Hoaere iviteuf aere kosten f UNIFORME BOODSCHAP NIEUWJAARSSPEECHES: i -I - "Een uitstekend jaar, ook in de ogen van de aandeelhouders, want de beurswaarde van deze prachtige onderneming is ongeveer verdubbeld." Deze woorden sprak de Voorzitter van de Raad van Bestuur de heer Karei Vuursteen tijdens de traditionele nieuwjaarsspeech, maandag 4 januari 1999. Toch hadden alle nieuwjaarsspeeches een boodschapgemeen: effectief werken, tegen lagere kosten. In Amsterdam stond de nieuwjaars receptie in het teken van Polen en Poolse bieren. Want ten aanzien van de inspanningen om leidende posities in landen in te nemen, gaat 1998 de boeken in als het jaar waarin Polen in dat opzicht de boventoon voerde. De heer Vuursteen: "De acquisitie van 75% in Zywiec en van 30% in Elbrew had al heel wat voeten in de aarde, de voorgenomen fusie en de toestem ming daartoe van de mededingings autoriteiten waren zo mogelijk nog lastiger. Voor een aantal directbetrok- kenen leidde dit menigmaal tot hoog spanning. Maar gelukkig kon begin oktober het persbericht eruit." De Voorzitter van de Raad van Bestuur dankte diegenen die zich hebben ingezet voor deze zaak dan ook harte- De heer Vuursteen lijk. Hij voegde er echter ook aan toe dat er nog de nodige inspanningen verricht moeten worden om beide ondernemingen te integreren en om de capaciteit op het gewenste niveau te brengen. Naast Polen werden ook de overname van de Karsay brouwerij in Slowakije genoemd en de fusie van ABC en Kumasi in Ghana, waarmee het nieuwe Ghana Breweries markt leider is geworden. Na nog enkele memorabele gebeurte nissen uit 1998 te hebben aangehaald zoals de oprichting van de Heineken University en de opening van glasfa briek Moerdijk, wierp de heer Vuur steen een blik op 1999. "De euro is vandaag een feit, met vrij aanzienlijke consequenties voor Heineken, ten aanzien van statiegeld, transparantie van de consumentenprijzen en wel licht onze positie op de aandelen markt." Ook de voorbereiding op het jaar 2000 en hoe de hele onderne ming eind maart millennium-proof moet zijn, werden genoemd. De heer Vuursteen waarschuwde er tevens voor dat de Azië-crisis dit jaar nog niet over is. Hij sprak verder over de bijdrage van het Corporate Office voor 1999: hoge re effectiviteit en lagere kosten. "Ik zou eenieder willen oproepen buiten gewoon kostenbewust te zijn," be nadrukte hij. "Denkt u bij alles na: of iedere uitgave of kostenpost bijdraagt aan de winst van de onderneming. Alleen dan is die verantwoord." De boodschap aan de Operating Compa nies en de Corporate Office directeu ren was om "pro-actief in te spelen op veranderingen in de maatschappij en op veranderingen in de biermarkt teneinde het beter te doen dan onze concurrenten. Teneinde het véél beter te doen dan onze concurrenten." HEINEKEN NEDERLAND In Zoeterwoude blikte Erik Korthals Altes terug op het afgelopen jaar en vroeg een ogenblik stilte voor de colle ga's die ons het vorig jaar ontvielen. Daarna haalde hij het Mensen Maken Heineken-doel, te komen tot meer resultaatgericht werken, aan. "Rob Strobos en zijn team verdienen groot respect voor hun durf om deze com plexe problematiek aan te pakken en voor de vasthoudendheid waarmee ze het veranderingsproces van de ene naar de volgende fase hebben bege leid. Geleidelijk is het draagvlak ver groot en nu opereert vrijwel de hele organisatie volgens deze principes." Toch waarschuwde de directeur van Heineken Nederland ervoor nu niet als onderneming op de lauweren te gaan rusten. We zijn er nog niet en we kunnen het ook niet rustiger aan gaan doen. "Natuurlijk mogen en moeten we trots zijn op de dingen die we goed doen, als we tegelijkertijd maar kri tisch blijven op de zaken waar we nog niet zo ver zijn. Ik weet zeker dat iedereen het met mij eens is dat als hij of zij om zich heen kijkt, er nog veel te verbeteren valt. We vergaderen ons suf, maar vaak zit de helft er voor spek en bonen bij tot zijn of haar onder werp aan de orde komt. De halve wereld krijgt kopieën van voor zijn of haar functioneren vaak onbelangrijke zaken. 'Nice to know' en niet 'Need to know'. We zijn bij Heineken ook een redelijk makkelijke stijl gewend en hebben niet de neiging zaken open ter discussie te stellen. Nieuwkomers die iets nieuws of anders voorstellen, krij gen te horen 'zo doen we dat niet bij Heineken.'" Efficiënter produceren en opereren, was de boodschap voor Heineken Nederland. "Het is duidelijk dat je in een stabiele tot dalende markt nog harder moet vechten om je positie te

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 4