Ill Als straks de koelkast het nog maar doet... 2000 is -net als 1900- 00. Het grootste probleem is dat 00 door veel systemen wordt herkend als code voor een fout melding. De apparatuur doet het daardoor geheel niet meer of niet vol doende. Fabrikanten maken zelden alle onderdelen van hun producten zelf. Dus zijn ook zij afhankelijk van hun leveranciers. En dat zijn er heel wat, als we bijvoorbeeld denken aan een televisietoestel. Het is geen oplos sing te denken 'dan vliegen we maar niet op 1 januari'. Nog afgezien van het feit dat er helemaal geen plaats is om alle vliegtuigen aan de grond te houden (waar zouden ze moeten par keren?), is het alleen uitstel van exe cutie. Wat op 1 januari niet werkt, doet dat op 5 januari ook niet, als er geen oplossing is bedacht. En dus is het van het grootste belang dat ieder van tevoren inventariseert waar problemen zouden kunnen optreden, en wat daaraan kan worden gedaan. HEIMEKEM ACTIEF In vorige nummers van Vers van 't Vat hebben we al geschreven dat onder leiding van Heineken corporate de diverse werkmaatschappijen bezig zijn met de millenniumproblematiek om te voorkomen dat we per 1 januari 2000 voor verrassingen komen te taan. Peter Wever is aangesteld als oördinator van corporate om alle medewerkers zich bewust te laten worden van het 2000-probleem. In Nederland zijn erbij Heineken diverse troepen mee bezig, te weten DIM, Productie en non-IT. Deze groepen opereren zelfstandig, maar zijn ver enigd in het overkoepelende Coördi natieplatform onder leiding van EFI- directeur Mare Koster. In dit nummer aandacht voor de 'non- IT groep'. Deze groep houdt zich bezig met alle zaken die geen betrekking hebben op informatietechnologie. Dus niet op automatisering, PC's en andere computers. Hoofd Office Management en site manager Luuk van Doornik uit Zoeterwoude staat aan het hoofd van de non-IT groep. Regelmatig heeft hij overleg met colle ga's van Vrumona, de regionale hore- ca-units, van De Ridder en van Brand over het inventariseren van proble men. Net als de andere groepen moet ook de non-IT groep april 1999 klaar zijn. Alles moet dan getest en beproefd zijn, zodat in de resterende tijd zaken millenniumproof gemaakt kunnen worden óf noodscenario's opgesteld kunnen worden. "Na inventarisatie weten we of er problemen zijn en of die een hoog of een laag risico hebben. Daarna moeten we beslissen of we het probleem accepteren, of we een ander apparaat aanschaffen, of dat we ergens mee stoppen. Kijk, als de lift het niet doet, is dat vervelend, maar je kunt altijd lopen. Maar water is voor de brouwerij van levensbelang, dus het risico dat er geen water zou zijn, kunnen we niet nemen. Op die manier moeten we onze prioriteiten stellen. Oplossingen moeten tijdig worden gezocht, want het is bijzonder hinderlijk als je op 1 januari 2000, en dat is ook nog een zaterdag, ontdekt dat iets het niet doet en dan pas naar een oplossing moet zoeken. Dan gaat het misschien één a twee maanden duren voordat het probleem verhol pen is", aldus Van Doornik. MEEPEBIKERS GEZOCHT Dat er ook in 2000 licht, stroom, gas en water moet zijn, zodat ook verwar ming, koeling en airco het doen, spreekt voor zich. Verder valt te den ken aan aandacht voor liften, schuif deuren, faxen, kopieerapparaten, beveiligingssystemen (zowel voor brand als inbraak), videorecorders en videosystemen, telefoons en ant woordapparaten, portofoons en pie pers, prikklokken, toegangsdeuren tot fietsenstallingen,frisdrank/bier/snoep/ sigarettenautomaten, koffie- en thee automaten, opwaarderingsautoma ten voor de Heineken pasjes, kassa's in de kantines, elektronische organizers, toegangsdeuren tussen kantoor en Productie, zonwering, kluizen, archie ven, medische apparatuur bij de bedrijfsgezondheidsdiensten, syste men bij de plaatselijke kas en het post agentschap. Zo zijn er veel meer voor beelden van apparaten die we in onze dagelijkse werkomgeving gebruiken en waarvan niet zeker is of ze het in 2000 ook doen. Luuk van Doornik vraagt u met hem en zijn collega's mee te denken. Als u apparaten weet die mogelijk een probleem gaan opleve ren, dankunt u die opgeven aan uw site manager of het hoofd van de interne dienst óf een electronic mail sturen naar Irma Verschuren-Van Zeist in Zoeterwoude. In het BrowseHuis (Heineken Intranet) staat bij 'Nieuws en Informatie' onder 'Publicaties' infor matie over het jaar 2000. Hierin kunt u nieuws van de DIM lezen, wat de 2000-problematiek inhoudt, wat de Consumentenbond adviseert over de door u thuis gebruikte apparatuur en de stand van zaken bij Heineken. Deze informatie wordt wekelijks bijge werkt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 5