"Ook naar Te gek hè!" yiWgeweest? dat door een prachtig lichtspel bege leid werd. Door zijn naam geïnspi reerd bulderde de zaal bij z'n afscheid spontaan 'Olééé, olé, olé, oléé'. 14E-EEUWS ITALIAANS Het verkeerslicht staat op rood. Een uitgelaten passagier van de auto naast ons draait z'n raampje open en roept: "Ook naar The Proms geweest?" Het antwoord maakt een enthousiast gejoel los bij de andere inzittenden. Ze hanteren ijverig hun Heineken-'zwaailichtjes' en zingen uit volle borst Land of Hope and Glory. "Te gek hè", zegt de uit het raam hangende spreker, terwijl zijn adem weg- wolkt in de kou. "Dit was onze zesde keer!" Hij steekt zijn duim op, maar z'n Promsgenoten trekken hem schiel ijk de auto in, want het verkeerslicht verschiet van kleur. Zwaaiend en lichtseinen gevend verdwijnen ze uit het zicht. Zelfs in de verkeersdrukte achteraf merk je iets van de perfecte sfeer die heerste tijdens de achtste editie van de Heineken Night of the Proms. Even eerder stonden we midden in een deinende zee van lichtjes, tussen een massa swingende mensen, over spoeld door muziek van wereldfor maat. Opnieuw was Ahoy' Rotterdam the place to be, dit keer gedurende maar liefst tien concerten die tussen 21 november en 2 december werden gehouden. Stuk voor stuk uitver kocht. In totaal trok het evenement ruim 100.000 bezoekers. RUGGENGRAAT Het 75 leden tellende klassieke orkest II Nove- cento vormde de ruggen graat van de avond, onder de bezielende lei ding van dirigent Robert Groslot. Het vijftigmondi- ge koor Fine Fleur ver zorgde de achtergrondvo calen tijdens de popklas- siekers en bracht enkele bekende koorstukken, waaronder het prachtige Carmina Burana. Ook startten de koorleden om de haverklap waves, die razendsnel door de rijen golfden. Eric Corton, bekend van onder meer het tv-programma 'T Dak D'R Af, presenteerde met flair de eerste vijf concer ten, Bart Peeters de laatste vijf. BOHEMIAN RHAPSODY Rotterdam Ahoy' werd stil van het verrassende optreden van de 24-jarige Franqaise Emma Shapplin. Zowel II Novecento - Italiaans voor 'twintigste eeuw' - opende de avond in stijl met 'Also Sprach Zara- thustra' van Strauss, en voerde vervolgens Tsjai- kovski's Notenkrakerssui te uit. Aansluitend liet John Miles horen dat zijn repertoire meer omvat dan 'Music'. Hij zong met overgave covers van Sinatra en met het daarop volgende 'Bohemian Rhapsody' van Queen zong de zaal luidkeels mee. Ook Miles' Electric Band droeg gedurende de avond een stevige noot bij. Het was even omschakelen naar trompetvirtuoos Ole Edvard Anton- sen, maar deze 36-jarige Noor - die internationaal als een van de beste trompettisten van vandaag wordt erkend - wist zijn gehoor snel voor zich te winnen. Hij liet zich niet alleen van zijn klassieke maar ook van zijn popkant kennen. Contrastrijk waren vooral het klassieke 'Trumpet Concer to' en het moderne 'Hold me close',

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 12