EKEN AMSI /aliteitsbier De heer Korthals Altes behouden. De marges komen nog meer onder druk te staan. Aangezien prijsverhogingen niet of beperkt mo gelijk zijn, moeten we zorgen onze middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten." In dat kader presenteerde Korthals Altes vier elementen die nodig zijn om op het fundament van het Mensen Maken Heineken proces verder te bouwen: Focus, Urgentie, Ambitie en Creativiteit. Hiermee be doelde hij dat de focus gericht moet worden op de hoofdzaken die essen tieel zijn voor het bereiken van onze doelstellingen. Dat we blijven vragen 'Waar gaat het om en wat willen we bereiken?' Urgentie houdt in: ervoor gaan, niet verzanden in oeverloze dis cussies, werkgroepen en dikke rap porten. Daarnaast sprak hij de wens uit graag wat meer professionele ambitie te willen zien. "Niet omdat het moet, maar omdat je het zelf wilt. Zelf de lat hoger leggen. Niet weglopen van het probleem. De uitdaging aan vaarden." En wat betreft creativiteit: "Laten we ophouden elkaar te vertel len waarom iets niet kan, en onze kennis, kunde en creativiteit gebrui ken om oplossingen te vinden." Kort hals Altes sloot af met de boodschap dat samenwerking een belangrijke voorwaarde is voor het succes van de onderneming. BUBIBIIK Bij Vrumona heette directeur Ruud Overgaauw de Vrumonianen 4 janu ari hartelijk welkom op de eerste werkdag in 1999. Na een overleden collega herdacht te hebben, blikte de heer Overgaauw terug op het afgelo pen jaar. "Alleen beoordeeld op basis van de verkopen was 1998 voor Vru mona geen goed jaar", oordeelde hij. Als oorzaken voor de dalende omzet noemde hij onder andere de daling van de frisdrankenmarkt, het ontbre ken van een echte zomer en de hevige concurrentie, waardoor het niet mo gelijk was de prijzen te verhogen ter wijl de kosten wel stegen. In Bunnik klonk echter ook veel positief nieuws. Het aandeel van Pepsi, 7UP en SiSi in hun segmenten werd gestabiliseerd, dit na een daling in de voorgaande jaren. Daarnaast werden de product innovaties binnen Vrumona (zie Vers van 't Vat 12/98) succesvol geïntrodu ceerd. De noodzakelijke besparingen werden doorgevoerd en Vrumona kon in 1998 terugkijken op 50 jaar rij ke geschiedenis. Voor 1999 noemde Overgaauw een aantal doelstellingen. Hij meldde on der andere te willen bereiken dat alle merken weer wat gaan groeien: Pepsi, 7UP en SiSi heel licht, de specialties aanzienlijk sneller. Innovatie en ver nieuwing zullen een rol blijven spelen in 1999: in april zal weer een nieuw merk geïntroduceerd worden. Daar naast wordt ook het kostenbespa ringsprogramma voortgezet om in 1999 iets meer winst maken dan in 1998, zoals overeengekomen met Heineken N.V. Verder liet Overgaauw weten dat Vrumona door gaat met Orangina, Schweppes en Dr. Pepper, maar dat concurrent Coca Cola op de loer ligt. "Wij hebben langlopende contracten voor deze drie merken. En wat er ook gebeurt, wat Coca Cola ook besluit, Vrumona staat sterker in de onderhandelingen als deze merken groeien, dan als ze dalen", aldus Over gaauw. "In goed samenspel met uw Ondernemingsraad, die een zeer be langrijke rol vervult in de verdere ont wikkeling van Vrumona, zullen we erin slagen om Vrumona FRIS te hou den: Flexibel, Resultaatgericht, Inno vatief en Samenwerkend in teams", zo sloot hij af. C.O.R^ De voorzitter van de Centrale Onder- nemings Raad, Peter Wever sprak de collega's in Zoeterwoude toe. Hij be nadrukte vooral het belang van het ontwikkelen en benutten van de interne arbeidsmarkt. "Hoe groter de nadruk op flexibiliteit en inzetbaar heid, hoe groter het belang van een goed functionerende, open interne arbeidsmarkt." Wever sprak over het creëren van mobiliteit. Alleen dan ontstaat er een interne arbeidsmarkt waar we wat aan hebben. "En dat betekent een breuk met de manier waarop wij tot op de dag van vandaag aankijken tegen functies, afdelingen en niveaus. Het betekent dat wij bui ten de bestaande paden moeten tre den. Dat wij creatiever moeten den ken over de grenzen van de markt, over de inhoud van functies en over wie geschikt is voor die functies. Dat is zaken doen. Samen zakendoen." In Den Bosch werd de nieuwjaars- speech uitgesproken door Unitma nager Herman Ubbink. Daarnaast kwam in de Bossche brouwerij Marien Kakenbeeke, opvolger van directeur Productie Han de Goederen aan het woord en in Zoeterwoude richtte brouwerij manager Nico Nus- meier het woord tot de productieme dewerkers. \4Wll De heer Overgaauw

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 5