EKEN AMSIb Heineken Brouwerijen start Air Miles Business programma communicatie (22) teitsbierL k (7); r g m r m MS uality et een 1 Trouwe klanten belonen zonder dat zij er iets extra's voor hoeven te doen. Beloning op basis van 'fun'. Dat is de insteek van Heine ken Brouwerijen bij de deelname aan het Air Miles Programma, speciaal gericht op zake lijke relaties. Heineken is een van de grotere deelnemers aan het programma en wel door het verstrekken van Business Air Miles aan de horecaklanten. Het programma is 1 febru ari van start gegaan. Hiermee heeft Heineken Brouwerijen weer op een onderscheidende manier van zich doen spreken. Air Miles is een spaarprogramma dat enkele jaren geleden is opge zet door een aantal grote bedrijven. Door producten te kopen bij deze bedrijven kunnen particulieren Air Miles sparen waarmee onder andere goedkope vliegtickets kunnen worden besteld, bioscoopkaartjes, maar ook tv's, stereo-installaties en dergelijke. Meer dan 44% van de huishoudens in Nederland spaart Air Miles. Reden genoeg voor de Air Miles-organisatie om ook voor zakelijke partners uit het Midden- en Kleinbedrijf een pro gramma op te zetten. BONUS MILES "Horecaklanten van Heineken Brou werijen kunnen Air Miles sparen door de afname van alle dranken en hore- cabenodigdheden in het assortiment", vertelt Theo Lek, Brandmanager Horeca Heineken. "In iedere uitgave van Glashelder (de actiefolder bij Het Bierblad) worden tussen de vijf en tien Bonus Milesaanbiedingen gedaan. Een klant krijgt in een bepaal de periode bijvoorbeeld bij drie krat ten Heineken of Amstel Bo(c)kbier tien Bonus Miles, en vijftien Bonus Miles bij een doos van zes flessen jonge jenever. Je begrijpt dat het sparen voor horecaondernemers op die manier heel snel gaat." Naast de Bonus Miles kunnen afnemers sparen voor Standaard Air Miles, die worden verstrekt bij afname van het kernassortiment waarbij de beloning voor grote en kleine klanten gelijk is. AUTOMATISCH SPAREN Theo Lek: "De ondernemers kunnen met een kleine inspanning veel rei zen, uitstapjes en geschenken verdie nen. Het enige wat ze hoeven te doen is het kaartnummer van hun bestaan de Air Miles-kaart door te geven aan ons. Daarna hebben ze er geen omkij ken meer naar: het sparen gaat auto matisch. Ondernemers die nog niet in het bezit zijn van een Air Miles-kaart, kunnen er tot 1 mei gratis een aanvra gen. Over fiscale consequenties hoe ven zij zich geen zorgen te maken; dat is allemaal geregeld door de Air Miles organisatie. 19 ilji\ een cursus gevolgd waarin de kennis van basisprocessen support/beheer werd opgefrist. De cursus, die ook door de staf werd gevolgd, ging vooral in op het gestructureerd in beeld bren gen van verschillende beheerproces- sen en het verband ertussen. Structu rele problemen kunnen met deze kennis beter opgelost worden. Voor het schrijven van het ontwerprapport hebben de werknemers zich in vier groepen verdeeld die ieder een deel proces hebben bestudeerd. Het resul taat is het ontwerp- en implementa tieplan. GROTERE BEREIKBAARHEID Een opvallende verandering is de cen tralisatie van de helpdesk. Op dit moment is de helpdesk nog onderge bracht bij de verschillende accounts: als er bij Food behoefte is aan IT- ondersteuning, wordt de hulp inge roepen van de helpdesk van het account Commercie. In de nieuwe situatie wordt de helpdesk een over koepelende dienst. Wim van Tonge ren: "Daar zitten veel voordelen aan vast. De bereikbaarheid wordt groter en de kennis wordt niet versnipperd. Werken volgens accounts blijft overi gens binnen de DIM wel bestaan. De taken van de verschillende accounts zullen zich volgens de nieuwe werk wijze richten op het implementeren van nieuwe infonnatiesystemen en het beheren en onderhouden van bestaande informatiesystemen. Het beheer van algemene zaken zoals Microsoft Office wordt een centrale functie." In de toekomst kan men via de Helpdesk zowel ondersteuning krijgen voor de informatiesystemen als voor de algemene ontwikkeling. De stuurgroep met Mare Koster (Directeur Financiën Heineken Nederland) als voorzitter heeft het implementatieplan zonder grote wij zigingen overgenomen. "Zodra de GOR zijn goedkeuring heeft verleend, kunnen we aan de slag", vertelt Wim van Tongeren. "We zullen eerst de operationele processen op orde gaan brengen en dan fatsoenlijke afspraken maken. In het begin zullen onze klan ten misschien nog niet zoveel van de veranderingen merken, maar we wil len hen er steeds meer bij betrekken. Ik hoop wel dat ze begrijpen dat niet alles van de ene op de andere dag per fect in orde zal zijn. We zijn in ieder geval op de goede weg." In volgende edities van Vers van 't Vat meer aandacht voor de veranderingen bij DIM. ilNVNV

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 19