EKEN AMb I bi Nettowinst Heineken stijgt met 29 procent De nettowinst van Heineken is in 1998 met Pr@J®«t Pesthuis fpupr^k d« dag laliteitsbier AMSTEL." artivitAitAn E K E E D E R L A N D S BEHEER 29% geslegen tot 981 miljoen gulden (445 miljoen euro). De nettowinst per aandeel van vijf gulden nomi naal, steeg van 2,43 gulden in 1997 tot 3,13 gulden in 1998. De Raad van Bestuur van Heineken N.V. heeft dit 3 maart bekendgemaakt. Het bedrijfsresultaat nam toe met 21% tot 1.453 miljoen gulden. De belangrijkste redenen van de stijging zijn een hoger volume, nieuwe conso- lidaties, een betere verkoopmix en een hogere transactiekoers van de dollar. Tegenover het goede bedrijfsre sultaat stonden hogere marketinguit gaven. De netto-omzet steeg met 2% tot 13.823 miljoen gulden. WEREIPBIEBMABKT De groei van de wereldbiermarkt in 1998 bedroeg 1,5%. Het totaalaantal onder toezicht van Heineken gebrou wen hectoliters nam met 7% toe tot 79 miljoen. Hiermee heeft Heineken opnieuw zijn positie als tweede brou wer in de wereld verstevigd. Exclusief nieuwe consolidaties nam de bierafzet van de Heineken-onderneming toe met 2.4%. De afzet van Heineken bier steeg met 4% tot 19.4 hectoliter. Voor al in de VS, Frankrijk, Italië, Spanje, Argentinië en Thailand werden flinke volumestijgingen van Heineken bier gerealiseerd. De verkopen van Amstel bier groeiden met 5% tot 7.6 miljoen hectoliter, een stijging die onder ande re bereikt werd door groei in West- Europa en Noord-Amerika. WINST 1999 Ten aanzien van de winstontwikke ling op lange termijn blijft Heineken onverminderd positief. Een concrete uitspraak over de winstgroei over 1999 is niet mogelijk door de onzeke re situatie in bepaalde delen van de wereld, de ontwikkeling van de wis selkoersen, het weer en andere facto ren. Verwacht wordt dat de netto winst over 1999 opnieuw een stijging te zien zal geven, echter niet zo'n ster ke als die over 1998. De nieuwe PC-regeling van Heineken heeft naar verwachting een groot aantal aanmeldingen opgeleverd. De regeling biedt medewerkers de moge lijkheid om tegen fiscaal aantrekkelij ke voorwaarden computerapparatuur aan te schaffen voor zakelijk thuisge bruik. Op vrijdag 26 februari gingen de bro chures de deur uit. Maar voordat deze actie werd uitgevoerd was de informa tie al beschikbaar op de PC-thuis-Info- site in het BrowseHUIS. Deze site biedt naast de inhoud van de brochure ook veel extra (actuele) informatie over het project. De site geeft een prima indicatie van de interesse van de medewerkers voor dit project: na enkele dagen stond de teller al op ruim 2000! Tussen 20 april en eind mei zullen de PC's worden afgeleverd. Met de klok mee (vooraan beginnend): Lars Kok, John Leune, René Kolpa en Henk Visser (allen uit Zoeterwoude) stellen de site officieel in werking mswv

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 3