plannen in de toekomst. De derde groep onderzoekt welke P&O-informatie voor een breed publiek toegankelijk kan worden gemaakt via bijvoorbeeld Intranet. De rapporten van de groepen worden in februari en mei 1999 verwacht. MILIEU Heineken heeft niet alleen zorg voor de kwaliteit van het werk, maar ook voor een veilig product en zorg voor het milieu. Dat bevestigde in het voor jaar een geïntegreerde audit voor ISO 9002 en HACCP bij Den Bosch en Zoeterwoude. Den Bosch certificeerde zich bovendien voor ISO 14001 en was daarmee de eerste Heineken- brouwerij met een milieucertificaat. Eind oktober waren er audits in Zoe terwoude, waarna ook deze vestiging het 14001-certificaat kreeg. andere passende oplossing gevonden. BIERSCAN Tijdens de Roka werd door Thuisver- bruik de 'Heineken Bierscan' gepre senteerd. Een computersysteem waar mee Heineken Retail services het 'ver zorgingsgebied' van een supermarkt kan analyseren en in kaart brengen, kan vaststellen wat voor consumenten de supermarkt bezoeken, welke acties hen aanspreken en bepalen welk assortiment de supermarkt daarom zou moeten voeren. De levensmidde lenhandel heeft hiervoor veel belang stelling. TAP OKÉ Over milieu gesproken: het Milieu jaarverslag over 1997 is uit. Het ver slag komt binnenkort ook op Heine ken Intranet. Wie het verslag graag zelf wil hebben, kan het ophalen bij Bureau Consumentenservice in Zoe terwoude, kamer 2.402 (telefoon nummer 5458050) of aanvragen op nummer 0800-0227789. Het verslag ziet er dit jaar fraaier uit dan ooit, met sfeervolle foto's, uitspraken en gedich ten die alle het thema 'Water' hebben. MMH Het Mensen Maken Heineken-proces, het veranderingsproces bij Heineken Nederland, loopt langzaam ten einde. Voor het overgrote deel van de organi satie zal het veranderingsproces eind 1998 zijn afgerond. Na bijna drie jaar is er ook een einde gekomen aan het Herplaatsings- en Opleidingsproject HOP. Via HOP heeft een groot aantal medewerkers, die door het MMH- proces boventallig werden op hun afdeling, een andere baan gekregen. Voor 96% van de medewerkers is inmiddels een andere baan of een Of een barkeeper een goed biertje kan tappen, is met het blote oog wel te zien. Maar of dat bier ook uit een schone leiding komt, is alleen voor deskundigen zicht baar. Om de consu ment te laten weten dat kwaliteit en hygiëne in een bepaalde horeca zaak veel aandacht krijgen, heeft de unit Horeca het Tap Oké-certificaat in het leven geroepen. Horeca-onderne- mers die een abon nement hebben op het maandelijks rei nigen van hun tapinstallaties door Heineken Brouwe rijen Taptechniek (nieuwe naam voor de Horeca Tech nische Dienst en de Horeca Tap Servi- ce)krijgen zo'n certificaat. HEINEKEN LONCNECK Ook de Heineken Longneck campag ne (Een afbeelding van onder andere de bekende longneck Giraffe met de tekst 'Check Longneck' eronder) was een groot succes. Zo groot zelfs, dat de campagne genomineerd is voor de Tijdschrift campagne van het jaar. Hiermee komt de campagne in aan merking voor de Mercur (een beeldje van kunstenaar Marius Klap) en de daarbij behorende advertentieruimte t.w.v. 100.000 gulden. Bij het ter perse gaan van Vers van 't Vat was de uitslag nog niet bekend. BLIKNIEUWS Heineken en Amstel brachten afgelo pen jaar regelmatig nieuwe verpak kingen op de markt. In de categorie 'shaped cans' kwamen tijdens de WK Voetbalperiode het Oranjeblikje met de tekst 'Hup Holland Hup' en in de zomer het 'bevroren' Heineken blik op de markt. Hun grote broer, het 5- literblik van Amstel, zorgde ook voor een grote stormloop op de supermark ten. Half april, ruim voor de zomer met gezamenlijke barbecues, tuin feestjes, en voetbaluitzendingen, waren de eerste 5-litervaten te koop. Zo'n drie maanden later rolde het zeventigduizendste blik van de lijn in Den Bosch. De vraag naar deze blik ken, waarmee men thuis zelf een Amstel biertje kan tappen, was zó groot, dat de blikken letterlijk even niet aan te slepen waren. Ook in deze periode is het 5-liter blik nog steeds te koop, want het blijft het gehele jaar in het assortiment bij PUM's, slijters en supermarkten. Een idee voor de oudejaarsavond? De 'gewone' 33- en 50-centiliter blik jes van Heineken ondergingen ook een kleine aanpassing. Zij kregen een grotere opening, voor een groter drinkgemak. Amstel paste een nieuw design toe en nieuw per september was het 50 cl blik van Amstel. EVENEMENTEN Er waren veel evenementen, met Hei neken of Amstel als (hoofd)sponsor, zoals Amstel Gold Race, WI< Hockey, UEFA Champions League, Heineken Trophy, WK Wielrennen en Heineken Night of the Proms (dit jaar weer goed voor tien maal een uitverkocht Ahoy'). Nieuw was onder meer de eerste Heineken Horizons, een elf uur Ram 21/3 - 20/4 Voor u Ram, wordt 1999 het jaar waarin u plotse ling van biermerk ver andert. Gelukkig wordt ook uw nieuwste voor keur binnen de muren van Heineken gebrouwen. De wereld ligt dit jaar aan uw voeten. Zo zal er bijna iedere ochtend weer een plaatsje vrij zijn op de parkeer plaats vlak bij de ingang.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 5