"Ook naar
Te gek hè!"
yiWgeweest?
dat door een prachtig lichtspel bege
leid werd. Door zijn naam geïnspi
reerd bulderde de zaal bij z'n afscheid
spontaan 'Olééé, olé, olé, oléé'.
14E-EEUWS ITALIAANS
Het verkeerslicht staat op rood. Een uitgelaten passagier van de
auto naast ons draait z'n raampje open en roept: "Ook naar The Proms geweest?" Het antwoord maakt een
enthousiast gejoel los bij de andere inzittenden. Ze hanteren ijverig hun Heineken-'zwaailichtjes' en zingen uit
volle borst Land of Hope and Glory. "Te gek hè", zegt de uit het raam hangende spreker, terwijl zijn adem weg-
wolkt in de kou. "Dit was onze zesde keer!" Hij steekt zijn duim op, maar z'n Promsgenoten trekken hem schiel
ijk de auto in, want het verkeerslicht verschiet van kleur. Zwaaiend en lichtseinen gevend verdwijnen ze uit het
zicht.
Zelfs in de verkeersdrukte achteraf
merk je iets van de perfecte sfeer
die heerste tijdens de achtste editie
van de Heineken Night of the Proms.
Even eerder stonden we midden in
een deinende zee van lichtjes, tussen
een massa swingende mensen, over
spoeld door muziek van wereldfor
maat. Opnieuw was Ahoy' Rotterdam
the place to be, dit keer gedurende
maar liefst tien concerten die tussen
21 november en 2 december werden
gehouden. Stuk voor stuk uitver
kocht. In totaal trok het evenement
ruim 100.000 bezoekers.
RUGGENGRAAT
Het 75 leden tellende
klassieke orkest II Nove-
cento vormde de ruggen
graat van de avond,
onder de bezielende lei
ding van dirigent Robert
Groslot. Het vijftigmondi-
ge koor Fine Fleur ver
zorgde de achtergrondvo
calen tijdens de popklas-
siekers en bracht enkele
bekende koorstukken,
waaronder het prachtige
Carmina Burana. Ook
startten de koorleden om
de haverklap waves, die
razendsnel door de rijen
golfden. Eric Corton,
bekend van onder meer
het tv-programma 'T Dak
D'R Af, presenteerde met
flair de eerste vijf concer
ten, Bart Peeters de laatste
vijf.
BOHEMIAN
RHAPSODY
Rotterdam Ahoy' werd stil van het
verrassende optreden van de 24-jarige
Franqaise Emma Shapplin. Zowel
II Novecento - Italiaans
voor 'twintigste eeuw' -
opende de avond in stijl
met 'Also Sprach Zara-
thustra' van Strauss, en
voerde vervolgens Tsjai-
kovski's Notenkrakerssui
te uit. Aansluitend liet
John Miles horen dat zijn
repertoire meer omvat
dan 'Music'. Hij zong met
overgave covers van Sinatra en met
het daarop volgende 'Bohemian
Rhapsody' van Queen zong de zaal
luidkeels mee. Ook Miles' Electric
Band droeg gedurende de avond een
stevige noot bij.
Het was even omschakelen naar
trompetvirtuoos Ole Edvard Anton-
sen, maar deze 36-jarige Noor - die
internationaal als een van de beste
trompettisten van vandaag wordt
erkend - wist zijn gehoor snel voor
zich te winnen. Hij liet zich niet alleen
van zijn klassieke maar ook van zijn
popkant kennen. Contrastrijk waren
vooral het klassieke 'Trumpet Concer
to' en het moderne 'Hold me close',