes worden via drie identieke inspectielij nen met behulp van camera's aan alle kanten geïnspecteerd. Zijn ze goed van vonn? Is de kroonmond mooi glad? Zitten er geen verontreinigingen of blaasjes in het glas? Is de fles bestand tegen een flinke tik? Hoe ziet de bodem eruit? Bij de geringste deformatie gooien de machines een fles gedecideerd weg en alleen de beste exemplaren mogen blijven. Omdat ze voorzien zijn van het nummer van de matrijs waarin ze zijn gemaakt, is de herkomst van elke fles altijd te achterhalen. Met een snelheid van 550 flesjes per minuut maakt elke productielijn dagelijks 720.000 flesjes. Met behulp van twee inpakinstallaties worden deze op pallets gestapeld, die in totaal 3410 flesjes bevatten (tien lagen). Deze worden in grote hoezen van krimpfolie verpakt, om opslag en transport mogelijk te maken. MISSIE at ui is he uik a 'ertel ststol rher iteed: 199f noes Pink bral 'liep' ?ken star en dt -Gla; Zoe "Onze prioriteit - sterker nog, onze missie is het maken van Heineken- kwaliteit", vertelt Herman van de Bergh. "Natuurlijk beschikken we om te beginnen over de beste machines. Maar naar mijn mening vormen de mensen in elk bedrijf de belangrijkste factor. Aangezien 80% van onze medewerkers van oorsprong niet uit 'het glas' komt maar uit andere bedrijfstakken, werken we hard aan het optimaliseren van de capaciteiten, ervaring en kunde van het hele team. Iedereen is vooraf uitstekend opgeleid en getraind, maar het ontwikkelen van meer gevóel voor het product doe je alleen in de praktijk. En daarvoor zet iedereen hier zich volop in." riant rzoel ;elijk r eet :eren VOO' sfles- Ir n eer Hot-end operator Arno Marteijn verwisselt vormen in de glasvormmachine irecteur Herman J. van de Bergh (49) heeft het verpakkingsmateriaal 'glas' tijdens zijn carriè re van alle kanten bekeken. Hij trad in 1979 bij Hei neken in dienst en werkte de eerste negen jaar bij Heineken Technical Services, waarvan zeven jaar als hoofd van de afdeling Verpakkingstechnologie en -ontwikkeling. Later volgde hij gedurende een jaar een brouwopleiding in Edinburgh. Gewapend met brouwkennis vertrok Herman van de Bergh vervolgens naar Papoea Nieuw-Guinea, waar hij drie jaar brouwerijmanager was in Port Moresby. In 1991 werd hij lid van de Corporate Production Staff, vanaf 1993 in de functie van Manager Packa ging Strategy. Ln die hoedanigheid was hij betrok ken bij het onderzoek naar de mogelijkheid van het opzetten van een nieuwe glasfabriek voor Heineken. Dat project resulteer de in Heye-Glas Nederland, waarvan Van de Bergh op 1 juli 1997 directeur werd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 9