■tadteMmlMralc sluit hwtmm af 'Eenden leggen hun eieren in stilte, kippen daarente gen, kakelen als gekken. Het gevolg: iedereen eet kippeneieren.' Deze uitspraak, ooit gedaan door Henry Ford, is natuurlijk absurd maar geeft enigszins aan wat het belang is van reclamemaken. Ook voor de horeca speelt reclame in toenemende mate een rol en werd daarom door Heineken Brouwerijen als onderwerp gekozen voor het themaboek van dit jaar. ies van den Bogaart 7/ Reclameboek (KilJfSS-ïï Horera-onderoemers over reclame maken Het Reclameboek is het vijfde en laat ste deel van de serie themaboeken voor en door horeca-ondernemers die Heineken Brouwerijen uitbrengt. Eer der verschenen al het Terrasboek, het Promotieboek, het Personeelsboek en het Interieurboek. Het Reclameboek wordt vanaf november door de verte genwoordigers overhandigd aan de horeca-relaties en is niet te koop in de winkel. Het boek is geschreven naar aanlei ding van een onderzoek waarbij de meningen en ervaringen van horeca ondernemers centraal staan. Eige naars van eetcafés tot discotheken hebben hieraan deelgenomen. Het eerste deel van het boek beschrijft de geschiedenis van reclame en de resul taten van het onderzoek. In het twee de deel komt een aantal afzonderlijke horeca-ondernemers aan het woord die vertellen over hun visie op en ervaringen met reclamemaken. Uit het boek komt vooral naar voren dat horeca-ondernemers op verschillende manieren met reclamemaken bezig zijn. Want naast de gangbare reclame uitingen zoals sponsoring en adverte ren in bladen of op lokale radio en televisie, heeft iedere ondernemer eigen ideeën om bekendheid te gene reren aan zijn of haar horeca-gelegen- heid. In het laatste deel van dit boek komen dan ook meerdere horeca-eigenaren aan het woord die vertellen op welke manier reclame heeft bijgedragen aan het succes van hun bedrijf. De eige naar van 'De Sixtijnse Kapel' in Gro ningen bijvoorbeeld, nodigde bij de heropening van zijn restaurant hon derd bekende Groningers uit om de menukaart gratis uit te proberen op een 'Hemelse Avond'. En de eigenaar van een café 'Plein 79' heeft een eigen 'Plein 79' ansichtkaart van zijn café laten maken die klanten gratis mee kunnen nemen. BUSRECLAME Een hele originele manier van recla memaken werd bedacht door de eige naar van het Bloemendaalse strand paviljoen 'Club Copa Cabana'. Met de regionale busmaatschappij NZH kwam de paviljoenhouder overeen om een bus van maart tot oktober te laten rondrijden in de 'clubkleuren' van Copa Cabana. Deze rijdende reclamezuil trekt niet alleen nieuwe klanten, maar houdt ook de gemoe deren van bestaande klanten bezig. .wjpaw Heineken BIER Heineken LID VAItl Heineken Fanfare TROTS OP Mijn gezin en het Percussion Ensemble (Heineken Fanfare) 'S NACHTS TE WEKKEN VOOR Frietje met uit België HORECAGELEGENHEID Overal waar men Heineken tapt TV PROGRAMMA Studio Sport, actiefilms IK ONDERNEEM IN MIJN VRIJE TIJD Het begeleiden van mensen in een sportcentre VAKANTIELAND Nederland (Center Pares) MUZIEK John Lennon FAVORIETE CD Boy Zone SCHRIJVER Wilbur A. Smith (Goldmine) .FILM 'Nicomet Steven Seagal (44) Taakteammedewerker MOPPS, 's Hertogenbosch

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 27