AKEN li MM e-*—1 Nico Nusmeier op het dak van het brouwerij-kantoor te zetten. Dat plan hebben we toen ook helemaal volbracht, het werkte uitermate prettig. Helaas heb ik daar maar een klein jaar gezeten. Toen werd besloten om mij aan te stellen als bedrijfsleider in Zoeterwoude. Niet dat ik dat geen leuke functie vond, inte gendeel. Maar ik had het ontzettend naar mijn zin en had best nog wat lan ger aan willen blijven als directeur Corporate Purchasing. Wat dat betreft was die aanstelling in Zoeterwoude wel welkom, maar kwam net even iets te vroeg." "Ik ben nu 37, dat is best jong: vroeger was een bedrijfsleider binnen Produc tie toch zo'n tien jaar ouder. Wat de manier van werken betreft, denk ik niet dat mijn leeftijd daar invloed op heeft. Er zijn misschien wel verschil len aan te geven tussen de traditionele bedrijfsleider en mijzelf, maar dat heeft meer te maken met achter grond. Ik denk dat ik door de combi natie van mijn opleiding, werkerva ring en buitenland-ervaring verder kijk dan het brouwen alleen. Wat kunnen we van andere industrieën leren. Ik ben, denk ik, meer business- georiënteerd." "Anderhalfjaar zit ik hier nu. Wat ik als mijn grootste uitdaging zie? De organisatieontwikkeling. De brouwe rij heeft in de loop der jaren al veel ontwikkelingen doorgemaakt, maar r moet ook nog veel gebeuren. Kijk bijvoorbeeld naar de afdeling Verpak oen, die tweederde uitmaakt van de voltallige bezetting van de brouwerij. Pas in september is begonnen met de mplementatie van de fijnstructuur en is gestart met het ontwikkeltraject. Dat betekent dus dat voor tweederde deel van de werknemers nog moet worden begonnen met de daadwer kelijke invoering van het Mensen Maken Heineken-proces. Dus wat betreft het maken van functieprofie len, teamtaken, multiskilling, loop baanplanning op CAO-niveau en dat soort zaken hebben we nog een hoop te doen." "Uiteindelijk is het doel van alles om de brouwerij efficiënter te laten wer ken binnen de normen die we onszelf stellen. We willen een goede kwaliteit bier brouwen tegen zo laag mogelijke kosten, daar draait het allemaal om. Wij hebben de kwaliteit onder contro le, dus daar liggen op dit moment niet de hoogste prioriteiten van het management. Ook wat betreft de kwantiteit hoeven we ons geen zor gen te maken. De capaciteiten hebben we in huis. We willen efficiënter gaan werken met naar verwachting groei ende hoeveelheden. Voor die hoe veelheden zijn we klaar, nu moeten we nog zorgen dat we de kosten omlaag krijgen." OVER INZETBAARHEID MEDEWERKERS: "Als we spreken over het MMH-pro- ces, relateert dat zeer direct aan IM. Binnen MMH hebben we de keuze gemaakt voor zelfsturende teams met integratie van taken. Dit leidt tot wijzi gingen van de functieprofielen. Ik zeg altijd: in feite is de brouwerij niets meer dan een bak met taken. Die bak hebben wij door elkaar geschud waar door nieuwe hoopjes met taken ofwel functies zijn ontstaan. Het uitgangs punt bij Heineken is dat wij met de huidige bezetting invulling willen geven aan die nieuwe hoopjes taken. Om dat te bereiken, moet er wel wat gebeuren. Via de HSI< test zijn alle werknemers objectief beoordeeld op inzetbaarheid en opleidbaarheid. Gelukkig blijkt dat by far de meerder heid van het personeel binnen de fijn structuur zonder problemen het ont wikkeltraject in kan. Een deel van de medewerkers is onvoldoende opleid- baar voor de functies van de toekomst. Het bier wordt nog altijd op dezelfde manier gebrouwen, maar wel met andere productiemiddelen. Het gaat nu niet meer alleen om bier maken, maar we moeten ook in staat zijn om onze machines te repareren, onze kwaliteit te beoordelen en goed te communiceren met collega's. Ieder team is in feite 'eigenaar' van een stukje van de brouwerij. Op die manier kunnen wij efficiënter gaan werken en het werk interessanter maken voor de medewerkers." "Heineken probeert middels allerlei maatregelen die mensen die niet inzetbaar zijn zo goed mogelijk op te vangen. Met IM wordt binnen het bedrijf heel zorgzaam omgegaan. Soms maakt dat het misschien wel extra pijnlijk. Het blijft natuurlijk pijn lijk en erg voor die groep mensen. Feit blijft wel dat Heineken een commer cieel bedrijf is en dus rendabel moet blijven. En om die winstgevendheid te kunnen handhaven, moeten nu een maal stappen worden ondernomen. De kunst is die stappen te onderne men op een verantwoorde manier."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 5