HEIIMEKEIM MAAKT ZICH OP VOOR JAAR 2000 Zal de laboratorium-apparatuur het begin 2000 wel doen bij Cambodia Brewery? Of de depalletizer bij Grande Brasserie de Nouvelle Caledo- nie? En wat te denken van de stroom bij Société des brasseries du Maroc? Zijn deze brouwerijen en hun leveranciers wel voorbereid op het jaar 2000? Vanuit Amsterdam worden alle werkmaatschappijen in de voorbereiding gevolgd en ondersteund. In vorige nummers hebben we beschreven hoe bij Heineken in Nederland wordt gewerkt aan het jaar 2000-probleem. Maar het millenni umprobleem speelt natuurlijk overal ter wereld. Daarom is in april vorig jaar een coördinator benoemd die zich bezighoudt met de millenniumactivi teiten op corporategebied. Onze Zoe- terwoudse collega Peter Wever is door de Raad van Bestuur volledig uit zijn functie vrijgemaakt om zich met het jaar 2000-probleem bezig te houden. Alleen zijn werkzaamheden voor de Centrale Ondernemingsraad, waar van hij voorzitter is, gaan gewoon door. Hij houdt wisselend kantoor in Zoeterwoude en in Amsterdam, waar in het hoofdkantoor aan het 2e Wete ringplantsoen het Headoffice van Hei neken year 2000 is gevestigd. Hier wordt door het (extern ingehuurde) projectteam de voortgang gemeten en bewaakt van alle buitenlandse werk maatschappijen op millenniumvlak. "Het millenniumprobleem is heel uit gebreid. Je bent, zeker als een bedrijf als Heineken, afhankelijk van veel verschillende zaken, omdat je te maken hebt met heel veel externe partners. Daarom is het belangrijk dat je vier punten goed op een rij zet. Je moet allereerst je interne problemen inventariseren en eraan werken. Daarna aan de externe beïnvloeding, dus door bijvoorbeeld klanten en leveranciers. Is aan de punten 1 en 2 voldaan, dan is het zaak aan de stabili teit te werken. Met andere woorden, te zorgen dat je geen 'rommel' meer binnenhaalt. En is ook dat goed gere geld, dan moet je je tegen mogelijke problemen wapenen door een 'ram penplan' op te stellen." Om de voort gang bij de verschillende werkmaat schappijen, zo'n zestig in totaal, in de gaten te houden, heeft Wever een rap portagesysteem opgezet. De werk maatschappijen krijgen een vragen lijst met 26 vragen. Zij dienen hun antwoorden elke twee maanden terug te sturen. Headoffice year 2000 geeft op basis van de antwoorden een rapportcijfer over de voortgang. Voor een goed rapportcijfer wordt een lachende smile toegekend, voor een matig cijfer een niet meer lachende smile. GOEDE AFWEGIBIG "Als je het over een millenniumpro bleem hebt, moet je je eerst afvragen of het 'fatal' is, 'critical', 'manageable' of 'acceptable'. Tot de categorie 'fatal' behoren problemen die levensbedrei gende situaties kunnen opleveren. Bijvoorbeeld als door een niet meer functionerende machine een Heine- kenmedewerker gewond raakt. Bij 'critical' gaat het om bedrijfskritische systemen, die systemen die absoluut nodig zijn om goed te kunnen functio neren. Op die twee categorieën leggen wij de nadruk. Problemen die daaron der vallen, moeten zeker worden opgelost. Er zijn natuurlijk ook situ aties die storend zijn, maar waarvoor je een andere oplossing kunt beden ken. Doet de lift het niet, dan kun je de trap nemen. Of je kunt handwerk uit voeren, als apparatuur uitvalt. Het minst erg is als er een situatie ontstaat, waarmee je best kunt leven", legt Peter Wever uit. "Je moet ook goed naar de juridische kant kijken. Stel, dat er iets misgaat, wat heeft dat dan voor gevolgen voor ons of externe partners als klanten en leveranciers?" OP ÉÉN LIJN Om te zorgen dat alle vestigingen op dezelfde manier omgaan met het mil lenniumprobleem, is KPMG, een onafhankelijk extern bureau, bij alle werkmaatschappijen langs geweest. "De KPMG-auditors zijn overal in Europa geweest, in Azië, het Caribisch gebied. In Afrika bestaat overal het zelfde businesssysteem, zodat KPMG daarvoor niet naar alle brouwerijen maar naar de leverancier is geweest. Opvallend was dat KPMG bij veel werkmaatschappijen weinig docu mentatie aantrof. Terwijl het heel Peter Wever (tweede van links) met de medewerkers van Headoffice Year 2000

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 6