HORECA KRIJGT ORCA 1: II "Ij III AFDELIMGSUITJE HAALT KRAHIT ymM 24 Om in de toekomst sneller en zorgvuldiger te kunnen werken, gaat binnenkort binnen de Horeca-units het project 'Orca' van start. Een aantal formulieren waar cie units intensief gebruik van maken wordt dan niet meer op papier de organisatie rondgestuurd, maar per computer. Het gaat om de kortingskaarten, crediteringsaanvragen, klachtenformulieren, aanvragen voor de RSD buitenreclame en aan vragen voor het Bouwadviesbureau. Voor een landelijk verspreide organisatie zoals Horeca is het elektronisch doorsturen van de formu lieren een grote verbetering. Op dit moment wordt er getest in Rijssen. Eind juli 1999 wordt verwacht dat Orca is afgerond en de elektronische formulieren binnen alle horeca- units in gebruik zijn. De formulieren waar we over pra ten moeten een bepaald traject doorlopen voordat ze helemaal afge handeld zijn", vertelt projectleider Wilma van Diemen. "Een kortings kaart bijvoorbeeld, start bij de horeca- vertegenwoordiger, wordt dan weer ter goedkeuring naar iemand anders gestuurd en moet uiteindelijk terechtkomen bij een administratie die de kaar ten verwerkt. Het duurt een tijd voordat dat alle maal afgehandeld is. Het- 'l\) zelfde geldt voor bijvoor beeld aanvragen voor de Reclame Service Dienst of een klachtenformulier." Met de invoering van Orca worden veel problemen opgelost. De horeca- vertegenwoordiger kan bijvoorbeeld op ieder gewenst tijdstip zien waar het formulier zich bevindt zodat hij steeds op de hoogte blijft van de stand van zaken. Bovendien raken formulieren minder snel zoek en wordt er be spaard op een forse papierstroom. Klanten kunnen door de invoering van Orca nog beter en sneller worden geholpen. lotus motes Bij de nieuwe manier van werken wordt gebruikgemaakt van Lotus Notes. Een groot voordeel hiervan is dat de formulieren nu in een bestand worden opgeslagen. Henk Oolbek- kink, Unitcontroller in Rijssen: "In de oude situatie worden bijvoorbeeld de kortingskaarten nadat ze door de administratie zijn verwerkt, opgesla gen in een map. Er bestaat dus alleen maar een fysiek bestand. Omdat we nu de formulieren aanmaken en opslaan met Lotus Notes kunnen we de gegevens selectief benaderen. We kunnen de formulieren bijvoorbeeld selecteren naar verantwoordelijke vertegenwoordiger, maar ook naar verkoopvoorwaarden. Die selectie mogelijkheid is belangrijk. Als we bij voorbeeld willen weten of er bij de klachtenformulieren veel structurele klachten zitten, kunnen we dat straks heel makkelijk opzoeken." Naast het gebruik van de elektroni sche formulieren op Lotus Notes, zal op de werkplek ook worden overge gaan op Windows 95. Dit betekent dat tijdens het project ongeveer 500 com puters moeten worden voorzien van nieuwe software. De DIM kan hier door in de toekomst een nog betere service verlenen en bovendien kent Windows 95 geen millennium-pro bleem. Tevens wordt het huidige mai lingsysteem CC-mail vervangen door Notes Mail. De horeca-medewerkers krijgen een training om alle nieuwe programma's onder de knie te krijgen. Bij 'proefkonijn' Rijssen is de training inmiddels getest en zijn de kinderziek tes eruit gehaald. alphem aam dem rijn/zoeterwoude - Afscheid nemen van je actieve loopbaan bij Heineken, dat doen velen met een recep tie. Maar lang niet iedere aanstaande vutter of pensioengerechtigde kiest voor een officieel afscheid. Zo ook Herman Verheul en Arie Sterk van Heineken Technical Services. Zij namen hun afdeling met aanhang een dag mee op stap, bij wijze van alternatief afscheid. Dit overigens niet in de wetenschap dat een van de meegekomen part ners als journaliste werkt voor het Alphens Nieuwsblad. Zij schreef een verslag en liet er een actiefoto bij plaatsen van Herman Ver heul, gemaakt tijdens een golfclinic, een van de onderdelen van de afscheidsdag. Hoe een afdelingsuitje de krant kan halen...

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1998 | | pagina 24