Amsterdam krijgt eigensCHEEPS n l! I V 20 Een toost op de ondertekening van het contract 1 il Sinds december ligt voor het Scheepvaartmuseum in Amsterdam het casco van zeilschip Stad Amsterdam, een historisch evenbeeld van de negentiende-eeuwse, gelijknamige clipper. Heineken is als een van de sponsors betrokken bij dit unieke project, dat in mei 2000 wordt afge rond, waarna het schip voorop zal varen tijdens de openingstocht an Sail 2000. De driemaster wordt ingericht als een modern zeewaarc ig passagiersschip met accommodatie voor 72 passagiers. Ieineken is als een van de spon sors betrokken bij de bouw van de Clipper, het unieke samenwer kingsproject van de gemeente Amsterdam en de Randstad Groep. Patrick Poelmann, directeur van Rederij Clipper Stad Amsterdam, ver telt: "Tijdens Sail '95 voer ik samen met de burgemeester en wethouders terug van een ontvangst op het VOC- schip. We zagen de duizenden enthousiaste bezoekers en beseften toen dat de gemeente Amsterdam zelf geen schip had voor dergelijke evene menten. Zo ontstond het idee de havenstad met een schip te promoten en het schip tegelijkertijd als toeristi sche trekpleister te exploiteren. Het eerste waar we aan dachten was een clipper. Amsterdam kent zevendui zend monumenten, maar er is op de hele wereld geen varende clipper meer te vinden. Daarbij kwam dat het ons een prima werkgelegenheidspro ject leek." EVEBIEMEHITEM "Het werkgelegenheidsaspect was voor Heineken inderdaad een belang rijke overweging om de Clipper mede Een tekening van de Clipper in wording

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 20