"Ik ben mmm émwr mm émmw Heineken Dat zal er nooit uitgaan. Ik zal altijd als ik in een café of restaurant kom dat onze merken niet schenkt, vragen waarom niet. Vervolgens zal ik altijd proberen om de eigenaar ervan te over tuigen dat het in haar of zijn belang is om onze merken op te nemen. Dat zit er nu eenmaal in en dat gaat er ook niet meer uit. Het is een fantastisch gevoel datje op plaatsen over de hele wereld onze merken tegenkomt. Dat ik een beetje heb mogen bijdragen aan, ik mag wel zeggen, de grote aan wezigheid van onze merken wereldwijd, dat geeft een goed gevoel. Ik zal ook altijd emotioneel betrokken blijven bij Heineken." J.H. DROST (RAAD VAN BESTUUR) NEEMT NA RUI "Er zijn twee zaken die ik altijd fantastisch heb gevonden binnen dit bedrijf: je werkt hier in de eerste plaats voor Heineken en niet voor jezelf. Het tweede wat ik in hoge mate voel: je bent lid van de Heineken gemeenschap. Je hebt het gevoel bij Heineken te horen. Die emotionele band met ons bedrijf is een van de allerbelangrijkste dingen die het ons in de toekomst mogelijk zal maken om de onderneming verder uit te bouwen. Het feit dat je het prettig vindt om bij Heineken te werken, dat je je een Heineken vrouw of -man voelt, dat zijn naar mijn mening attributen die van wezenlijk belang zijn. Ik ben met Heineken vergroeid en ervaar dat als iets gewel digs." re generatie." Bovendien vindt het scheidende lid van de Raad van Bestuur dat de tijd is gekomen om meer aandacht te besteden aan vrien den en familie en aan zijn gezin in het bijzonder. TRAIBIEESHIP De carrière van de afscheidnemer in vogelvlucht. Het is 1967 als Hans Drost (afgestudeerd Notarieel Recht aan de Universiteit van Utrecht) voor de keu ze wordt gesteld om te gaan werken bij Heineken, Amstel of Bols. De keu ze valt op de Amstel Brouwerijen, en wel omdat er daar (voor het eerst) een traineeship wordt aangeboden. Als de brouwerij na negen maanden wordt overgenomen door concurrent Hei neken, verhuist de jonge Amstel-trai- nee mee. Het traineeship (de heer Drost was de eerste trainee bij Heine ken) duurt twee jaar en begint op de moutzolder om via talloze geledingen van het bedrijf (onder andere de brouwzaal, de kelders en de bottelarij) te eindigen op de marketing-afdeling. Na het traineeship wordt de heer Drost in 1969 District Verkoopleider Heineken en Amstel, waarna hij in 1972 wordt benoemd tot Regionaal Verkoopleider ("Laten we zeggen van het Noordzeekanaal tot aan de Belgi sche grens"). Vervolgens volgt hij in Lausanne een 'Programma voor Exe cutive Development', wat het begin inluidt van een lange loopbaan die altijd een link zou houden met het buitenland. Een brief van het toenma lig Lid van de Raad van Bestuur, de heer J. van der Werf, waarin Drost wordt gevraagd de leiding op zich te nemen van de National Brewing Company Ltd. in Trinidad, kan hij zich nog goed herinneren. Na een training van vier maanden bij brouwerij Parbo in Suriname, vertrekt hij in 1976 naar Trinidad: "Ik ben daar eerst een maand alleen geweest, daar- Bovenstaand citaat is een uitspraak van de heer J.H. Drost, lid van de Raad van Bestuur, waarin hij onder woorden brengt wat voor hem het 'Heineken gevoel' inhoudt. Op 17 december, na 31 jaar en drie maanden in dienst te zijn geweest, neemt hij afscheid van Heineken. Met gemeng de gevoelens. ("Natuurlijk is het zo dat als je het altijd fijn hebt gehad bij een bedrijf, je het jammer vindt om met je werk op te houden.") "Maar", vindt de heer Drost, "het wordt tijd om het stokje door te geven aan de jonge- HET HEINEKEN CEVOEL VAN MENEER DROST: Nadat Drost drie dienstjaren heeft ver vuld als leidinggevende van de brou werijen in Trinidad en St. Lucia, wordt hij in 1979 aangesteld als Directeur Export. Een hele andere functie dan 1979 na kwamen mijn vrouw en drie zonen, toen zeven, vijf en drie jaar oud over. Ik kreeg de leiding over zowel de brouwerij in Trinidad als de Winward Leeward Brewery Ltd. in St. Lucia. (St. Lucia bevindt zich onge veer een uur vliegen van Trinidad). We hadden daar enorme problemen met de watervoorziening en met de communicatie. De telefoon kon je maar heel zelden gebruiken omdat de elektriciteitsvoorziening niet goed werkte. Hierdoor leerde je met je team zaken goed af te stemmen. Dat was een fantastische tijd waarin ik goed heb geleerd hoe belangrijk het is om met mensen samen te werken en om te zorgen dat je met elkaar een team vormt dat de meest onvoorziene omstandigheden kan weerstaan." DOORDRENKT MET HET HEINEKEN CEVOEL

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 16