Heineken University: een jaar na de oprichting Leren van en niet EKEN H~ AMv> I Éaliteitsbier st- tl ISVMV AMSTFI artivitoiton elkaar met behulp van de elektronische snelweg. Dat kan sinds een jaar via de Heineken University, een combinatie van internet en Heineken's eigen intranet. Binnen de Nederlandse werkmaatschappijen is dit nieuwe fenomeen nog niet zo bekend, maar in het buitenland wint de Heineken University steeds meer ter rein. Een terug- en vooruitblik op deze leermethode van de 2 lsle eeuw. De Heineken University werd in januari 1998 opgericht met het doel kennis te mobiliseren. Hoe beter en effectiever dat gebeurt, hoe sterker ons bedrijf staat in de wereldmark ten voor mensen, ondernemingen en merken. De onderwerpen die de Heineken University biedt, zijn uiteraard gericht op het ondernemingsbelang en wor den door de Raad van Bestuur zelf aangedragen. Wiebe Buising (van de Heineken University) hierover: "De Heineken University ontwikkelt de invulling en organiseert en stimuleert de uitvoering van leerprogramma's rond deze thema's. Zo hebben we het afgelopen jaar workshops gehouden die gericht waren op de thema's inno vatie en value creation (waarden creë ren). Ook is het afgelopen jaar een StartUpteam geformeerd, dat de doel stellingen van de Heineken University verder heeft uitgewerkt. Dit team zorgt bovendien voor de verdere bouw van het elektronische huis op Intranet. Het bestaat naast mijn persoon uit Frits Beukers (Export), Lex Lindeman (Hei neken Internationaal Beheer), Simona Manetti (Heineken Italy), Epharis Perphinia (Athenian Brewery), Maai ke Rol (Heineken University), Merce des de Saracho (El Aguila, Spanje), Margriet Verwey (Heineken Neder lands Beheer), Marlies Wijckerheld- Bisdom (Heineken Technical Services) en Sandra Gaarenstroom (manager Heineken University)." DOELSTELLINGEN HEINEKEN UNIVERSITY Het verhogen van het leervermogen van de onderneming Het zicht krijgen op competenties van mede werkers voor nu en voor de toekomst Het beschikbaar maken van logische leertrajecten Bijdragen aan het verhogen van het Heineken gevoel 1999 Dit jaar staat in het teken van de ver dere uitbouw van de Heineken Uni versity. "Daarbij vindt de verdere invoering plaats van de 'Heineken Way of Learning' in huidige en toe komstige opleidingsprogramma's van Heineken N.V. en de verschillende werkmaatschappijen", aldus Wiebe Buising. "Met die Heineken manier van leren bedoelen we onder meer dat medewerkers zelf verantwoorde lijk zijn voor hun eigen leerproces. Leren is daarbij geen doel op zich, maar gericht op het behalen van voor deel ten opzichte van de concurrentie. In dat kader werken we verder aan de internationale cursusprogramma's als 'Implementation of Change', het eer dergenoemde 'MATCH' en de HIM- DEC (Heineken International Mana gement Development Course)." Al deze programma's vinden plaats in Nederland. De aanmelding gebeurt elektronisch via de Heineken Uni versity. "Daarnaast staan er diverse regionale en lokale workshops op het programma als 'Selling Beer', 'Sponsorship' en 'Horeca' (Hotel, Bar Catering Industry), die in elk land en in elke taal worden gegeven. Ook is het mogelijk om hulpmiddelen en andere materialen zoals boeken en simulatiespellen via de Heineken Uni versity te bestellen. En natuurlijk gaan we door met de Heineken Business Challenge. Dat is een internationaal managementspel, waarin teams uit verschillende landen het tegen elkaar opnemen in een speciaal ontwikkelde simulatie van de werkelijkheid. In 1998 deden maar liefst 64 verschillen de teams mee met als winnaar ACA- RA uit Indonesië. Dit jaar hopen we op nog meer deelnemers." BIIEUWBOUW Naast alle hierboven genoemde activi teiten staat er ook nieuwbouw op het programma. Want de Heineken Uni versity krijgt er dit jaar naast de elek tronische behuizing, ook een fysiek tastbare woning bij. De derde verdie ping van het Heineken Ontvangstcen trum aan de Stadhouderskade in Amsterdam wordt momenteel ver bouwd tot onderkomen van het Hei neken Learning Center. Wiebe Bui sing hierover: "We creëren daar ruim te voor de internationale program ma's en elektronische middelen als videoconferencing." De opening vindt plaats in april. ADRES De Heineken University is in de toe komst elektronisch zowel via internet als via intranet te bezoeken. Het voor lopige internetadres is http:\\www. bissada.com\heineken_university.htm (let op de onderstreepjes). Het adres op intranet luidt www\\Browsehuis\ sitelink. Daarna moet u met uw muis hei-way aanklikken. De Heineken University vindt u onder het kopje Human Resources. Overigens komt er in de toekomst nog een officiële knop op het Browsehuis voor de Heineken University. Emailen kan ook via Heineken_University@Heineken.nl i niswvr Het Heineken Learning Center in aanbouw

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 3