"Dit is het eerste jaar van onze toekomst" 5 0 JAAR V R U M O N A 50 JAAR V R M 0 N A 50 JA eenmalige verpakkingen mogen wor den geïntroduceerd, als door lifecycle- analyse kan worden aangetoond dat zo'n verpakking niet schadelijk is voor het milieu. Zo'n analyse wordt momenteel uitgevoerd ten behoeve van een eventuele toekomstige een malige plastic grootverpakking, dus een verpakking met een inhoud gro ter dan 1 liter. Ook op het gebied van techniek is er veel veranderd. Alles is steeds groter en sneller geworden. Er is meer auto matisering, mechanisering en roboti sering dan vroeger, en daardoor zijn er minder mensen nodig bij de productie van frisdranken. Wat hetzelfde geble ven is in al die jaren is volgens de heer Overgaauw het beleid van Vrumona dat zich richt op het aanbieden van een breed assortiment van verpakkin gen en smaken op hoog kwalitatief niveau. "Dus geen B-merken of priva te-labels." OP ONSZELF "We zijn sinds dertig jaar onderdeel van het Heineken concern en de samenwerking met Heineken Neder land, vooral met de Unit Horeca is van uitermate groot belang voor Vrumo na. Toch hebben we in die tijd onze eigen identiteit en cultuur behouden. Wij leven in de wereld van frisdran ken, waar we niet de marktleider zijn. Gevoelsmatig staan we op onszelf. Bij zonder is ook dat de grootste merken die we hebben, niet onze eigen mer ken zijn. Dat betekent dat je moet kunnen omgaan met andere rnerk- eigenaren. Dat je daarvan deels af hankelijk bent. Datje aan de produc tiekant wordt gecontroleerd door een ander. En bovendien dat je veelal te maken hebt met Amerikaanse ma nagementmethodes en bikkelharde Amerikaanse concurrentie. Dat is bij zonder", vindt de heer Overgaauw. En over de toekomst: "Als we een toe komst willen hebben als bottelaar en verkoper, dan moeten we ons volume behouden. Buiksmaken verkopen en meegroeien met de markt. Veel pro moties houden. Maar ook zorgen voor winstgevendheid door introduc tie van specialties. Dat legt een grote druk op de gehele organisatie. Vooral omdat we nu proberen zoveel moge lijk gelijktijdig te doen, in plaats van na elkaar, zoals vroeger. Daarom wer ken we nu met de projectteams en hitteams. Daarom ook zijn we een aantal jaren geleden begonnen met het organisatievernieuwingspro ces 'Houd Vrumona F.R.I.S.'. FRIS staat voor flexibel, resultaatgericht, innovatief en samenwerkend in teams. Daar zijn we nog niet mee klaar, dat loopt nog." "We moeten wel innovatief zijn, om succes te hebben. Om te kunnen blij ven bestaan. Wat specialties betreft, hebben we nauwelijks concurrentie van andere frisdrankfabrikanten. Wat je wel merkt, is dat producten dichter naar elkaar toekomen. We krijgen meer concurrentie van sappenfabri kanten, van zuivelfabrikanten met zuivel met een smaakje, en van gedis- tilleerdfabrikanten met hun mix drankjes. Maar wij hebben ook een volle projecten-portefeuille. Binnen kort komen we ook weer met nieuwe producten als Sisi Shaky, sinas met een tikkie zuivel, en Dr Pepper Light. Royal Club Grapefruit verandert, Orangina gaat van de 1 -literfles naar de 1,5 literfles, we distribueren sinds kort Perrier en Vittel en we introduce ren binnenkort Aquell. Aan ideeën ontbreekt het ons niet. We hebben er nog massa's. Dit is het eerste jaar dat we echt met vernieuwing gaan wer ken. We blijven werken aan de toe komst!" Zo werd de komst van 7- Up aange kondigd op 7juli 1952 Si-Si kwam medio jaren vijftig op de markt. 'Si-Si zo fris als fruit...lekker!' was de reclameslogan in die tijd

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 6