Kleiner deksel voor blikjes 14 Voor Piet van Veelen begon het nieuwe jaar goed. Hij hoorde op de eerste werkdag van 1999 dat zijn voormalige chef Jan Broomans uit Zoeterwoude de Amstel Vriendschaps trofee aan hem toekende. Vandaar dat begin januari een fotograaf en Jan Broomans mét een fonkelnieuwe trofee naar de nieuwe locatie van Heineken Brouwerijen Haaglanden in Wateringen afreisden. Broomans had de keuze moeilijk gevonden. "Piet was de eerste aan wie ik dacht. Daarna zijn nog andere namen de revue gepasseerd, zodat de keuze moeilijker werd, maar ik heb toch Piet gekozen als degene aan wie ik de Amstel Vriendschapstrofee wil uitreiken." De heren kennen elkaar al lang. "Sinds 1980, toen Piet bij Heine ken kwam werken. Ik gaf toen leiding aan de afdeling Bijzonder Beheer, die onder Vorderingenbeheer viel. Hij was de eerste medewerker. We heb ben dertien jaar samengewerkt. Later, toen ik een andere functie kreeg, heeft hij mij opgevolgd. Maar de band bleef bestaan", vertelt Jan Broomans. "Piet van Veelen is een praktische man, een snelle werker. Wij vulden elkaar goed Piet vanVeelen (links) en Jan Broomans aan. Wat we gemeenschappelijk heb ben, is de liefde voor sport, en vooral voetbal." Dat de heren het goed samen kunnen vinden, blijkt wel uit het feit dat zij ook privé contact met elkaar hebben. Piet van Veelen was niet zo heel erg verrast toen hij de mededeling kreeg dat Jan Broomans hem de trofee wil de geven. "Wij kennen elkaar zó goed, dat ik, nadat ik in Vers van 't Vat had gelezen dat Jan een trofee had gekre gen, dacht dat ik wel op zijn lijstje zou voorkomen van mogelijke kandida ten... Dus ik was niet honderd procent verrast toen ik het hoorde, maar wel zéér vereerd. Jan was mijn eerste baas bij Heineken. Hij is een zeer warme persoonlijkheid, geïnteresseerd in de mens achter de medewerker. Het klik te goed tussen ons." Aan Piet van Veelen nu de keuze te bedenken aan wie hij de Amstel Vriendschapstrofee zal geven. In het volgende nummer zullen we weten of de trofee in de horeca blijft... dem bosch - Onlangs zijn de'206- blikjes' vervangen door '202-blikjes'. Dit betekent dat het deksel van alle blikjes aanzienlijk kleiner is gemaakt in vergelijking met het oude '206-blik- je'. Het gaat om zowel Amstel als Heineken blikverpakking. De verkleining van de deksels levert een materiaalbesparing op van een aantal vierkante millimeters per blik. "Per duizend blik jes betekent dit een besparing van twee gulden", meldt Ab Cuppé, Specialist Techniek in Den Bosch. "Misschien niet veel per blik, maar met de miljoe nen blikken die wij afvullen wordt het wel veel en daannee een behoorlijke besparing." Tevens is voor de stapel baarheid de bodem van het blikje aan gepast. Om de blikken af te kunnen vullen, zijn verschillende colonnes aangepast.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 14