I I I I I "Dit is het eerste Jaar van onze toekomst" jaar vierde Vrumona met een lil I i 5 0 JAAR V R U M O N A 50 JAAR V R U M O N A 50 JA! groot personeelsfeest hel vijftigjarig bestaan. Belangrijker nog vonden ze het op dal moment de start van de toekomst te vieren. 1999 is, zoals Algemeen Directeur Vrumona Ruud Overgaauw het zegt, het eerste jaar van die toekomst. Want voor Vrumona betekent 1999 weer een jaar vol uitdaging, inspanning en vernieuwing. Een frisse kijk op de geschiedenis en toekomst van de frisdrankenmarkt en de rol van Vrumona. Al te veel ruchtbaarheid hebben ze niet aan het vijftigjarig be staan gegeven. "Er zijn zoveel bedrij ven die vijftig jaar of langer bestaan", vindt Ruud Overgaauw, Algemeen Directeur Vrumona. Liever steekt Vrumona daarom de energie in de toekomst. Net als Heineken heeft ook de frisdrankenproducent de laatste jaren te maken met een groeiend aan tal producten, verpakkingen en pro moties en toenemende eisen van af nemers om flexibel op hun wensen te kunnen inspelen. Bovendien spelen toekomstige ontwikkelingen met le veranties 's nachts en in de weekends een rol, alsmede de wens van de grote colamerken om over te gaan op een malige verpakkingen. In tegenstelling tot Heineken, die marktleider is op de Nederlandse bier markt, is Vrumona de nummer 2 op de Nederlandse frisdrankenmarkt. En moet dus altijd vechten tegen de nummer één in de wereld, Coca Cola. Dat betekent dat Vrumona zich elk jaar opnieuw moet bewijzen. En er hard aan moet werken om de toe komst van Vrumona zeker te stellen. Zijn er nu nog maar twee grote Neder landse merkenfabrikanten, Coca Cola en Vrumona, vroeger was dat wel anders. "Vroeger waren er honderden handelaren die limonade afvulden. Zo is Vrumona ook ontstaan", blikt de heer Overgaauw terug. "Agenten of drankengroothandelaren, die bier mochten verkopen, vulden behalve bier ook frisdrank af in flesjes. In de visie van de heer Anton van Dam moest er een centrale fabriek ko men, waarvan dan de agenten aandeel houders waren. Zo is de voorloper van Vrumona ontstaan: N.V. Bedrijfscentrale voor het Koolzuur houdende en Alco holhoudende Dran- kenbedriji, kortweg K.A.D. genoemd. Er is hier toen in Bun- nik een zeer mo derne fabriek neer gezet." De fabriek leverde aan dran kengroothandels en agenten, die op hun beurt aan de horeca leverden. Er kwamen nationa le merken als Sisi, Joy, Royal Club en B3. Vrumona was eigenlijk de naam van het handelsmerk voor vruchtenli monades. "In 1948 werd een licentie contract met Pepsi-Cola en later ook met 7-Up gesloten. Vrumona kreeg een groeiend merkenpakket. In de zestiger jaren kochten brouwerijen vrije agenten op en werden dus aan deelhouder van Vrumona. Het groot ste deel was in handen van Amstel en Heineken. Ook andere brouwerijen hadden aandelen, zoals De Drie Hoef ijzers uit Breda. Na de fusie van Heine ken en Amstel in 1968 werd Heineken de grootste aandeelhouder van Vru mona. Vrumona is toen opgenomen in de Nederlandse organisatie van Heineken. Inclusief de uitwisseling van personeel en managers. Aan het einde van de jaren tachtig kocht Hei neken het resterende percentage aan delen op, zodat Vrumona geheel eigendom was", beschrijft Overgaauw de historie van Vrumona in vogel vlucht. HET BELEG OP O IMS BROOD Het merkenpakket van Vrumona groeide langzaam. Het heeft eigen merken, zoals Sisi, Sourcy, Royal Club en het nieuwe merk Xf en het heeft merken die men in licentie pro duceert. Pepsi-Cola, 7-Up, Rivella, Orangina, Dr Pepper, Schweppes en Gatorade zijn daarvan de bekendste voorbeelden. Soms ook distribueert Vrumona alleen buitenlandse mer ken. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Isostar en sinds kort met Perrier en Vittel. De producten die het grootste volume opleveren, maar waarvan de winstge vendheid het meest onzeker is, wor den buiksmaken genoemd. Dat zijn Sisi, Pepsi, 7-Up en Sourcy in 33 cl- flesjes en grote flessen. De andere zijn de 'specialties', de speciale producten die voor een groeiende winstgevend heid moeten zorgen. "De eerste groep noemen we 'het brood', de tweede groep 'ons beleg'", verduidelijkt Over gaauw. Terugkijkend op de consumptie van frisdranken is er in de loop van vijftig jaar veel veranderd. Vroeger was er sprake van een gemiddelde consump tie van ongeveer zeven liter per hoofd

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 4