HEIMEREN N.V. STEUNT POCII ME RITA! RE OVER WATER 18 Dat water het belangrijkste ingrediënt van bier is, mag geen geheim meer zijn. En zeker niet dat de grondstof behoort tot de eerste levensbehoeften van mens en natuur en er alleen daarom al zuinig mee moet worden omgesprongen. De Verenigde Naties beschouwen het watervraagsluk dan ook als een van de belangrijkste problemen in de volgende eeuw. In een rapport schrijven zij dat, als er nu niets gebeurt, tweederde van de wereldburgers in 2025 met een tekort aan zoet water zal leven. Ook Heine ken N.V. is zich bewust van het feit dat het bewustzijn rond het watervraagstuk ver groot moet worden en steunt daarom het maken van een internationale documentai re over water. Productiemaatschappij SWYNK uit Amsterdam gaat de documentai re-serie maken in opdracht van de Verenigde Naties. Hel contract tussen Heineken en SWYNK werd dinsdag 12 januari door de heer Vuursteen ondertekend. De serie bestaat uit dertien afleve ringen rondom het thema water. Iedere aflevering zal ingaan op een aspect van vers drinkwater. Er worden onder andere uitzendingen gewijd aan de 'reis' die een waterdruppel aflegt, het belang van water voor de landbouw, het tegengaan van vervui ling en de economische waarde van water voor mensen, landen en indus trieën. Met de filmmaatschappij zijn afspraken gemaakt over de inhoude lijke kwaliteit van de serie. Het script wordt door een 'board' beoordeeld, waarin belangrijke internationale organisaties als de Wereldbank, de Wereldgezondheidsorganisatie en Unicef plaatshebben. De serie zal in maart 2000 gelanceerd worden tij dens de Wereld Water Conferentie in Den Haag. Er wordt naar gestreefd de documentaires in zoveel mogelijk lan den uit te zenden. CRUCIAAL BELANG Met het project wil Heineken bijdra gen om het maatschappelijke bewust zijn rond het watervraagstuk op een hoger peil brengen. "We willen als onderneming zowel intern als extern bewustzijn creëren", zeg Sietze Mon- tijn (Heineken Corporate), van de projectgroep 'Aware of water'. "In tern, bij onze eigen mensen een groot draagvlak kweken omtrent waterbe sparing, en dat naar buiten toe uitstra len. Dat is een belangrijk punt." Voor Heineken is water belangrijk omdat het een belangrijke grondstof is voor ons product, we gebruiken het om machines mee te reinigen en we pro beren gebruikt water zo goed mogelijk te zuiveren. In het algemeen is schoon water van cruciaal belang. Het project moet voor Heineken-werknemers een stimulans zijn om nog intensiever, bewust met water om te gaan. Sietze Montijn: "Zeker voor de mensen 'aan de lijn', die tijdens hun werk met waterverbruik te maken hebben, wil len we dat het bewustzijn geïntensi veerd wordt. 'Aware of Water' is een onderdeel van een groot geheel aan activiteiten dat zowel in- als extern de bewustwording rondom water moet verhogen." Met de steun wil Heineken haar maatschappelijke verantwoordelijk heid tonen. Heineken heeft met SWYNK vastgelegd dat de bedrijfs naam genoemd zal worden in de afti teling na iedere uitzending. De heer Vuursteen tekende het contract. Namens Heineken waren verder aanwezig Pjotr van Oeveren en Sietze Mon tijn (links), Tom de Man en Wijnold Verweij (rechts)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 18