Amsterdam krijgt
eigensCHEEPS
n
l!
I
V
20
Een toost op de ondertekening van het contract
1
il
Sinds december ligt voor het Scheepvaartmuseum in Amsterdam het
casco van zeilschip Stad Amsterdam, een historisch evenbeeld van de
negentiende-eeuwse, gelijknamige clipper. Heineken is als een van de
sponsors betrokken bij dit unieke project, dat in mei 2000 wordt afge
rond, waarna het schip voorop zal varen tijdens de openingstocht an
Sail 2000. De driemaster wordt ingericht als een modern zeewaarc ig
passagiersschip met accommodatie voor 72 passagiers.
Ieineken is als een van de spon
sors betrokken bij de bouw van
de Clipper, het unieke samenwer
kingsproject van de gemeente
Amsterdam en de Randstad Groep.
Patrick Poelmann, directeur van
Rederij Clipper Stad Amsterdam, ver
telt: "Tijdens Sail '95 voer ik samen
met de burgemeester en wethouders
terug van een ontvangst op het VOC-
schip. We zagen de duizenden
enthousiaste bezoekers en beseften
toen dat de gemeente Amsterdam zelf
geen schip had voor dergelijke evene
menten. Zo ontstond het idee de
havenstad met een schip te promoten
en het schip tegelijkertijd als toeristi
sche trekpleister te exploiteren. Het
eerste waar we aan dachten was een
clipper. Amsterdam kent zevendui
zend monumenten, maar er is op de
hele wereld geen varende clipper
meer te vinden. Daarbij kwam dat het
ons een prima werkgelegenheidspro
ject leek."
EVEBIEMEHITEM
"Het werkgelegenheidsaspect was
voor Heineken inderdaad een belang
rijke overweging om de Clipper mede
Een tekening van de Clipper in wording